شناسهٔ خبر: 69007319 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان به دهیاری‌های استان مرکزی از محل مالیات‌

کامیار زادفر

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی گفت: بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان از ابتدای سال گذشته تاکنون از محل مالیات بر ارزش افزوده به دهیاری‌های استان مرکزی تخصیص پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

حمید پاکپور، ۱۴ مهر در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: از یک میلیون و ۴۲۹ هزار نفر جمعیت کل استان مرکزی، قریب به ۳۲۳ هزار نفر در روستاها زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به وجود ۱۱۱۶ روستا در استان مرکزی گفت: میانگین جمعیت روستایی در کشور ۲۶ درصد است درحالی‌که جمعیت روستایی در استان مرکزی ۲۳ درصد است.

پاکپور اضافه کرد: استان مرکزی ۱.۵۹ درصد از کل جمعیت روستایی کشور را در خود جای داده و رتبه استان از لحاظ جمعیت روستایی در کشور، ۲۱ است.

وی با اشاره به وجود ۸۵۸ دهیاری در استان مرکزی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد دهیاری های استان ۷۹۱ دهیاری بود ولی با پیگیری‌هایی که در دو سال اخیر داشتیم ۶۷ دهیاری جدیدالتاسیس در روستاهای بالای ۲۰ خانوار و ۳۰ خانوار تشکیل شد.

پاکپور با بیان اینکه در بعضی از روستاها دهیار مشترک داریم افزود: در استان مرکزی ۷۵۳ دهیار داریم و تعداد کارکنان دهیاری‌ها در استان ۲۴۰ نفر است.

وی با اشاره به وجود ۸۰۲ شورای اسلامی در روستاهای استان مرکزی تصریح کرد: تعداد اعضای شوراهای اسلامی روستاها ۲۴۶۲ نفر است.

وی با اشاره به چهار وظیفه دهیاری‌ها اظهار کرد: کمک به سیاست‌ها و طرح‌های دولت، عمران و آبادانی و اجرای پروژه‌های عمرانی، خدمات مدیریت پسماند و ایمنی و آتش نشانی و کمک به ارتقا شاخص‌های فرهنگی و نشاط اجتماعی از طریق برگزاری جشنواره‌ های مختلف از جمله وظایف اصلی دهیاری‌هاست.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی ادامه داد: در راستای رفع کمبود نیرو در دهیاری‌ها موفق شدیم مجوز بکار گیری ۲۷۲ نفر برای پست‌های خالی دهیاری‌ها را اخذ کنیم و استان ما اولین استانی است که پس از ابلاغ دستورالعمل جذب نیرو این کار را انجام داده است.

وی با بیان اینکه منابع مالی دهیاری‌ها عمدتا از محل مالیات بر ارزش افزوده است گفت: لازم است که دولت در قالب بودجه سالانه به برخی‌ از دهیاری‌ها کمک مالی داشته باشد.

پاکپور اظهار کرد: در استان ۶۷ دهیاری واجد شرایط کمک دولت داشتیم که در مرحله اول برای ۲۸ دهیاری کد دستگاه اجرایی صادر شد و امیدواریم این روند را تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه در یکسال گذشته در دو مرحله مجموعا ۵۹۲ دهیاری استان در یک اقدام بی سابقه‌، ارتقا درجه پیدا کردند افزود: در واقع ۷۰ درصد دهیاری‌های استان در یکسال اخیر ارتقا درجه داشتند.

پاکپور با تاکید بر لزوم افزایش و ترمیم حقوق و مزایای دهیاران به منظور افزایش انگیزه آنها گفت: برای اولین بار پس از ۱۲ سال دستورالعمل حقوق و مزایای دهیاران بازبینی شد و علاوه بر افزایش سنواتی، بر اساس شورای عالی دستمزد، یک ترمیم و ارتقا نیز صورت گرفت که موجب رضایتمندی و افزایش انگیزه در دهیاران شد.

وی با بیان اینکه برای اولین بار اتحادیه شرکت‌های تعاونی دهیاران را فعال کردیم افزود: برای اولین بار ۱۸۰۰ نفر شامل دهیاران و خانواده تحت تکفل آنها تحت پوشش خدمات بیمه تکمیلی قرار گرفتند.

