شناسهٔ خبر: 68999196 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزاری رویداد روزهای ایران در ایتالیا

لندن – ایرنا – رویداد روزهای ایران به همت مرکز ایتالیا - عربی مدیترانه و با حضور «محمدرضا صبوری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در «رُم» در شهر کالیاری ایتالیا برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این رویداد که از ماه‌ها پیش برنامه ریزی شده بود شامل برگزاری دو کنفرانس با عناوین «زنان و سینمای معاصر» و «ایتالیا و ایران: راه های جدید همکاری های اقتصادی در چارچوب زئوپلیتیک معاصر» به همراه اکران دو فیلم عماد و طوبا به کارگردانی کاوه صباغ زاده و ویلایی ها به کارگردانی منیره قیدی، اجرای موسیقی سنتی و فاخر ایرانی توسط گروه سروش مولانا بود که مورد استقبال حضار و شرکت کنندگان ایتالیایی قرار گرفت. اجرای موسیقی به دلیل همزمانی با شهادت سید حسن نصرالله جنبه حماسی به خود گرفت و با یاد و خاطر آن شهید بزرگوار اجرا شد.

در کنفرانس «زنان و سینمای معاصر» سفیر کشورمان در ایتالیا پیرامون جایگاه زنان ایرانی در اجتماع، سیاست و فرهنگ اظهار داشت: زن در اسلام، فرهنگ و تاریخ ایران همواره جایگاه والایی داشته است، از نقش مادرانه و به عنوان یکی از دو ستون اصلی بنای خانواده تا حضور پررنگ در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، زنان ایران همواره منبع الهام و قدرت بوده‌اند. آن‌ها نه تنها در تربیت نسل‌های آینده نقش بی‌بدیلی ایفا می‌کنند، بلکه در زمینه‌های مختلف نیز دستاوردهای بزرگی داشته‌اند.

صبوری گفت: در عرصه اقتصاد، زنان ایرانی نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کشور ایفا کرده‌اند. حضور زنان در کسب‌وکارهای مختلف، کارآفرینی و مشارکت در بازارهای مالی نشان از توانمندی و اراده بالای آنان دارد. بسیاری از زنان کارآفرین ایرانی توانسته‌اند با ایجاد شرکت‌ها و کسب‌وکارهای موفق، فرصت‌های شغلی جدیدی فراهم و به رشد اقتصادی کشور کمک کنند.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی از جمله ورزش و آموزش و پرورش زنان ایرانی با تلاش و پشتکار، افتخارات بزرگی برای کشور به ارمغان آورده‌اند. از کسب مدال‌های جهانی در رشته‌های مختلف تا حضور در مسابقات بین‌المللی، زنان ورزشکار ایرانی توانسته‌اند با غلبه بر محدودیت‌ها، نام ایران را در عرصه‌های جهانی مطرح کنند.

سفیر کشورمان نقش زنان ایران در عرصه سیاست را پررنگ و اثرگذار توصیف کرد و گفت: حضور آن‌ها در مجلس شورای اسلامی، شوراهای محلی و مناصب دولتی وزیر، فرماندار، سفراء، معاونین رئیس جمهوری، نشان از ارتقاء جایگاه سیاسی زنان در کشور دارد. زنان سیاستمدار ایرانی با توانمندی و دانش خود، در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور مشارکت می‌کنند و برای بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی جامعه تلاش می‌کنند.

وی تصریح کرد: بی‌شک، جامعه‌ای که زنان آن از شأن و منزلت برخوردار باشند و بتوانند به توانمندی‌های خود پی ببرند، جامعه‌ای پویا و موفق خواهد بود.

صبوری تاکید کرد: حقوق زنان بخشی از حقوق بشر است اما معقتدیم حرمت، کرامت و هویت زن، حرمتی بالاتر از دستاویزهای حقوق بشری برای به چالش کشاندن نظام های فرهنگی و تمدنی کشورهای دیگر دارد. جمهوری اسلامی ایران باور دارد زنان همدوش مردان می توانند منشا آثار مهمی در جامعه سازی شوند، هم در خانواده نقش ایفا کنند و هم در مسائل اجتماعی.

