شناسهٔ خبر: 69004435 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

فشار طلای جهانی افتاد | فصل ارزانی طلا رسید؟

قیمت طلای جهانی همچنان در سطوح بالایی قرار دارد؛ اما در معاملات یک هفته اخیر، قدر به ایجاد سطح جدید نشده است. با توجه به دورنمای کاهش نرخ بهره، سناریوهایی برای توقف شتاب رشد قیمت طلا وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، قیمت طلا در هفته معاملاتی گذشته اندکی کاهش پیدا کرد؛ درحالی‌که انتظار می‌رفت با دورنمای مثبت کاهش نرخ بهره در آمریکا، روند صعودی آن ادامه پیدا کند. فعلاً قیمت هر اونس طلای جهانی در محدوده ۲۶۵۷ دلار ثابت مانده است.

در هفته گذشته، طلا پس از سه افزایش هفتگی متوالی در مسیر کاهش هفتگی قرار داشت. قیمت طلای آمریکا با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۶۷۶ دلار و ۷۰ سنت رسید.

داده‌ها نشان داد که فعالیت بخش خدمات ایالات‌متحده در ماه سپتامبر به بالاترین حد در یک سال و نیم سال گذشته افزایش یافت، هرچند که میزان اشتغال در خدمات ایالات‌متحده کاهش یافت که مطابق با کاهش رشد بازار کار بود.

انتظارات برای کاهش ۲۵ واحدی در نشست نوامبر فدرال رزرو پس از داده‌های اخیر اندکی افزایش یافت و به‌احتمال ۶۹ درصد رسید.

رویترز گزارش کرد که در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۳۲.۰۳ دلار در هر اونس رسید و تاکنون در این هفته حدود ۱.۲ درصد افزایش یافته است. پلاتین با ۰.۴ درصد افزایش به ۹۹۴.۳۰ دلار و پالادیوم ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۱۰۰۵ دلار و ۲۵ سنت رسید و هر دو فلز برای کاهش هفتگی آماده بودند.

کاهش تولید نفت اوپک به پایین‌ترین حد امسال

نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد: تولید نفت اوپک در سپتامبر، با مختل شدن عرضه لیبی و پیشرفت عراق در رعایت سهمیه کاهش تولید اوپک پلاس، به پایین‌ترین حد خود در سال جاری کاهش یافته و به محدوده ۲۶ میلیون بشکه رسیده است.

بر اساس نظرسنجی ماهانه رویترز، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه میلادی گذشته، ۲۶.۱۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۳۹۰ هزار بشکه در روز کمتر از رقم بازنگری شده برای اوت است و لیبی، بیشترین کاهش تولید را در میان کشورهای عضو این گروه داشت.

علاوه بر لیبی که از مشارکت در کاهش تولید اوپک پلاس معاف است، بزرگ‌ترین کاهش تولید در عراق مشاهده شد که در تلاش برای بهبود پایبندی به سهمیه تولید تعیین شده توسط اوپک است. بااین‌حال، طبق این نظرسنجی، تولید عراق همچنان ۹۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه این کشور مانده است.

درخواست یارانه‌ای فورد برای کمک به خودروسازان

شرکت خودروسازی فورد موتور از دولت بریتانیا می‌خواهد تا یارانه‌ها را برای کمک به خودروسازان برای رسیدن به اهداف فروش، درحالی‌که مصرف‌کنندگان از خودروهای الکتریکی اجتناب می‌کنند، بازگرداند.

لیزا برانکین، رئیس فورد بریتانیا اظهار کرد که ریچل ریوز، وزیر خزانه‌داری باید در بودجه این ماه مشوق‌هایی را برای تحریک تقاضای مشتریان برای خودروهای الکتریکی بازگرداند.

بریتانیا قوانینی را وضع کرده است که بر اساس آن ۲۲ درصد از فروش خودروهای جدید در سال جاری باید آلایندگی صفر داشته باشد، که در سال ۲۰۳۰ به ۸۰ درصد افزایش می‌یابد. برای وانت‌ها، ۱۰ درصد از فروش جدید باید در سال جاری برقی باشد و تا پایان دهه به ۷۰ درصد برسد.

موج ناخوشی در اقتصاد آلمان

یک نظرسنجی نشان می‌دهد که بخش تولید آلمان در سپتامبر با سریع‌ترین سرعت خود در یک سال گذشته، تحت تأثیر کاهش شدید تولید، سفارش‌های جدید و اشتغال قرار گرفته و چهارمین ماه متوالی رکود را تجربه می‌کند.

شاخص مدیران خرید آلمان، در ماه سپتامبر از ۴۲.۴ در ماه آگوست به ۴۰.۶ کاهش یافت که چهارمین ماه متوالی کاهش عمیق و پایین‌ترین میزان در ۱۲ ماه گذشته را نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه سفارشات با سرعت نگران‌کننده‌ای در حال انقباض هستند، تصور اینکه هر نوع بهبودی به‌زودی اتفاق می‌افتد دشوار است. سفارشات جدید شدیدترین کاهش را از اکتبر سال گذشته تجربه کردند که منعکس‌کننده عدم اطمینان بازار، رکود سرمایه‌گذاری و ضعف در بخش خودرو است. فروش صادرات نیز شدیدترین کاهش را در ۱۱ ماه گذشته به ثبت رساند و شرکت‌ها به کاهش تقاضا از آسیا، اروپا و آمریکای شمالی اشاره کردند.

درآمد نفت و گاز روسیه کاهش یافت

بر اساس داده‌های رسمی دولت روسیه، در ماه گذشته بودجه این کشور ۸.۱۳ میلیارد دلار از محل فروش نفت و گاز دریافت کرده که ۰.۹ درصد کمتر از ماه قبل است؛ درحالی‌که درآمدهای ماه قبل ۴.۳ درصد بالاتر از ماه مشابه سال قبل بود.

بنا بر داده‌های وزارت دارایی روسیه، درآمد نفت و گاز در ۹ ماه نخست سال جاری، با ۴۹.۴ درصد رشد سالانه، به ۸۷.۵ میلیارد دلار (۸.۳۳ تریلیون روبل) رسید.

درآمد حاصل از فروش نفت و گاز، مهم‌ترین جریان نقدینگی برای بودجه فدرال روسیه است. این درآمدها معمولاً حدود یک‌سوم کل درآمدهای بودجه فدرال را تشکیل می‌دهند.

رکورد مصرف گاز جهان شکسته می‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی کرد با تشدید رقابت میان آسیا و اروپا برای گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی)، تقاضای جهانی برای گاز طبیعی در سال ۲۰۲۵، به بالاترین حد خود خواهد رسید و مصرف‌کننده با قبض‌های بالاتری مواجه می‌شوند.

این آژانس مستقر در پاریس، روز پنجشنبه در گزارشی از بازار اعلام کرد اروپا پس از کاهش واردات در سال جاری، به گاز طبیعی مایع بیشتری در سال ۲۰۲۵ نیاز خواهد داشت که هم عرضه در بازار را محدود می‌کند و هم اختلاف قیمت را با آسیا کاهش می‌دهد.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: عرضه گاز طبیعی اساساً محدود است و عدم قطعیت‌ها بر چشم‌انداز سال ۲۰۲۵ تأثیر می‌گذارد.

نظر شما