شناسهٔ خبر: 68982125 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

«استان مرکزی»پیر شد/ اجرای طرح حامی در استان

جوان‌سازی جمعیت و افزایش ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری در سال‌های اخیر به یکی از سیاست‌های اصلی کشور تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

زیرا طبق آنچه آمارها روایت می‌کنند ایران در دهه‌های آینده به یکی از پیرترین کشورهای دنیا تبدیل خواهد شد.در این میان استان مرکزی نیز با سرعت به سمت سالمندی در حرکت است و اگر از این تله جمعیتی فاصله نگیرد دیگر به شرایط قبل برنمی‌گردد و مسیر پیر شدن را به‌ طور کامل سپری خواهد کرد.

شعار فرزند کمتر اشتباه بود 
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با انتقاد از اینکه آمار زاد و ولد در این استان غیر قابل قبول است، بر این عقیده است که دولت باید برای تسهیل ازدواج و فرزندآوری جوانان برنامه‌ریزی کند. آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی یکی از مسائل اشتباه در کشور را موضوع تنظیم خانواده و شعار زندگی بهتر با فرزند کمتر می‌داند و عنوان می‌کند: نتیجه این شد که نرخ زاد و ولد در استان مرکزی امروز کمتر از 6 است و آمار ازدواج هم بسیار کاهش داشته این در حالی است که در استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان نرخ زاد و ولد 3/4 و مناطق مرزی غربی کشور این رقم بالای 2/3 است.
وی ادامه می‌دهد: در استان مرکزی از زمانی که من مستقر شدم نرخ زاد و ولد حدود یک بوده و اگر گاهی وضعیت بهتر شده است مربوط به مناطق روستایی شهرستان‌های اطراف بوده و شهرهای اصلی ما نرخ پایینی در این زمینه دارند.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی با بیان اینکه راهکار فعلی ما تسهیل و تسریع ازدواج جوانان و همچنین مبارزه با سقط جنین است، خاطرنشان می‌کند: موارد دیگری نظیر رفع موانع ازدواج جوانان و کاهش تبلیغات منفی در حوزه ازدواج و فرزندآوری، کاهش تشریفات و هزینه‌های ازدواج از سوی خانواده‌ها به ویژه زوجین و استفاده از ظرفیت خیران در امر ازدواج جوانان می‌تواند در تسهیل موضوع ازدواج کمک کند. 
وی ادامه می‌دهد: بنابراین دولت تمهیداتی در نظر بگیرد مثلاً برای ازدواج‌های زوجین تا پیش از ۳۰ سال تعهداتی در بحث حمایت‌های مالی و مسکن ارائه کند، همچنین برای زاد و ولد هم این تعهدات را ایجاد و از محل صندوق توسعه جمعیت و توسعه اجتماعی اعتبار آن را تأمین کند.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان می‌کند: در کشورهایی مثل روسیه، چین و هند سیاست‌های جمعیتی در جهت رشد جمعیت است چرا ما نمی‌توانیم در این مسیر قرار بگیریم؟ باید کمربند را محکم ببندیم و این مهم نیازمند غیرت و همت است. 

کم‌کاری برخی دستگاه‌ها 
استاندار مرکزی نیز از وضعیت فعلی فرزندآوری در استان به عنوان یک بحران نام برده و علت اصلی آن را بی‌رغبتی زوج‌های جوان به فرزندآوری دانسته است.
فرزاد مخلص ‌الائمه در نشست مهر ماه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان مرکزی می‌گوید: مقوله جوانی جمعیت و حمایت از خانواده از موضوعات اولویت‌دار کشور است و دولت چهاردهم نیز به این مقوله توجه جدی دارد. اما این طور که مشخص است برخی دستگاه‌ها وظایف خود را انجام نمی‌دهند و بیشتر به مسائل حاشیه پرداخته و به این مسئله مهم، کمتر اهتمام دارند.
وی با اشاره به اینکه هیچ دستگاهی در استان حق ندارد نسبت به موضوع جوانی جمعیت، کم‌توجه باشد و آن را از درجه اهمیت و اولویت خارج کند، تصریح می‌کند: بانک مرکزی وظایف خود در تأمین منابع مالی را انجام نداده و منابع را به استان‌ها تزریق نکرده است و این مهم برای متقاضیان مشکلاتی به دنبال داشته که باید در سطح کلان به آن پرداخته شود.مخلص‌الائمه افزود: از سال گذشته که فعالیت در حوزه جوانی جمعیت مطرح شد، برای شتاب کار، وظایف دستگاه‌ها مشخص و کارگروه‌هایی در استان تشکیل شد.

مرکزی جزو سه استان پیر کشور 
مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی نیز نرخ فرزندآوری در استان را ۱/۲ درصد اعلام و عنوان کرده است: باید کمک کرد در حوزه ازدواج که مقوله‌ای چندوجهی است و موضوعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در آن دخیل هستند تسهیلات اقتصادی و خدمات ازدواج آسان را  ارائه کرد.
مسعود پیرایش می‌افزاید: استان مرکزی جزو سه استان پیر کشور است از این رو باید سیاست‌های تعدیل جمعیتی در این استان اصلاح شود و به سمت افزایش ازدواج و فرزندآوری حرکت کرد.

آمارهای منفی جوانی جمعیت 
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی نیز درباره وضعیت جمعیتی این استان اظهار می‌کند: در استان با بحران جمعیت مواجه هستیم و باید تمامی دستگاه‌ها به صورت جدی به این موضوع ورود کنند.
پروین مفتح‌زاده ادامه می‌دهد: نرخ رشد جمعیت در ۶ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته منفی ۴درصد بوده و نرخ ازدواج در این مدت هم به منفی ۱۲درصد رسیده است. طرح حامی با هدف کاهش طلاق و تحکیم خانواده و فرزندآوری در دستور کار قرار دارد و استان مرکزی به عنوان نخستین استان این طرح را اجرا می‌کند.

صف ۸هزار نفری تسهیلات 
مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز از پرداخت ۶هزار و ۵۶۲ فقره وام ازدواج و فرزندآوری در استان تا پایان مرداد سال جاری خبر داده و متقاضیان در صف انتظار این تسهیلات را ۸هزار و ۲۴۹ نفر اعلام کرده است. 
محمدرضا گودرزی می‌افزاید: این در حالی است که در اعطای تسهیلات جوانی جمعیت به شدت عقب هستیم و با رقم اعتباری که اعلام شده امکان اجابت این میزان درخواست در بانک‌ها وجود ندارد و باید در سطح ملی تصمیم اساسی در این زمینه گرفته شود.

 

نظر شما