کردستان استانی صنعتی نیست و شاید برای رسیدن این استان کمتر توسعه یافته به قطار پیشرفت و توسعه باید روی بعد اقتصادی آن در حوزه صنعت بیشتر کار شود، کاری که در مناطق مرزی به خوبی جواب داده ولی حرکت آن کند است.
کردستان با طرحهای صنعتی نیمه کاره و نیمه تمام چند ساله رو به رو بوده ولی با وجود استقبال سرمایه گذاران بسیاری از این طرحها، هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.
کارخانه لاستیک رازی در دهگلان یکی از همین طرحهای نیمه تمام است، طرحی که سال ۱۳۹۴ عملیات اجرایی این کارخانه با کلنگ زنی آن شروع شد ولی اگر سری به ان بزنید تنها یک دیوار بلند بتنی است که میگوید قرار است اینجا کارخانه لاستیک احداث شود.
اگر این کارخانه به بهره برداری رسید بود، حالا هزار و ۱۵۰ جوان جویای کار در آن مشغول به کار شده بودند.
۶۰ هکتار از زمینهای حاصلخیز دهگلان تغییر کاربری صنعتی پیدا کرد تا لاستیک از آن برداشت شود.
۱۰ آبان ماه ۱۴۰۲ بود که مدیر هماهنگی گروه صنعتی رازی گفته بود که در حوزه تولید تایرهای کامیونی با ۶۰هزار تن کسری روبهرو هستیم و در حال حاضر در حوزه تولید تایرهای سنگین، دو کارخانه بارز و سبلان رازی، هر یک به ظرفیت ۳۰هزار تن و در مجموع ۶۰هزار تن محصول تولید میکنند؛ در حالی که نیاز کشور به این کالا ۱۲۰هزار تن است.
محمدرضا گنجی با اشاره به اینکه ۶۰هزار تن از نیاز کشور به این نوع تایر از طریق واردات تامین میشود به قیمتهای بالای این محصول در وضعیت کنونی بازار اشاره و اضافه کرده بود که این نوع لاستیک با قیمتی در حدود چهار برابر قیمت نمونه داخلی در اختیار مصرفکنندگان قرار میگیرد که مشکلات زیادی را در حوزه حملونقل جادهای ما ایجاد کرده و به معنی ضرورت و نیاز راه اندازی دو خط تولید ۳۰هزار تنی برای تامین نیاز داخل به این نوع تایرهاست.
وی با اشاره به"احساس وظیفه" نسبت به ضرورت رفع کسری موجود در بازار همان وقت اعلام کرده بود که هم اکنون مجموعه رازی تولید ۱۰۰هزار تن لاستیک سنگین را با استفاده از امکانات شرکت «گسترش تایر رازی» در دستور کار خود قرار داده که قرار است این پروژه در منطقه محروم کردستان کلید بخورد.
گنجی این راهم گفته بود که در کنار هدف اول یعنی تامین نیاز بازار داخل و توسعه صادرات تایرهای سنگین، راه اندازی این خط تولید با هدف ایجاد اشتغال مناسب برای این منطقه محروم در غرب کشور بوده که در این راستا میتواند تا ۳هزار نفر نیروی انسانی را به خدمت بگیرد.
وی افزود: با راه اندازی این پروژه، بیش از ۵۰هزار تن فراتر از نیاز کشور به تایرهای سنگین تولید و راهی بازارهای جهانی و صادراتی خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان، چندی پیش که به دهگلان رفته بود درباره این کارخانه اظهار کرد: قرار بوده که دوباره کنسرسیومی از بانکها تشکیل شود که ما نقد کردیم و گفتیم که بانکها با وجود چند سال از گذشت کنسرسیومهای مختلف، کاری از پیش نبرده اند.
علی نوری افزود: برای اجرای این طرح ۲۷۰ میلیون دلار مصوب و مقرر شد تا در سه قسط و در قالب تسهیلات ارزی یکصد میلیون دلاری به سرمایه گذار پرداخت و تا فاز اول آن تا خرداد ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد.
اما ایمانی رابط کارخانه لاستیک رازی دهگلان در تهران، میگوید: بانک تجارت، بانک عامل این پروژه شدهو قرار است طرح توجیهی کارخانه لاستیک رازی دهگلان بهروزرسانی و طرح جدید تحویل بانک دادهتا مصوبات جدید را دریافت و عملیات اجرایی این کارخانه شروع شود.
او عقیده داردکه اجرای فاز اول ۲ سال زمان ببرد و میگوید: مقداری خوش بینانه است که ظرف یکسال (تا خرداد ۱۴۰۴) بشود فاز اول را به بهره برداری رساند چرا که بررسی طرح بستگی به زمانی است که کارشناسان بانک لازم دارند.
از مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان که پیگیری کردیم، گفت:این طرح یکی از طرحهای پیشران کردستان است که در زمینه تولید رادیال سینی سواری، رادیال تمام سینه اتوبوس و کامیون، رادیال سینی مینی بوس و وانتی فعالیت خواهد کرد.
بختیار خلیقی با بیان اینکه مجوزهای لازم برای اجرای این طرح صادر شده است، افزود: این کارخانه با ظرفیت سالانه ۵۰ هزار تن در سال قرار است که فعالیت کند و پیش بینی سرمایهگذاری این طرح صنعتی پنجهزار میلیارد تومان است که سرمایه گذار آن ورود پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه گروه صنعتی گسترش رازی با ترکیب سهامداران ۸۱ درصدی گروه صنعتی رازی و ۱۹ درصدی ایدرو را شامل میشود، ادامه داد: سال ۱۳۹۴ مجوز صادر شده، اما با توجه به کنسرسیومهایی که از همان سال با محوریت بانکهای سپه، ملی و تجارت برگزار شده، با مشارکت بانکهای دیگر، این اقدام در آخرین نشست با محورت بانک تجارت در دست بررسی است تا به زودی راه اندازی شود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد که مشکل اصلی این طرح، عاملیت و همکاری بانکهای عامل با سرمایهگذار است که این مشکل در صندوق توسعه ملی با مشخص شدن عاملیت بانک برطرف شده و عملیات اجرایی به زودی آغاز میشود.
وی از سرمایه گذار طرح هم گلایه داشت که تاکنون ورودی به این موضوع نداشته است و مقرر بوده تا این سرمایه گذاری در اسرع وقت انجام شود چرا که همه زیرساختهای لازم مشخص بود و تنها تامین مالی آن دچار چالش بود.
نظر شما