شناسهٔ خبر: 6900311 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آسوشیتدپرس گزارش داد:

گشایش کانال های دیپلماتیک به روی بحران سوریه با توافق هسته ای ایران

به دنبال توافق هسته ای، انتظار می رود ایران در حل بحران های منطقه از جمله بحران سوریه نقش پررنگ تری ایفا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی جماران، آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: انتظار می رفت توافق هسته ای با ایران به طور گسترده ای بر روی دیگر مسائل خاورمیانه تاثیر گذارد و ممکن است در سوریه نیز اتفاقاتی بیافتد. مجموعه ای از مانورهای دیپلماتیک اخیر نشانه ای از تمایل رو به رشد برای تعامل با دولت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه برای پایان دادن به جنگ داخلی این کشور است.

در جنگ داخلی سوریه تاکنون دستکم 250 هزار نفر کشته و نیمی از جمعیت این کشور آواره شده و به کشورهای همسایه پناهنده شده اند.

 از جمله تحولات مرتبط با سوریه در روزهای اخیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 - در پی میانجیگری روسیه، یک جلسه میانجیگری در اواخر ماه ژوئیه با حضور «علی مملوک» رییس سازمان اطلاعات و امنیت سوریه و شاهزاده «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان سعودی و وزیر دفاع این کشور در ریاض برگزار شد. این دیدار بود که زمینه را برای دیدار سه جانبه عربستان، روسیه و آمریکا در دوحه فراهم آورد. عربستان سعودی همراه با دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس پشتیبان عمده معارضان سوریه در تلاش برای براندازی نظام اسد است.

-  «ولید المعلم » وزیر امور خارجه سوریه پس از سفر دو روزه به تهران، روز پنج شنبه به عمان رفت. گزارش های تایید نشده ای در رسانه های سوری منتشر شده است که اعلام می دارد که دولت عمان در تلاش بود برای برگزاری نشست میان وزرای خارجه سوریه، ایران و عربستان سعودی میانجیگری کند.

-  ایران اعلام کرده است که در حال تدارک ارسال پیشنهاد طرح صلح چهار ماده ای برای سوریه به سازمان ملل متحد است. معاون وزیر امور خارجه ایران خاطر نشان کرده است که این طرح به روز رسانی شده و در زمان حاضر «یکی از کارآمد ترین و جدی ترین طرح هایی است که در دستور کار سازمان ملل و بازیگران بین المللی قرار دارد» و خواستار بازگشت این طرح به محور گفتگو شده است.  پیشتر نیز «حسین امیر عبداللهیان» با تبیین طرح ارائه شده از سوی وزیر امور خارجه ایران، بر ضرورت مبارزه جدی و غیر گزینشی با تروریسم در منطقه تاکید کرده بود. 

-  «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در روز چهارشنبه در مورد قطعنامه سازمان ملل متحد با هدف شناسایی مسئولان حملات شیمیایی در سوریه با یکدیگر به توافق رسیدند و شورای امنیت به اتفاق آراء آن را در روز جمعه به تصویب رساند.

«ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل متحد روز جمعه به خبرنگاران گفت: احتمال زیادی وجود دارد که در اوایل هفته آینده شورای امنیتی که در مورد سوریه دچار چنددستگی شده است، یک بیانیه ریاست جمهوری را در حمایت از طرح جدید «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل با هدف برگزاری دور جدید مذاکرات صلح تصویب کند. چورکین گفت: این اولین سند منحصرا سیاسی در بحران سوریه خواهد بود که به اجماع به تصویب خواهد رسید. وی گفت: اولویت اصلی در سوریه دستیابی به راه حل سیاسی و مبارزه با تروریسم است.

«دی میستورا» در اواخر ماه گذشته با تاکید بر اینکه برای برگزاری کنفرانس صلح ژنو سوم خیلی زود است، گفت: به جای این کنفرانس، باید مذاکرات مقدماتی فشرده ای را با تمام طرفین درگیر در بحران انجام داد.

«تئودور کاراسیک» تحلیلگر ژئوپلیتیک مستقر در دبی گفت: توافق هسته ای ایران، که ماه گذشته میان تهران و شش قدرت جهانی امضا شد، راه را برای رفع مشکلات ژئوپلیتیک منطقه باز کرد.

وی افزود: به نظر من، همه بازیگران منطقه ای و بین المللی برای ایجاد یک نظم جدید در پی توافق با ایران عجله دارند و این شتاب، ادامه خواهد داشت. ما در حال حاضر یک چشم انداز مثبت بزرگ در دیپلماسی توسط همه طرف ها می بینیم.

