شناسهٔ خبر: 68997095 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

عبور بیش از ۶۰ سیارک در طول سال ۲۰۲۴ از کنار زمین

دانشمندان گذر شگفت انگیزی از سیارک 2024ON را که شکل آن شبیه یک آدم برفی است، در امتداد مسیر سیاره زمین ثبت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ پس از این که این سیارک به دلیل نزدیکی به سیاره ما در زمره یک سیارک بالقوه خطرناک طبقه بندی شد، پرسش‌ها در مورد میزان خطر این سیارک برای زمین افزایش می‌یابد؛ اما گزارش‌ها حاکی از آن است که این سیارک تهدیدی مستقیم نداشته و از فاصله ایمن به سلامت عبور کرده است.

اطلاعات مهم در مورد سیارک 2024ON

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ تصاویر راداری که توسط رادار منظومه شمسی گلدستون ناسا در کالیفرنیا گرفته شده است، ساختار منحصربه‌فرد این سیارک را نشان می‌دهد که حدود ۱۱۵۰ فوت (۳۵۰ متر) طول دارد، با دو لوب مجزا که یک لوب حدود ۵۰ درصد بزرگ‌تر از دیگری است سیارک غیرعادی و شبیه آدم برفی که با نام «دودویی تماس» شناخته می‌شود، پدیده‌ای است که هنگام ادغام دو سیارک کوچکتر به دلیل نیرو‌های گرانشی رخ می‌دهد.

سیارک 2024ON با سرعت حیرت انگیز ۱۹۸۴۲ مایل در ساعت (۳۱۹۳۳ کیلومتر در ساعت) در حین عبور از زمین، تقریباً ۲۶ برابر سرعت صوت، با وجود اندازه و سرعتش، هیچ خطری برای سیاره ما ایجاد نکرد از فاصله‌ای بیش از ۲.۵ برابر فاصله زمین و ماه عبور کرد.

اگرچه به عنوان بالقوه خطرناک طبقه‌بندی می‌شود، اما اندازه‌گیری‌های اخیر به دانشمندان این امکان را داده است که مسیر آینده سیارک را با دقت بالا پیش‌بینی کنند و در نتیجه، انتظار نمی‌رود 2024ON برای چندین دهه هیچ خطری برای زمین ایجاد کند.

سیارک‌هایی مانند 2024ON که به عنوان دوتایی متصل شناخته می‌شوند، تقریباً ۱۴ درصد از سیارک‌های نزدیک به زمین بزرگ‌تر از ۶۶۰ فوت (۲۰۰ متر) را تشکیل می‌دهند و یکی از شناخته‌شده‌ترین دوتایی‌ها Selam است، قمر کوچکی که به دور سیارک دینکنیش می‌چرخد.

این گونه سیارک‌ها بینش‌های ارزشمندی را در مورد شکل گیری و تکامل اجرام آسمانی در منظومه شمسی ما ارائه می‌دهند.

در سال ۲۰۲۴ بیش از ۶۰ سیارک بین زمین و ماه عبور می‌کنند، به لطف افزایش تلاش‌های رصدی با استفاده از الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، اگرچه بازدید اخیر از سیارک 2024ON به دلیل ظاهر آدم برفی مانند آن، علاقه ما را برانگیخت. 

 

برچسب‌ها:

نظر شما