شناسهٔ خبر: 69009485 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

به مناسبت روز جهانی معلم؛

عاشقانی که علم را جرعه جرعه در جان‌ها جاری می‌کنند

روز معلم، روز بزرگداشت عشق و ایثار است، تجلیل از کسانی که علم را جرعه جرعه در جان‌ها جاری می‌کنند، خود لحظه به لحظه می‌سوزند تا با دانش خویش، جامعه را بسازند و فردایی باشکوه را نوید می‌دهند، امروز روز بزرگداشت کسانی است که الف قدشان در راه تعلیم خوبی‌ها خمیده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نقش کلیدی معلمان به عنوان مجریان آموزش عمومی و الگوهای اولیه دانش‌آموزان بسیار مهم جلوه می‌کند، چرا که معلمان جامعه، انسان‌سازان نسل آینده هستند، بنابراین نقش آنها به گفته حضرت امام خمینی (ره) همچون نقش انبیا برای مردم است.

«معلم» بودن از نگاه امام خمینی (ره) همان شغل انبیاست که وظیفه هدایت جامعه به سوی خدا را برعهده دارد، در واقع معلم امانتداری است که غیر از تمام امانت‌ها، انسان امانت اوست؛ وی خطاب به معلمان و دانشجو معلمان می‌فرمایند: «باید خیلی توجه داشته باشید که شماها یک مردم عادی نیستید، شما معلم نسلی هستید که در آتیه، تمام مقدرات کشور به آن نسل سپرده می‌شود.»

معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و هنر توانمندی است و معلمی در قرآن به عنوان جلوه‌ای از قدرت لایزال الهی نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است؛ معلم به عنوان مهم‌ترین عامل نظام تعلیم و تربیت، از نقش و جایگاه بسزایی برخوردار است، چه او علاوه بر نقش هدایت، حمایت و تقویت، در رشد و پرورش ابعاد وجودی دانش‌آموزان نقش بی‌بدیلی ایفا می‌کند، آموزش‌وپرورش کلید فتح آینده و معلمان، فاتحان عرصه علم و تمدن هستند، از این حیث «معلم» اساسی‌ترین عامل در ایجاد موقعیت مطلوب در تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت بوده و نقش وی در هدایت آینده‌سازان جامعه غیرقابل انکار است.

معلمان با تربیت دانش‌آموزان کوشا و علاقه‌مند به کسب علم می‌توانند تأثیر مستقیم یا غیرمستقیمی بر پیشرفت کشور و رشد آن در ابعاد مختلف داشته باشد، به عبارتی معلمان می‌توانند آینده‌ساز کشور و سازنده نسل‌های متعددی باشند، آن‌ها هستند که با تربیت هرچه صحیح‌تر هر دانش‌آموز مسیر نظام هستی را تغییر می‌دهند، به همین مناسبت گفت‌وگویی داشتیم با چند تن از دانشجو معلمانی که با عشق و علاقه پیشه معلمی را برگزیدند و با عزمی راسخ در آن قدم برداشتند و درباره ارزش و جایگاه این شغل و اهمیت آن در تربیت دانش‌آموزان نسل جدید می‌گویند.

عاشقانی که علم را جرعه جرعه در جان‌ها جاری می‌کنند

معلمی تنها حرفه نیست، بلکه عشق است / ‏‬ معلمان، نهال‌های این آب و خاک را آبیاری می‌کنند

شایان محمدی، دانشجو رشته آموزش ابتدایی که در دانشگاه فرهنگیان مشغول تحصیل است، درباره مهم‌ترین عامل انتخاب حرفه معلمی این گونه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: معلمی تنها حرفه نیست، بلکه عشق است و علاقه‌مندی من به تدریس و تربیت دانش‌آموزان موجب تلاش‌های متعدد برای موفقیت در مراحل قبولی آزمون سراسری، به جان خریدن تمام مشقت‌های این مسیر و ثبت‌نام در دانشگاه فرهنگیان شد.