پاکپور اضافه کرد: ما بر رویکرد مجموعه استانداری که حمایت و صبانت از جایگاه‌های شوراهای اسلامی روستا بود پافشاری داشتیم و اجازه مداخلات غیر قانونی در شوراها را ندادیم.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی ارتقای سطح دانش دهیاران بود گفت: در سال گذشته ۱۴۰ کارگاه آموزشی شامل ۵۱۴۹۸ نفر ساعت را برای منابع انسانی دهیاری‌ها برگزار کردیم و در مجموع ۷۱۸۰ نفر شرکت کردند. همچنین ۱۰ سفر آموزشی برون و درون استانی در سال گذشته نیز داشتیم.

پاکپور با بیان اینکه استان مرکزی رتبه برتر در حوزه آموزش منابع انسانی دهیاری‌ها را کسب کرده است افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۵۸ کارگاه آموزشی برای منابع انسانی دهیاری‌ها برگزار کردیم که در مجموع ۳۶۵۴ نفر شرکت کردند که شامل ۲۹ هزار نفر ساعت آموزش بود.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان از ابتدای سال گذشته تاکنون از محل مالیات بر ارزش افزوده به دهیاری‌ها تخصیص پیدا کرده است گفت: در سال گذشته ۹۴۴ میلیارد تومان اعتبار به دهیاری‌ها تخصیص پیدا کرد و در پنج ماهه نخست امسال نیز ۵۵۳ میلیارد تومان به دهیاری‌ها تخصیص پیدا کرد.

پاکپور با اشاره به اجرای ۱۰۳۷ پروژه عمرانی در روستاهای استان مرکزی توسط دهیاری‌ها در سال گذشته افزود: برای این پروژه‌ها اعتباری بالغ بر ۹۳۸ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده هزینه شده است. در هفته دولت سال جاری نیز ۳۴۳ پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر ۴۲۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی از لحاظ تعداد دهیاری‌ها عدد کمتری نسبت به  سایر استان‌ها دارد ولی از لحاظ تعداد پروژه‌ها و میزان اعتبار هزینه شده، جزو سه استان برتر است.

وی با اشاره به توزیع ۸ هزار تن قیر یارانه‌ای رایگان برای پروژه‌های دهیاری‌ها طی ۱۸ ماه گذشته گفت: یکی از رویکردهای مورد تاکید ما، حرکت دهیاری‌ها به سمت درآمدزایی است، لذا به همین منظور برای ۱۵ دهیاری استان، ۱۶ دستگاه ماشین آلات عمرانی و خدماتی با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان خریداری شد که ۵۳ میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی و مابقی از منابع دهیاری‌ها بود. طی روزهای آینده نیز ۲۷ دستگاه خودرو نیسان مخصوص حمل زباله به دهیاری‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

پاکپور اضافه کرد: به منظور برندسازی و معرفی محصولات کشاورزی و ظرفیت‌های روستاها، جشنواره‌های متعددی را در روستاهای استان برگزار کردیم که به ارتقاء شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی کمک کرده است.

وی با بیان اینکه دفتر امور روستایی استانداری مرکزی در چند حوزه در صدر استان‌های کشور است، گفت: از لحاظ تعداد پروژه‌ها، میزان هزینه‌کرد، میزان کلنگ زنی، آموزش و توانمندسازی دهیاران و ارزیابی عملکرد، رتبه عالی را طی دو سال گذشته کسب کردیم.

پاکپور ادامه داد: سازمان شهرداری‌ها ‌و دهیاری‌ها به عنوان متولی امر حوزه روستایی، هرساله سنجش عملکردی دارد که دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی بر اساس ارزشیابی شاخص‌های ۴۹ گانه در کشور، رتبه اول را برای اولین بار کسب کرد.

وی تصریح کرد: در حوزه نهادی دهیاری‌ها و شوراها قطعا خلاءهایی داریم که نیاز به اصلاح قوانین و دستورالعمل‌های تکمیلی است. ما تلاش کردیم این خلاها و کاستی‌ها را مرتبا به سازمان‌های متولی منعکس کنیم و در رفع این خلاها استان مرکزی نقش پیشتازی داشته است.

پاکپور با بیان اینکه برنامه‌محوری را یک اصل برای خود می‌دانیم، گفت: طی سال‌های مختلف از جمله امسال، دفتر امور روستایی استان مرکزی یک برنامه عملکردی کامل داشته است. ما ابتکار و خلاقیت را در برنامه‌ها پیش گرفتیم و یکی از دستاوردهای موفق این دوره ارتقا جایگاه دهیاری و دهیاران در نگاه مدیریت‌های کلان ملی بوده است.

انتهای پیام

نظر شما