شناسهٔ خبر: 68980600 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

دبیر علمی جایزه ملی داستان حماسی در گفت‌وگو با ایبنا:

ثروت ادبی کشور پشتوانه نویسندگان است / ادبیات حماسی نشان‌دهنده همدلی یک ملت

خراسان رضوی– دبیرعلمی چهارمین جایزه ملی داستان حماسی گفت: ثروت ادبی کشور در حماسه، پشتوانه بسیار خوب و مناسبی برای نویسندگان امروز است.

صاحب‌خبر -

محمدرضا شرفی خبوشان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایران کتاب (ایبنا) در مشهد با بیان اینکه ادبیات حماسی در کشور ما دارای پیشینه‌ای غنی می‌باشد، اضافه کرد: نویسنده امروزی می‌تواند ذخایر ادبی کشور را با دانش داستان نویسی‌اش گره بزند که این خودش یک شگرد برای روایت‌گری‌های حماسی است.

وی یادآورشد: ما از نظر ادبیات حماسی، با توجه به پیشینه‌ای که این نوع ادبیات در ایران دارد بسیار غنی هستیم و ثروت ادبی ما در حماسه، پشتوانه خیلی خوبی برای نویسندگان امروزی می‌باشد.

ادبیات حماسی در پی هویت‌سازی است

این نویسنده و پژوهشگر ایرانی در خصوص کارکردهای ادبیات حماسی هم خاطرنشان کرد: کارکردهای ادبیات حماسی، کارکردهای متعددی است؛ ادبیات حماسی نشان‌دهنده اتحاد، پیوستگی و همدلی میان مردم مختلف یک ملت است و همچنین باعث وقوف و آگاهی مردم یک ملت به قهرمانان و کسانی که تاریخ را رقم می‌زنند، می‌شود.

وی ادامه داد: داستان‌های حماسی کمک می‌کنند با شناخت شخصیت‌های دلاور و تاریخ ساز، اتحاد، علاقه و همدلی مردم نسبت به سرزمین و هویتشان بیشتر شود. در واقع ادبیات حماسی در پی هویت‌سازی است.

نویسندگان از جایزه داستان حماسی استقبال کردند

این نویسنده و داستان‌نویس با اشاره به برگزاری چهارمین دوره جایزه ملی داستان حماسی افزود: در این دوره نویسندگان حرفه‌ای در کنار نویسندگان جوان شرکت کردند.

شرفی خبوشان با بیان اینکه چهارمین دوره جایزه ملی داستان حماسی به همت حوزه هنری خراسان رضوی برگزار می‌گردد، گفت: ما در این دوره شاهد استقبال خیلی خوبی از نویسندگان، در قالب رمان و داستان کوتاه بودیم.

دبیرعلمی چهارمین جایزه ملی داستان حماسی با بیان اینکه این جایزه داستان در بخش‌های متعددی اعم از حماسه دینی، تاریخی و بومی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در این دوره، خوشبختانه آثار از نظر کیفیت و کمیت رشد چشمگیری داشت؛ همچنین نویسندگان به موضوعات این جایزه توجه ویژه‌ای نشان دادند.

باید بیشتر به موضوعات حماسی بپردازیم

وی افزود: خوشبختانه در این دوره نویسندگان حرفه‌ای در کنار نویسندگان جوان شرکت کردند و نویسندگان مشهورتر و حرفه‌ای‌تر نیز به این جایزه توجه نشان دادند که این اتفاق حاکی از آن است که باید بیشتر به موضوعات حماسی بپردازیم.

شرفی خبوشان در خصوص کیفیت آثار چهارمین دوره جایزه ملی داستان حماسی هم گفت: این جشنواره هر سال در حال بهتر شدن است؛ ما در هر دوره شاهد افزایش استقبال شرکت‌کننده‌ها از نظر کیفیت و کمیت هستیم؛ انتشار گسترده و ارائه بیشتر آثاری که به دبیرخانه می‌رسد، قطعاً این جایزه ملی را تأثیرگذارتر می‌کند و ما در هر دوره شاهد نشر آثار بهتری از دوره قبل هستیم.

داستان‌های برتر ۱۵ مهر معرفی می‌شوند

شرفی خبوشان خاطرنشان کرد: از نظر تعدادی ۸۸۹ اثر در دو بخش رمان و داستان کوتاه به دبیرخانه جشنواره رسید که از میان این آثار ۷۰۴ داستان کوتاه و ۱۸۵ رمان داشتیم.

وی یادآور شد: در مرحله اول توسط هیئت داوران ۳۶ رمان و ۵۰ داستان کوتاه به مرحله دوم راه پیدا کرد و در نهایت ۱۰ نامزد در بخش داستان کوتاه و ۱۰ نامزد هم در بخش رمان به مرحله نهایی و مراسم اختتامیه رسیدند.

به گزارش ایبنا مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برتر چهارمین جایزه ملی داستان حماسی نیمه مهر ماه در جوار آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی شهر طوس برگزار می‌شود.

نظر شما