شناسهٔ خبر: 69023101 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش ۲.۵ برابری تجارت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: چهار سال پیش با اوراسیا وارد تجارت آزاد شدیم و تعرفه ها کاهش یافت یا صفر شد، در این مدت توسعه تجارت با کشورهای عضو این اتحادیه ۲.۵ برابر شد.

صاحب‌خبر -

 

دهقان دهنوی صبح امروز در نشست اتاق بازرگانی تهران گفت: در حال حاضر تنها راه توسعه کسب و کار‌ها و رونق تولید و تجارت تسهیل روابط تجاری است. در واقع نقش اصلی ما در سازمان توسعه تجارت تسهیل فرآیند تجارت است.

او ادامه داد: به طور کلی تولید رقابت‌پذیر می‌تواند تجارت کشور را افزایش دهد و در مسیر تجارت باید قدم به قدم  به سمت تجارت آزاد حرکت کنیم. چهار سال پیش ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا وارد تجارت ترجیحی شدیم و در این مدت تجارت ایران با کشور‌های عضو این اتحادیه ۲.۵ برابر شده است و این افزایش تجارت فقط مربوط به کالا‌هایی نیست که تعرفه تجاری آن کاهش‌یافته است بلکه مربوط به کالا‌های دیگر نیز بوده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ما پیمان تجارت آزاد را با اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا کرده ایم که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و امضا است پیمان تجارت آزاد ایران با ۵ کشور دیگر عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مجالس کشور‌ها در حال امضا است که تاکنون ۳ کشور امضا‌های مجالس خود را دریافت کرده اند و دو کشور دیگر هم در حال اخذ امضا هستند.

او افزود:در صورت برقراری روابط تجارت آزاد ایران و اوراسیا ۸۷ درصد تعرفه کالا‌ها حذف می‌شود به طوری که  با حذف تعرفه‌ها یک رقابت جدید شکل می‌گیرد و در واقع تجارت آزاد با کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تمرینی برای ورود به تجارت آزاد با سایر کشور‌های دنیا خواهد بود.

دهقان دهنوی در خصوص حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ارمنستان بیان داشت: در کنار مسائل تجارت آزاد موضوع و مشکلات صادرکنندگان ما در ارمنستان و بخصوص صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مطرح شد از جمله این مشکلات در حوزه صدور ضمانت نامه‌ها بود.

 رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: همچنین پیشنهاداتی درباره همکاری در قالب منطقه آزاد در یک شهرک متعلق به ایرانی‌ها در ارمنستان عنوان شد و این پیشنهادات دنبال می‌شود تا به یک نتیجه عملی برسیم.

 
خبرنگار: رضا زارع

نظر شما