وی با تاکید بر اینکه معلمان، سازندگان نسل آینده هستند که نهال‌های این آب و خاک را آبیاری می‌کنند، می‌افزاید: عشق به معلمی به علت مزین بودن آن به نام اشخاصی همچون استاد شهید مطهری است که جایگاهی والا بدان بخشیده است، همچنین به فرموده امام خمینی (ره) که بیان کردند امید من به شما دبستانی‌هاست، خشت اول از همان دوران دبستان گذاشته می‌شود و مهم‌ترین دوران زندگی هر شخصی همین ایام تحصیل در دبستان است.

این دانشجو معلم درباره حس خود هنگام ارتباط با دانش‌آموزان بیان می‌کند: ارتباط با دانش‌آموزان حس جذاب و زیبایی دارد، زیرا هنگامی که شخصی سراپا به سخنانت گوش می‌سپارد و آن را در زندگی به‌کار می‌گیرد، حس خوبی به معلم می‌دهد؛ دانش‌آموزی که می‌تواند در آینده مرزهای علم را جابه‌جا کند و این را مدیون معلمی است که او را وارد مسیر علم‌آموزی و یادگیری کرده است.

محمدی با اشاره به تأثیر گسترش فناوری‌های نوین در تربیت دانش‌آموزان ادامه می‌دهد: گسترش فناوری‌های نوین موجب افزایش دسترسی عموم افراد به اطلاعات گوناگون شده است، به همین سبب نظام آموزشی نیز بسیار دستخوش تغییراتی خواهد شد و به تناسب پیشرفت این فناوری‌ها می‌طلبد که معلمان نسل جدید نیز خود را به‌روز کنند، زیرا نسل جدید دانش‌آموزان از نظر دسترسی به فناوری‌های نوین رسانه‌ای و پایگاه‌های اطلاعاتی در جایگاه بسیار متفاوتی نسبت به دانش‌آموزان دهه‌های گذشته قرار دارند، بنابراین از معلمان امروزی انتظار داریم علاوه بر آشنایی با این فناوری‌ها بتواند استفاده مفید و مؤثری از آن داشته باشد.

انتظار افزایش و تداوم همدلی و همراهی با معلمان را داریم

وی اضافه می‌کند: شوق حضور در کلاس درس و قبول مسئولیت آموزش، تربیت و پرورش تعداد بسیاری از دانش‌آموزان در سال‌های متعدد و ایجاد ارتباط با آن‌ها جذابیت خاصی دارد، چراکه در تمام سال‌های فعالیت نزدیک به ۱۰۰۰ نهال از آینده‌سازان این کشور را آبیاری خواهم کرد، به همین سبب از خداوند طلب یاری می‌کنم تا بتوانم در انجام این وظیفه سربلند شوم.

این معلم آینده‌ساز خطاب به دانش‌آموزان آینده خود خاطرنشان می‌کند: این کشور تا به حال سختی‌های مختلفی به خود دیده است و دشمنانی در طول تاریخ داشته که همواره سعی کرده‌اند آرامش را از مردم این آب و خاک دریغ کنند، بنابراین همواره بکوشید تا چرخ این کشور بچرخد، چراکه مدیریت تمام امور آینده کشور به دست شما دانش‌آموزان خواهد بود.

محمدی با تشکر از همیاری، همدلی و تلاش‌های مکرر مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش می‌افزاید: از مسئولان درخواست می‌کنیم که این همدلی و همیاری را افزایش دهند و در آن استمرار بورزند، از جایگاه ویژه معلمان در تربیت نسل‌های آینده و تأثیر غیرمستقیم فعالیت‌های آن‌ها بر پیشرفت کشور آگاه هستیم، بر این اساس با وجود حمایت‌های موجود انتظار افزایش و تداوم همدلی و همراهی با معلمان را داریم.

عاشقانی که علم را جرعه جرعه در جان‌ها جاری می‌کنند

معلم بودن وظیفه‌ای سنگین بر دوش افرادی است که این مسیر را انتخاب کردند

پرستو حمیدی که سال‌های پایانی تحصیل خود را در دانشگاه فرهنگیان می‌گذراند، این گونه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: معلم بودن وظیفه‌ای سنگین بر دوش افرادی است که این مسیر را انتخاب کردند و در آن قدم گذاشتند، زیرا خانواده دانش‌آموزان با اعتماد کامل به معلم، هر روز صبح فرزند خود را به دست معلم می‌سپارند و آن را مسئول تربیت، آموزش و پرورش آن می‌دانند، انجام چنین وظیفه‌ای برای معلمان علاوه بر اینکه لذت‌بخشی خود را دارد، از حساسیت‌های خاصی برخوردار است که نمود آن در دانش‌آموزان ابتدایی بسیار بیشتر از دیگر دانش‌آموزان است.

