شناسهٔ خبر: 68981242 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایمنی سواحل کیش؛ مقوله‌ای حساس اما در حاشیه

کیش- ایرنا- سواحل به عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در سراسر جهان، همواره مورد توجه و توسعه قرار گرفته‌اند؛ اما با این حال، موارد امنیت و ایمنی در سواحل به عنوان یک چالش جدی همواره مطرح بوده است و باید مورد توجه قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ایمنی سواحل ابعاد بسیار متنوع و گسترده‌ای دارد که می تواند در سه گروه عوامل محیطی، انسانی و فناورانه طبقه بندی شود که در بردارنده طیف متنوعی از شاخص‌ها از شرایط آب و هوایی، تا مباحثی مانند جرم و مدیریت سوانح را در بر می‌گیرد.

تدابیر احتیاطی و راهکارهای مناسب می‌توانند به بهبود شرایط گردشگری، حفظ امنیت و رفاه گردشگران، حفظ محیط زیست و تامین منافع محلی و منطقه‌ای کمک شایانی کند و باعث پیشرفت و توسعه بیشتر گردشگری در منطقه شود.

طی یک ماه گذشته، جزیره کیش شاهد سه حادثه دریایی بود که فوت دلخراش ۲ نفر در این راستا باید چراغ خطری برای ضرورت توجه ویژه به ایمن سازی سواحل در این جزیره مرجانی باشد.

اینکه به تجهیز اداره امور دریایی کیش بی توجهی شده و این بخش مهم و تاثیرگذار در حفظ آبروی گردشگری جزیره هم اکنون با کمترین تعداد نیرو، امکانات و شناورهای غیر استاندارد در حال خدمات رسانی است، نشان می‌دهد که حداقل در یک دهه گذشته، حفظ ایمنی سواحل در کیش مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته است.

جزیره زیبای کیش به عنوان پیشانی گردشگری کشور همواره یک مقصد ایمن برای مسافرانی است که تمایل دارند در نگین خلیج فارس چند روزی را سپری کنند؛ اما بروز پی در پی سوانح دریایی در منطقه و بی توجهی به آسیب شناسی آن می‌تواند این صنعت حیاتی در کیش را دچار چالش‌های اساسی کند.

به طور حتم اختصاص اعتبار برای ایمن سازی سواحل نه تنها هزینه نیست، بلکه یک سرمایه گذاری برای توسعه گردشگری منطقه محسوب می‌شود تا پشتیبان صنعت پویایی گردشگری در جزیره باشد.

به هر حال نباید اجازه داد تا ضعف در مدیریت بحران و اجرا نشدن استانداردهای لازم ایمنی در سواحل کیش، بر گردشگری منطقه سایه بیافکند.

هرچند اخیرا با حساسیت ایجاد شده در این حوزه، وعده‌هایی از سوی مدیران سازمان منطقه آزاد کیش برای ایمن‌سازی و اجرای اقدامات سختگیرانه داده شد، اما به نظر می‌رسد نباید به وعده و وعید بسنده کرد و باید اقدامات عملی انجام شده برای افکار عمومی نیز بازگو شود.

برگزاری نشست تخصصی با حضور کارشناسان ایمنی و حوادث دریایی، می‌تواند گامی ضروری برای ترسیم وضعیت فعلی و ارائه راهکارهای لازم در این حوزه باشد و آغازگر یک عزم همگانی برای ایمن سازی سواحل کیش شود.

تفریحات دریایی جزیره کیش بزرگترین صنعت این حوزه در خاورمیانه محسوب می‌شود که بیش از ۲۲ کلوپ دریایی در این جزیره فعال است.

طول جزیره کیش از ساحل غربی تا ساحل شرقی آن ۱۵٫۴۵ کیلومتر است؛ حداکثر عرض آن نیز از سواحل جنوبی تا سواحل شمالی به ۷.۵ کیلومتر می‌رسد.

نظر شما