در ادامه رایموندو اسکیاونه رییس مرکز ایتالیا - عربی مدتیرانه گفت: ارتباط فرهنگی و دیالوگ تنها مسیر برون رفت از تنش‌های موجود است. البته متاسفانه این ارتباطات فرهنگی از سوی همگان قابل درک نیست. هستند افراد و دولت‌هایی که برای گفت‌وگو از زبان اسلحه استفاده می کنند ولی نمی‌دانند که زبان اسلحه زبان گفت‌وگو نیست.

وی بیان داشت: ما قصد داریم از مسیر واقعیت و بیان آن برای دیگران بتوانیم راه گفت وگو را هموارتر کنیم. معتقدیم تنها مسیر برون رفت از این وضعیت فعلی کنار گذاشتن اسلحه است و به تصویر کشیدن واقعیت است. امروز اینجا هستیم که واقعیت را از زبان نماینده ایران در ایتالیا و از زبان موسیقی و سینما بشنویم و بعد قضاوت را به شما واگذار می‌کنیم.

در ادامه منیر قیدی کارگردان فیلم ویلایی‌ها که به صورت ویدیو کنفرانس حضور داشت توضیحاتی را در مورد فیلم ویلایی ها و نقش زنان در زمان جنگ بیان داشت. نسیم پرکار ایرانی مقیم ایتالیا و فارغ التحصیل سینما و تئاتر از دانشگاه ساپینزا هم در مورد جایگاه زنان در سینمای ایران از زمان قاجار تاکنون صحبت کرد و اظهار داشت: سیمای زن که قبلا سوژه ای بود که حتی توان تصمیم گیری نداشت، در این فیلم تبدیل به یک فرمانده می شود. تبدیل به ابژه‌ای که توان تصمیم گیری دارد و منیره قیدی به عنوان یک نویسنده و کارگردان، این توانمندی را به سیمای زن می‌دهد که این بار نه کنار مردان و نه با دیالوگ های کمتر که بدون حضور مردان ابراز وجود کنند.

مجید امامی رایزن فرهنگی سفارت ایران هم بعد از معرفی فعالیت های رایزنی فرهنگی پیشنهاداتی را در مورد توسعه روابط فرهنگی، همکاری مراکز تحقیقاتی ایران و ساردنیا در عرصه محیط زیست، مهندسی آب و هوش مصنوعی، برگزاری نشست ها و آشناسازی تجار و کاربران و رسانه های ساردنیا با صنایع فرهنگی و هنری ایران و دائمی سازی شب سینمای ایران با اکران متناوب آثار ایرانی مطرح کرد.

برگزاری رویداد روزهای ایران در ایتالیا

در کنفرانس «ایتالیا و ایران: راه های جدید همکاری های اقتصادی در چارچوب زئوپلیتیک معاصر» که با پاسخ ایران به شرارت های رژیم اسراییل همراه شد شرکت کنندگان پیرامون تحولات خاورمیانه بحث کردند.

رایموندو اسکیاونه رییس مرکز ایتالیا - عربی مدتیرانه طی سخنانی در ابتدای نشست بیان داشت: در حال حاضر در منطقه خاورمیانه تحولاتی در حوزه ژئوپولیتک در جریان است. ایران پاسخ کشته شدن (شهادت) دبیرکل حزب الله را داد. به نظر من کشتن (شهادت) نصرالله گامی به عقب در زمینه دیپلماتیک بود.

وی افزود: این موضوع را باید در نظر داشت که حسن نصرالله، حزب الله را در عرصه سیاسی لبنان برجسته کرد. غرب قطعا عواقب آن را درک خواهد کرد که این اقدام ما را به اوایل دهه ۲۰۰۰ باز خواهد گرداند. این موضوع در مرکز ایتالیا- عربی با نگرانی دنبال می شود.