وی می‌افزاید: زمانی که در آزمون کنکور سراسری شرکت کردم و از نتایج عملکرد خود راضی بودم، می‌توانستم تحصیلات تکمیلی خود را در رشته‌های علمی مختلفی ادامه دهم، اما به علت علاقه خاصی که به معلم شدن و ایجاد ارتباطی صمیمی با دانش‌آموزان داشتم، اولویت انتخاب خود را دانشگاه فرهنگیان قرار دادم و امیدوار هستم با عزمی راسخ و تلاش‌های مستمر بتوانم تأثیر مثبتی بر دانش‌آموزانم داشته باشم و خدمتی به کشور و مردم ملت خویش کرده باشم.

فناوری‌های نوین در فرایند آموزش و تربیت نقش مهمی ایفا می‌کنند، اما نمی‌توانند جایگزین معلم شوند

شایان مرادی، دانشجو سال دوم دانشگاه فرهنگیان درباره ویژگی معلمان نسل جدید به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بسیاری از افراد اذعان می‌کنند که فناوری‌های نوین همچون هوش مصنوعی جایگزین بسیاری از مشاغل خواهد شد، با این حال معتقد هستم چنین فناوری‌هایی به شدت در فرایند آموزش و تربیت نقش مهمی ایفا می‌کنند، اما نمی‌توانند جایگزین معلم شوند، بلکه در امر آموزش و پرورش همیار معلم است.

وی می‌افزاید: با توجه به رشد سریع و بی توقف فناوری‌های نوین رسانه‌ای، معلمان باید بتوانند خود را با شرایط جدید و در حال توسعه جامعه و دانش‌آموزان نسل جدید وفق دهند و در مسیر تربیت این دانش‌آموزان صبر و بردباری را سرلوحه گام برداشتن خود قرار دهند، برگزاری جلسات آشنایی با فناوری‌های نوین در کنار افزایش تعامل میان معلمان موجب تقویت مهارت معلمان در استفاده هرچه بهتر از این فناوری‌ها خواهد شد.

معلم آینده نظام آموزشی کشور درباره علت انتخاب حرفه معلمی این گونه می‌گوید: مادرم معلم و پدرم استاد دانشگاه بودند و در محیطی فرهنگی بزرگ شدم، همچنین به تدریس علاقه‌مند بودم و تا جایی که می‌توانستم به اطرافیان کمک می‌کردم و اگر نیاز به آموزش یا رفع اشکال داشتند، از هیچ کمکی دریغ نمی‌کردم.

مرادی با بیان خواسته‌ای از مسئولان و مردم جامعه عنوان می‌کند: باید توجه بیشتری به نظام آموزشی کشور شود و بدان بها داده شود، چرا که این نظام زیربنای تعلیم و تربیت نسل‌های آینده و زمینه‌ساز پیشرفت و تعالی کشور است، همچنین کاهش دغدغه‌های مالی معلمان موجب می‌شود آن‌ها توجه و تمرکز بیشتری بر فرایند آموزش و تربیت هرچه بهتر دانش‌آموزان داشته باشند.

عاشقانی که علم را جرعه جرعه در جان‌ها جاری می‌کنند

لبخند رضایت دانش‌آموزان، مرا به مسیر معلمی سوق داد

علیرضا عابدی، دانشجو ترم سوم دانشگاه فرهنگیان که با دیپلم ریاضی فیزیک وارد این مسیر علمی شده است، درباره مهم‌ترین علت انتخاب خود به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اولین و مهم‌ترین دلیلی که موجب شد مسیر معلمی را برگزینم، خنده‌های شیرین و لبخند رضایت دانش‌آموزان پس از یادگیری بود که لذتی وصف‌نشدنی را با خود به همراه دارد.

