شناسهٔ خبر: 69018715 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

فریدون حسن

حکم بی‌قانونی صادر شد!

روزنامه جوان

حکم علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان سابق پرسپولیس صادر شد، این خبری بود که دیروز در شهر پیچید. اینکه چرا صدور این حکم اینقدر به طول انجامید، بماند به جای خود. شایعه شده بود که افراد زیادی در تأخیر صدور این حکم نقش داشته‌اند، اما حالا که حکم صادر شده می‌توان به صراحت گفت که آن شایعات چندان بی‌ربط هم نبوده و خیلی‌هایش واقعیت داشته است

صاحب‌خبر -

حکم علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان سابق پرسپولیس صادر شد، این خبری بود که دیروز در شهر پیچید. اینکه چرا صدور این حکم اینقدر به طول انجامید، بماند به جای خود. شایعه شده بود که افراد زیادی در تأخیر صدور این حکم نقش داشته‌اند، اما حالا که حکم صادر شده می‌توان به صراحت گفت که آن شایعات چندان بی‌ربط هم نبوده و خیلی‌هایش واقعیت داشته است. حکم بیرانوند صادر شد؛ در‌وازه‌بان سابق پرسپولیس به‌خاطر شکایت این باشگاه بابت فسخ یک‌طرفه و غیرقانونی قرارداد خود با پرسپولیس و عقد قرارداد با تراکتور تبریز به چهار ماه محرومیت از حضور در تمامی مسابقات باشگاهی و ملی و پرداخت ۲۰ میلیارد خسارت محکوم شد، اما به‌صورت تعلیقی تا یک‌سال! حالا سؤال اینجاست که بیرانوند مرتکب خلاف شده یا نه؟ اگر خلافی مرتکب شده و غیرقانونی پرسپولیس را به مقصد تراکتور ترک کرده که باید محروم شود، اگر هم خلافی مرتکب نشده که باید تبرئه شود، اما اینکه چهار ماه به‌صورت تعلیقی محروم شود، نوعی دهن‌کجی به قانون است، یعنی اینکه بیرانوند تخلف کرده و کسی هم نمی‌تواند اعتراض کند. 
با صدور این حکم، بیرانوند یک سال دیگر فرصت دارد تا باز هم غیرقانونی باشگاهش را عوض کند و آن وقت است که چهار ماه از شرکت در تمامی مسابقات، چه باشگاهی و چه ملی محروم می‌شود. تا جایی که یادمان می‌آید این محرومیت‌ها شامل اتفاقات زمان مسابقه می‌شود، نه یک پرونده حقوقی، اما وقتی پای فوتبال در میان باشد همه چیز عوض می‌شود، حتی نوع اجرای قانون!
پیش از این شاهد بودیم که باشگاه‌های فوتبال جعل سند می‌کردند و در نهایت جریمه‌اش را می‌دادند، اما حالا و با حکمی که برای بیرانوند صادر شده باید از این به بعد شاهد باشیم که بازیکنان با خیال راحت زیر قراردادشان بزنند و در نهایت یک حکم تعلیقی بگیرند، یعنی اینکه به خلافکار گفته شود: «این دفعه خلاف کردی، اما دفعه بعد نکن!»
واقعیت همان است که عنوان شد، اگر بیرانوند تخلف کرده باید محروم شود و اگر تخلفی صورت نگرفته، تبرئه. صدور چنین حکمی نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود شایعات پیرامون آن بیشتر از قبل رنگ واقعیت به خود بگیرد. شایعاتی مثل اینکه حکم محرومیت چهار ماه بیرانوند قطعی بوده، اما با دخالت عوامل خارج از فوتبال و حتی تصمیم برخی مدیران فدراسیون تبدیل به حکمی تعلیقی شده است، یعنی هیچ. یعنی بیرانوند بدون کوچک‌ترین مشکلی می‌تواند در میدان حاضر شود و هیچ تیمی هم نمی‌تواند به حضور او اعتراض کند. 
حالا باید منتظر واکنش‌های بعدی بود. مطمئناً پرسپولیس شکایت خواهد کرد و حتماً تیم‌هایی که طی شش هفته گذشته به مصاف تراکتور رفتند هم شاکی خواهند شد، چراکه حالا برای همه مشخص شده تخلف صورت گرفته، اما فدراسیون فوتبال و البته برخی افراد غیرفوتبالی نمی‌خواهند آن را ببیند. در نهایت اینکه حکمی که برای بیرانوند صادر شده راه جدیدی برای بی‌قانونی در فوتبال بی‌قانون ایران باز می‌کند. راهی که حتماً در آینده شاهد خواهیم بود که بازیکنان زیادی آن را طی خواهند کرد، چون با صدور این حکم مشخص شد هرچه بی‌قانون‌تر باشی بیشتر در امانی و هرچه قانونمند رفتار کنی باید پاسخگوی بسیاری از همین مخالفان قانون باشی.

نظر شما