شناسهٔ خبر: 68996247 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

حق کمیسیون اسنپ و تپسی از این به بعد مشمول مالیات است

صاحب‌خبر -

با اعلام رأی دیوان عدالت اداری کشور، حق کمیسیون دو شرکت اسنپ و تپسی به استثنای حق‌ الزحمه رانندگان مشمول مالیات بر ارزش افزوده است.

با عنایت به آخرین اخبار داخلی، مدتی پیش شرکت اسنپ برای معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، به پرونده مالیاتی صادر شده از سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر پرداخت تمامی مالیات های این شرکت از سال ۱۴۰۰ اعتراض کرد. با این‌حال هیئت حل اختلاف مالیاتی نیز با قانونی خواندن درخواست سازمان امور مالیاتی، رأی به پرداخت مالیات ارزش افزوده اسنپ داد.

پس از اعلام رأی هیئت حل اختلاف مالیاتی، مدیرعامل اسنپ از اعتراض به این رأی در دیوان عدالت اداری کشور خبر داد. حال پس از گذشت مدتی رأی نهایی دیوان صادر شده و حق کمیسیون تاکسی‌های اینترنتی اسنپ و تپسی مشمول مالیات قرار گرفته شده است.

رأی دیوان عدالت اداری بر لزوم پرداخت مالیات حق کمیسیون اسنپ و سایر تاکسی‌های اینترنتی

حق کمیسیون اسنپ حق کمیسیون اسنپ

پس از اعتراض شرکت اسنپ به این درخواست سازمان امور مالیاتی کشور، روابط عمومی این سازمان اعتراضات صورت گرفته شده را بی اساس خواهد و تأکید داشت که با توجه به نحوه ارائه خدمات، فعالیت ها و تعهداتی که اسنپ به رانندگان پذیرفته است، مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.

با این حال شعبه ۹ تجدید نظر دیوان عدالت اداری کشور به عنوان مرجع رسیدگی به این اعتراض، بین ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل و سکوها تفکیک قائل شده و تاکید کرده است که خدمات حمل و نقل مختص به شخص متصدی حمل می‌باشد و نه سکوها. طبق این رأی بین پلتفرم های مربوطه و رانندگان رابطه کاری خادم و مخدومی برقرار نیست و هر یک خدمت مستقل از خود را ارائه می نمایند و نفس خدمت حمل و نقل مربوط به خود متصدی حمل و نقل (رانندگان) می باشد و خدمات هوشمند ارائه شده توسط شرکت، خدمت حمل و نقل تلقی نمی شود فلذا مشمول معافیت مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.

مطابق رای دیوان عدالت اداری و همچنین نظر سازمان امور مالیاتی کشور، حق‌الزحمه رانندگان مشمول مالیات ارزش افزوده نیست و تنها هزینه‌های دریافتی (کمیسیون) اسنپ مشمول مالیات ارزش افزوده شده است. در نتیجه هر گونه افزایش هزینه‌ و کاهش حق الزحمه رانندگان به سبب مالیات ارزش افزوده مورد قبول نخواهد بود.

همچنین بخوانید:
کار به جایی رسیده که مردم برای کار در اسنپ و تپسی ماشین اجاره می‌کنند واکنش مدیرعامل اسنپ به حذف سهمیه سوخت رانندگان تاکسی های اینترنتی مجوز استفاده مجدد گزینه عجله دارم برای اسنپ و تپسی صادر شد

نظر شما