وی درباره حس ارتباط با دانش‌آموزان عنوان می‌کند: ارتباط با دانش‌آموزان در واقع آشنایی با ایده‌های جدید است، اینکه به هنگام تعامل با دانش‌آموزان با رویاها و ایده‌های خلاق و نوآوری‌های جدید روبه‌رو می‌شوید شما را به وجد خواهد آورد، به همین سبب قصد دارم در آینده‌ای نه چندان دور به دانش‌آموزانم این نکته را متذکر شوم که ابتدای هر مسیری سختی است و شخصی موفق خواهد شد که ضمن صبوری بتواند تلاش بیشتری در مسیر رسیدن به اهداف خود داشته باشد و همواره در این راه ثابت قدم باشد.

این معلم آینده‌ساز در پاسخ به این سوال که آیا فناوری‌های نوین همچون هوش مصنوعی جایگزین معلمان آینده خواهد شد؟ ادامه می‌دهد: فناوری‌های نوین در بعضی از حرفه‌ها و مشاغل هیچگاه جای انسان را به خوبی نمی‌تواند پر کند که معلمی نیز یکی از آنهاست، زیرا معلمی علاوه بر دانش لازم به عشق و روحیه تعامل و ایجاد ارتباط عاطفی با دانش‌آموزان نیاز دارد و در واقع ارتباط معلم و فراگیران فراتر از ارتباط ربات با انسان است.

معلمان نسل جدید، بازیگران نقش راهنمای آموزشی و تسهیلگر مسیر یادگیری دانش‌آموزان

مهدی مزروعی، دانشجو رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان درباره انتخاب مسیر خود به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مهم‌ترین علت انتخاب قدم گذاشتن در این مسیر علاقه بود، در سالی که برای آزمون کنکور آماده می‌شدم مدام به فکر معلم شدن و تدریس به دانش‌آموزان بودم و حتی شیوه درس خواندن خود را به شیوه تدریس انتخاب کردم تا بهتر و سریع‌تر مطالب را فرا بگیرم و به خاطر بسپارم، همچنین از همان دوران دبیرستان علاقه‌مند به معلمی بودم که این علاقه روزافزون بود و در نهایت موجب انتخاب دانشگاه فرهنگیان برای ادامه دادن تحصیلات تکمیلی شد.

وی با بیان اینکه هر شغلی سختی‌ها و چالش‌های خود را دارد، اما وجود این علاقه‌مندی موجب تحمل این سختی‌ها و پیش بردن مسیر می‌شود، می‌افزاید: حرفه معلمی نسبت به دوران گذشته تغییرات بسیاری داشته است، چرا که رشد فکری دانش‌آموزان در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته و به همین سبب با پیشرفت فناوری‌های نوین و دسترسی دانش‌آموزان به منبع گسترده اطلاعات، معلمان نیز باید مهارت‌های مختلف خود را به گونه‌ای تقویت کنند که بتوانند پاسخگوی سوالات و نیازهای دانش‌آموزان باشند، در واقع امروزه معلمان نقش راهنمای آموزشی را در مدارس دارند که مسیر یادگیری را برای دانش‌آموزان تسهیل می‌کنند و دیگر تنها مسئول آموزش دانش‌آموزان نیستند.

عاشقانی که علم را جرعه جرعه در جان‌ها جاری می‌کنند

از فناوری‌های جدید به نفع خود و دانش‌آموزان استفاده کنید

این دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان درباره تغییر شرایط معلمان نسل جدید با توجه به پیشرفت ابزارهای ارتباطی ادامه می‌دهد: نظام آموزشی به طبع گسترش فناوری‌های نوین و افزایش دسترسی به اطلاعات به طور قطع ارتقا پیدا خواهد کرد، در این حال معلمان به دو دسته تقسیم خواهند شد، دسته‌ای با ایجاد تعامل دوسویه با فناوری‌های نوین در مسیر انتقال آسان‌تر مفاهیم به فراگیران قدم برمی‌دارند و گروهی از این فناوری‌ها دوری می‌کنند و پس از مدتی توانایی ارتباط و تعامل مثبت با دانش‌آموزان را از دست خواهند داد، بنابراین معلمان می‌توانند از فناوری‌های جدید به نفع خود و دانش‌آموزان استفاده کنند.

