شناسهٔ خبر: 69006170 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

سرپرست تیم کاوش باستان شناسی:

«قباق تپه» به حداقل ۱۰ فصل کاوش دیگر نیاز دارد

سرپرست تیم کاوش باستان شناسی در «قباق تپه» کوزران کرمانشاه با اشاره به انجام یک فصل کاوش باستان شناسی در این محوطه باستانی، گفت: برای اینکه به میزان بسنده‌ای از اطلاعات در مورد این محوطه باستانی برسیم، باید حداقل ۱۰ فصل کاوش دیگر نیز در آن صورت گیرد.

صاحب‌خبر -

جام جم آنلاین؛ دکتر سجاد علی بیگی ، با اشاره به کشفیات باستان شناسی چندسال اخیر در محوطه باستانی قباق تپه کوزران، اظهار کرد: قباق تپه محوطه‌ای بسیار مهم است که آثار کشف شده در آنجا نشان می‌دهد امپراطور آشوریان به این منطقه آمده، سنگ یادمانی از خود برجای گذاشته، کاخی بنا کرده و حاکمی را به عنوان دست نشانده خود در اینجا مستقر کرده است. 

وی افزود: طبق شواهد تاریخی، کنترل منطقه ماهیدشت و کوزران و احتمالا بخش‌هایی از استان کرمانشاه در آن زمان در دست آشوریان بوده است. 

سرپرست تیم کاوش باستان شناسی در قباق تپه کوزران با اشاره به به اهمیت این محوطه باستانی، افزود: تاکنون یک فصل کاوش باستان شناسی در این محوطه صورت گرفته و سال گذشته نیز آن را تعیین عرصه و حریم کردیم. 

وی با بیان اینکه کاوش‌های باستان شناسی در قباق تپه باید تداوم پیدا کند، عنوان کرد: برای اینکه به میزان بسنده‌ای از اطلاعات در مورد این محوطه باستانی برسیم، انجام حداقل ۱۰ فصل دیگر کاوش باستان شناسی در آن نیاز است. 

علی بیگی با تاکید براینکه قباق تپه قابلیت تبدیل شدن به سایت موزه را دارد، عنوان کرد: باتوجه به بقایای معماری موجود در این محوطه باستانی می‌توان آن را به سایت موزه تبدیل کرد که البته این امر مستلزم تخصیص اعتبار است. 

رئیس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور با بیان اینکه ادامه کاوش‌های باستان شناسی در قباق تپه حمایت‌های همه جانبه‌ای را از سوی مسئولین استانی و حتی وزارت میراث فرهنگی نیاز دارد، گفت: آنچه که هگمتانه را ثبت جهانی کرد و کمک کرد تا به یک سایت موزه تبدیل شود، چیزی جز انجام کاوش‌های باستان شناسی نبوده است. 

وی یادآور شد: البته در مورد محوطه باستانی قباق تپه مسئولین میراث فرهنگی استان تاکنون تلاش‌هایی را در این زمینه داشته‌اند، اما به حمایت‌هایی در سطح کلان‌تر نیاز است. 

نظر شما