اسکیاونه عنوان کرد: برخی از خبرنگاران محلی فعالیت های ما را مغرضانه توصیف و موضوعاتی بیان می کنند که کار ما را زیر سوال ببرند. اما هدف ما ایجاد گفتمان فرهنگی بین دو طرف است. ما این کار را با قوت ادامه خواهیم داد و به هیچ چیز دیگری نیاز نداریم.

وی ادامه داد: بین یکی از شهرهای جنوبی ایتالیا و یک شهر در لبنان پیوند خواهرخواندگی وجود دارد که شهردار این شهر ایتالیایی برایم تعریف کرد که وسایل و امکاناتی برای بازیافت زباله، مدارس و ... ارسال کرده بودند که هدف حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفت و این مساله باعث تاسف بسیار است.

اسکیاونه تصریح کرد: حملاتی که از سوی رژیم اسرائیل علیه لبنان صورت می گیرد تنها زیرساخت ها و ساختمان ها را هدف قرار نمی دهد بلکه کودکان، زنان و غیرنظامیان را هدف قرار می دهد.

نیکولا ملیس، استاد دانشگاه کالیاری، دپارتمان علوم سیاست های اجتماعی هم طی سخنانی گفت: برای بررسی مشکلات باید به تاریخ رجوع کنیم و در تاریخ بدیهیاتی داریم که یکی از آنها این است که مشکلات از هفت اکتبر شروع نشده است.

وی گفت: من تاریخدان هستم و معتقدم برای شناخت بهتر پدیده‌ها باید منطقه و بافت آن را خوب شناخت. اما این را قبول نمی کنم که عده ای همیشه بر این اصرار دارند که یک محور شرارت و یک محور صلح و خیر وجود دارد.

ملیس ادامه داد: همواره رسانه ها به ما این گونه القاء می کنند که شرورهای اسلام‌گرا قصد برهم زدن صلح و تمدن را دارند. این سوال پیش می‌آید که چرا بنیادگرایان اسلامی مانند عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس هیچ کنشی در این رویدادهای جاری ندارند. زیرا آنها در نظام اقتصادی بین المللی هضم شده‌اند. حتی نسبت به داعش و القاعده هم که نشات گرفته از این بینادگرایی هستند هیچ کنشی ندارند.

وی افزود: عده ای نیز به موضع تقابل سنی و شیعه دامن می زنند اما باید از آنها پرسید، که چگونه حماس سنی با دیگر گروه های شیعی و ایران هم‌پیمان شده است. به نظر من به عقب بازگشته‌ایم و آن حس برتری جویانه آمریکایی مجددا قابل مشاهد است و مباحث حقوق بشری به حاشیه رفته است.

در پایان جلسه، محمدرضا صبوری سفیر کشورمان اظهار داشت: درباره هر واقعه‌ای باید به تاریخچه و ریشه آن مراجعه کرد. جمهوری اسلامی ایران زمانی ایجاد شد که ایران کشوری بود که تمام ارکان آن در اختیار آمریکا بود. بیش از ده‌ها هزار مستشار آمریکایی در مراکز اقتصادی و نظامی ایرانی حضور داشتند.

وی همچنین توضیحاتی را در مورد انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، اعمال تحریم‌های ظالمانه امریکا و غرب علیه ایران و تحولات اخیر خاورمیانه و چگونگی پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی در خصوص ترور شهید هنیه، شهادت فرماندهان ایرانی و سید حسن نصرالله مطرح نمود.

سفیر کشورمان در ایتالیا در مدت حضور خود در کالیاری به مناسبت روزهای ایران، علاوه بر سخنرانی در کنفرانس های این رویداد چند ملاقات با تجار ایتالیایی علاقمند به همکاری با ایران و چندین مصاحبه مطبوعاتی با تلویزیون، رادیو و روزنامه های این شهر در مورد موضوعات خاورمیانه، پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی، همکاری های ایران و ایتالیا، تحولات داخلی ایران و ..... صورت داد.

نظر شما