شناسهٔ خبر: 69018519 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

استاندار خراسان جنوبی:

تجهیزات فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی از شرکت‌های داخل استان خراسان جنوبی تأمین شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: تجهیزات، قطعات و خدمات فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی استان باید تا حد امکان از داخل استان و با تکیه بر استفاده از ظرفیت‌های استانی و نیروهای بومی تهیه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، جواد قناعت عصر امروز _شنبه چهاردهم مهر_ در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با موضوع بررسی مشکلات واحدهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات در خصوص ارائه مجوز افتا، سامانه ستاد و خرید خارج از استان دستگاه‌های دولتی، اظهار کرد: حوزه فناوری اطلاعات از پیشران‌های اقتصادی استان است که در سال‌های اخیر از محل اعتبارات تکلیفی، تسهیلاتی را برای این بخش قائل شدیم.

وی افزود: اخذ مجوز افتا بر اساس الزامات قانونی مصوبه شورای عالی فضای مجازی مورد تأکید قرار گرفته و به دلیل تهدیدات مکرر دشمن و هکرها در حوزه‌های مختلف یک ضرورت حیاتی است.

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: با توجه به تهدیدات مکرر دشمنان، صیانت از فضای سایبری امری ضروری است و نباید از آن غافل شویم.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از انتشار اطلاعات سازمانی، به حداقل رساندن آسیب‌های سایبری یا بی نیاز کردن کشور در تولید محصولات، ارائه خدمات فناوری اطلاعات یا استفاده مؤثر از فضای مجازی، نیاز به مرجع تشخیص صلاحیت فنی و غیر فنی شرکت فناوری اطلاعات داریم.

قناعت افزود: این اقدام در تمام کشورها به خصوص کشورهای توسعه یافته هم صورت می‌گیرد که اگر قرار است شرکتی خدماتی ارائه دهد باید تأییدیه‌ها و مجوزهای لازم را نیز اخذ کند، اما نباید به گونه‌ای باشد که اعتبارات حوزه فناوری اطلاعات در خارج از استان هزینه شود.

وی بیان کرد: می‌توان هم الزامات سامانه افتا را با توجه به شرایط کنونی جهانی اجرایی کرد و هم مانع خروج اعتبارات حوزه فناوری اطلاعات از استان شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: شرط موفقیت در این حوزه، پرهیز از نگاه‌های بسته و انعطاف دادن به قوانین برای رفع مشکلات است.

وی با ذکر این نکته که نداشتن اطلاعات کامل در خصوص دستورالعمل‌ها یکی از ضعف‌های دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی است، یادآور شد: اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری کند تا جهت کاهش هزینه‌های مترتب، آزمون و مصاحبه شرکت‌ها برای اخذ مجوز افتا در استان برگزار شود.

قناعت گفت: مرکز افتای استان نسبت به مطلع کردن ذیحسابان دستگاه‌های اجرایی در خصوص محصولات و خدماتی که نیاز به مجوز افتا ندارد و در قانون مشمول نشده، اقدام کند.

وی با اشاره به این مطلب که نباید دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها در دستگاه‌های اداری تفسیر شخصی شود، اظهار کرد: روند طولانی صدور مجوز افتا معقول نیست لذا انتظار می‌رود پیشنهادات لازم برای کاهش زمان صدور مجوز از طریق اداره کل امور اقتصادی و دارایی به هیئت مقررات زدایی ارسال شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به خریدهای خارج از استان توسط دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد: مدیران دستگاه‌ها باید به بخش فناوری اطلاعات به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی استان توجه ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به مزایای حوزه فناوری اطلاعات، خاطرنشان کرد: در حوزه فناوری اطلاعات با حداقل سرمایه گذاری می‌توان زمینه ایجاد اشتغال افراد تحصیل کرده را فراهم و از مهاجرت آن‌ها به خارج از استان جلوگیری کرد.

قناعت بیان کرد: بخش عمده‌ای از شرکت‌های دانش بنیان و فناوری خراسان جنوبی جزو همین شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات است، لذا می‌طلبد فعالان این حوزه که اکثر آن‌ها نیروهای جوان هستند حمایت شوند.

وی تصریح کرد: خرید و استفاده از محصولات و خدمات داخل استان توسط دستگاه اجرایی مکرر در شورای اداری، ستاد تحقق شعار سال و جلسات متعدد مورد تأکید قرار گرفته، دستگاه‌ها نیز این مهم را در دستور کار دارند، اما کافی نیست و انتظار داریم در این بخش اهتمام بیشتری داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه باید تجهیزات و امکانات حوزه فناوری اطلاعات استان از داخل تهیه شود، گفت: مسئولان دستگاه‌های نظارتی، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی در این زمینه همفکری کرده و راهکار ارائه دهند.

وی افزود: یکی از پیشنهادات اتاق بازرگانی بیرجند این است که خریدهای تا سقف ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال که نیاز به ثبت در سامانه ستاد ندارند با حفظ کشف پایین‌ترین قیمت توسط نماینده دستگاه اجرایی مربوطه، برای حمایت از اشتغال کسب و کارهای بومی از داخل تهیه شود که ما نیز موافق هستیم.

قناعت ادامه داد: پیشنهاد شد در خریدهای متوسط تا سقف ۲۱ میلیارد ریال با عنایت به مواد قانونی و برای حمایت از اشتغال کسب و کارهای بومی، خرید به صورت خطی از طریق سامانه ستاد و با حضور تمامی تأمین‌کنندگان بومی استان صورت پذیرد که بر این مهم ما نیز اصرار داریم.

وی اظهار کرد: اگر خرید در حد معاملات متوسط و بزرگ باشد و بناچار باید خارج از استان تأمین شود یکی از شروط، الزام به همکاری با یکی از شرکت‌های داخلی یا ایجاد نمایندگی دفتر در استان و بکارگیری نیروهای بومی باشد.

نظر شما