در روز دوشنبه، «کری»، «لاوروف» و «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان در دوحه، پایتخت قطر جلسه سه جانبه ی نادری را برگزار کردند. این دیدار، شامل بحث در مورد بحران سوریه هم بود.

لاوروف همچنین در طول این سفر خود، با «معاذ الخطیب» رئیس سابق یکی از گروه های معارض سوری دیدار کرد.

«لاوروف» در دیدار با «کری» و همتایان عربی خود از کشورهای حوزه خلیج فارس در دوحه پایتخت قطر، طرح ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه برای مبارزه با گروه تروریستی داعش را ارائه کرد که شامل تشکیل ائتلاف گسترده بین المللی برای مبارزه با این گروه تروریستی می باشد. «لاوروف» درباره این طرح توضیح داد که در آن تشکیل ائتلاف گسترده ای از ارتش عراق و سوریه و کردهای ساکن این کشورها و با مشارکت کشورهای منطقه (خاورمیانه) پیش بینی شده است.

«کاراسیک» گفت که روسیه به نظر می رسد به طور خاص اقدام به مذاکره برای حل مسئله سوریه کرده است و می خواهد یکی از طرفین مبارزه با داعش باشد. او گفت، روسیه همچنین خود را به عنوان بازیکن اصلی کمک برای ازسرگیری روابط جدید بین اعراب و تهران می بیند.

لاوروف گفت: در پی توافق با ایران، فرصت های جدیدی برای حل و فصل اختلافات منطقه ای به وجود آمده است و روسیه در تلاش است تا برای تحقق آنچه آن را «رسالت تاریخی» خود می بیند، همه طرف ها را گرد هم آورد.

مسکو علاوه بر سوریه، همچنین دارای یک رابطه طولانی مدت با ایران است.

«پائولو جنتیلونی» وزیر امور خارجه ایتالیا در روز جمعه با «عادل الجبیر» در رم ملاقات کرد و در یک کنفرانس خبری گفت که ایران می تواند به یافتن راه حلی برای بحران سوریه کمک کند. الجبیر باز هم موضع تندی در قبال ایران گرفت و گفت: ایران نمی تواند در آینده ی سوریه جایی داشته باشد.

شکل هر راه حل سیاسی در سوریه همچنان نامشخص است.

برای آمریکا سخت است که به طور رسمی از طرحی حمایت کند که به دولت سوریه مشروعیت می بخشد. کری در دوحه بار دیگر بر موضع واشنگتن تصریح کرد و مدعی شد که «اسد و نظام اسد از مدتها پیش مشروعیت خود را از دست داده اند». وی در عین حال بار دیگر خواستار راه حل سیاسی برای این بحران شد.

«کرین در دوحه گفت که در حالی که امیدوار است صفحه جدیدی با ایران در مورد مسائل مختلف منطقه ای باز شود، تا کنون گزینه دیپلماتیکی در سوریه ارائه نشده است.

«بشار اسد» در سخنرانی خود در ماه گذشته متعهد شد که برای پیروزی در این جنگ، تا پایان کار مبارزه خواهد کرد.

«ایهم کامل» مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه اوراسیا در لندن گفت: با وجود برخی پیشروی های داعش، نظام سوریه همچنان دست بالا را دارد.

او گفت: علاوه بر این، دیگر بحران سوریه در کشورهای حوزه خلیج فارس از اولویت برخوردار نیست. اکنون جنگ یمن و تهدید داعش در اولویت قرار گرفته اند.

روزنامه السفیر لبنان روز جمعه گزارش داد: «ولید المعلم» وزیر امور خارجه سوریه روز دوشنبه این هفته (10 اوت) همزمان با حضور «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان در روسیه ، به مسکو سفر خواهد کرد و همچنین احتمال دارد «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران طی هفته آینده به روسیه سفر کند.

بر اساس این گزارش ، هدف از سفر «عادل الجبیر» به مسکو آماده سازی مقدمات سفر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان تا پایان سال جاری میلادی به روسیه اعلام شده است.

روزنامه السفیر همچنین احتمال دیدار مقامات عربستان و سوریه با نظارت روسیه را بعید ندانست.

پیش از این، روزنامه «الوطن» سوریه در گزارشی از احتمال دیدار سه جانبه وزرای امور خارجه سوریه، عربستان و ایران در مسقط ، پایتخت عمان خبر داده بود.

 منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس

نظر شما