مزروعی در ادامه درباره اهمیت افزایش سوادرسانه‌ای میان معلمان نسل جدید عنوان می‌کند: اگر بخواهیم از قدرت و امکانات رسانه‌ها در راستای آموزش و تربیت دانش‌آموزان استفاده مفیدی داشته باشیم، باید از آگاهی‌های مربوط به استفاده صحیح از رسانه‌ها که تحت عنوان سوادرسانه‌ای شناخته می‌شود، بهره‌مند شویم، علاوه بر آن باید در استفاده از محتواهای رسانه‌ای با تفکری انتقادی واکنش نشان دهیم و به عنوان کاربری فعال وارد این فضا شویم تا کمتر در معرض آسیب‌های آن قرار بگیریم.

وی با بیان سخنی به دانش‌آموزان آینده خود و خانواده‌های آن‌ها می‌گوید: مواردی همچون مصرف‌گرایی، کمال‌گرایی، خودشیفتگی، انزوا و دوری از اجتماع، کم‌تحرکی، افزایش تعامل‌های مجازی و جایگزینی آن به‌جای ارتباطات حقیقی در نسل کودک و نوجوان نسل جدید شایع است، بر این اساس به خانواده دانش‌آموزان توصیه می‌کنم کنترل و نظارت کافی بر فعالیت فرزندان خود داشته باشند، از طرفی دانش‌آموزان را برای استفاده مفیدتر از رسانه‌ها آگاه می‌کنم و به سمت تقویت مهارت سوادرسانه‌ای سوق می‌دهم، همچنین به آن‌ها توصیه خواهم کرد که تحت تأثیر محتواهای سطحی شبکه‌های اجتماعی قرار نگیرند و بدانند آنچه از زندگی کاربران در فضای مجازی مشاهده می‌کنند تمام واقعیت نیست.

این دغدغه‌مند عرصه تعلیم و تربیت با بیان راهکارهایی برای ارتقای جایگاه معلمان خاطرنشان می‌کند: جایگاه یک معلم ابعاد گوناگونی دارد، با این وجود خانواده‌ها نقش اساسی در جایگاه اجتماعی معلمان دارند و ترویج فرزند سالاری در بعضی از خانواده‌ها موجب شده آنها توجه بیش از اندازه به خواسته‌های فرزندان داشته باشند، اگرچه نیاز است خانواده‌ها توجه بیشتری به مسیر تربیتی معلمان برای فرزندانشان مبذول داشته باشند.

معلمان در واقع آینده را می‌سازند

علی لطیفی که تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه فرهنگیان می‌گذراند به خبرنگار ایمنا می‌گوید: معلمان با تربیت دانش‌آموزان مستعد و دانا در واقع آینده را می‌سازند و با توجه به تغییر شرایط جامعه در دهه‌های اخیر، معلمان نسل جدید نیز با شرایط جدیدتری روبه‌رو خواهند بود و باید با اجرایی کردن روش‌های تدریس نوین بتوانند نقش خود را به عنوان تسهیلگر در امر آموزش و پرورش دانش‌آموزان به خوبی ایفا کنند.

وی با بیان اینکه امروزه فناوری‌ها مهم‌ترین و جدا نشدنی‌ترین قسمت در زندگی انسان‌ها است و انسان در صورتی که نتواند با آن ارتباط برقرار کند دچار مشکل می‌شود، ادامه می‌دهد: معلمان نسل جدید باید به اقتضای شرایط جامعه و سطح علمی دانش‌آموزان با فناوری‌های نوین آشنایی داشته باشند و از امکانات آن در تدریس و آموزش به دانش‌آموزان بهره ببرند تا مسیر را برای آموزش فراگیران هموارتر کنند.

روز معلم، روز بزرگداشت عشق و ایثار است، روز تجلیل از کسانی است که علم را جرعه جرعه در جان‌ها جاری می‌کردند، خود لحظه به لحظه می‌سوختند و با دانش خویش، جامعه را می‌ساختند و فردایی باشکوه را نوید می‌دادند، امروز روز بزرگداشت کسانی است که الف قدشان در راه تعلیم خوبی‌ها خمیده شد، روز پاسداشت عزیزانی است که در سنگر علم و دانش، سربازانی با اخلاص و دانشمند تربیت کردند، روز یاد کردن از گمنامان آشناست.

نظر شما