شناسهٔ خبر: 68976215 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

از دستان لرزان نتانیاهو تا دست و پا زدن مزدوران فارسی زبان صهیونیست ها

ضربه کاری و تاریخی به عمق تل آویو

خبرنگار اسکای نیوز : چنین چیزی در عمرم ندیده بودم

صاحب‌خبر -

  [ شهروند]  شامگاه سه‌شنبه ساعت 20به وقت تهران سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی عملیات سنگین موشکی خود را تحت عنوان وعده صادق 2برای تلافی ترور شهیدان هنیه، نصرالله و نیلفروشان آغاز کرد. دقایقی پس از آغاز این عملیات ویدئوهای بسیاری منتشر شد که به وضوح حکایت از برخورد و اصابت موفق موشک‌ها داشت. سپاه با صدور دو بیانیه نام این عملیات را وعده صادق 2اعلام کرد و از شلیک ده‌ها موشک بالستیک به سرزمین‌های اشغالی خبر داد. سپاه هدف این عملیات را پایگاه‌های هوایی و راداری؛ مراکز توطئه و طراحی ترور علیه رهبران مقاومت اعلام کرد و از اصابت موفق 90درصد موشک‌ها خبر داد. پس از انجام این عملیات رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تیتر یک خود را به آن اختصاص داده و از قدرت‌نمایی بی‌سابقه ایران در برابر صهیونیست‌ها خبر دادند. ساعاتی پس از این عملیات نتانیاهو با انتشار کلیپی که در آن به وضوح چهره‌ای مضطرب داشت و دستانش می‌لرزید از شکست حمله موشکی ایران سخن گفت. درحالی‌که مزدوران فارسی زبان آنان در شبکه‌هایی چون ایران اینترنشنال و صدای آمریکا تکاپوی آشفته‌ای برای زیر سؤال بردن قدرت ایران داشتند. شدت و گستره عملیات وعده صادق 2به حدی بود که پایگاه‌های مختلف رژیم صهیونیستی را شامل شده و برآورد غرب از قدرت موشکی ایران را یک‌بار دیگر به هم ریخت. در ادامه نگاهی به ابعاد این عملیات و بازتاب آن در میان رسانه‌ها و تحلیل‌گران منطقه ای و بین‌المللی خواهیم داشت:

قدرت‌نمایی موشکی در برابر صهیونیست‌ها و متحدان شان/ضربات دقیق سپاه به سامانه‌ها و مراکز اسرائیلی
عملیات وعده صادق دو را می‌توان تکمیل‌کننده عملیات وعده صادق یک نامید. در وعده صادق یک اگر هدف نمایش قدرت و تلافی خطای صهیونیست‌ها بود، عملیات وعده صادق-2اما ارتقای بازدارندگی جمهوری اسلامی با نمایش سطح بالاتری از توان نظامی و موشکی کشور بود. تمرکز دقیق بر مقرهای جاسوسی موساد، مقرهای فرماندهی و طراحی عملیات، آشیانه‌های جنگنده‌ها و اتاق‌های عملیات ارتش اسرائیل توان اطلاعاتی و قدرت رصد ماهواره‌ای و شناسایی ایران را به رخ کشید. استفاده از موشک‌های ابر فراصوت(هایپرسونیک) فتاح و تحمیل شکست تاریخی به سامانه گنبدآهنین یقینا در به هم زدن معادلات صهونیست‌ها اثرگذار خواهد بود. اوج شاهکار سپاه علاوه بر تحقیر گنبدآهنین، تخریب بخش‌های مهمی از سامانه‌های پیکان 2و 3بود که از اجزای مهم پدافند رژیم صهیونیستی بوده و از لایه‌های پدافندی گران‌قیمت و مکمل کارکرد سامانه گنبدآهنین هستند. بازدید گالانت وزیر جنگ اسرائیل از این سامانه در صبح روز چهارشنبه نشانه صحت این خبر و نشان‌دهنده ضربه جدی به این سامانه که میلیاردها دلار ارزش دارد، است.

شاهکار موشک‌های بالستیک قدر و عماد و هایپرسونیک فتاح
افزایش توان موشکی جمهوری اسلامی دهه به دهه مورد توجه کارشناسان، اندیشکده‌ها و تحلیل‌گران غربی بوده است. استفاده از موشک‌های هایپرسونیک فتاح با سرعت و قدرت بالا و توان گمراه کردن سامانه‌های پدافندی برای عملیات وعده صادق 2نشان داد جمهوری اسلامی کارت‌های بسیاری برای شگفت زده کردن دشمنان دارد که یکی از آنان موشک‌های هایپرسونیک است. تست موفق موشک‌های هایپرسونیک در وعده صادق 2نشان داد این فناوری که احتمالا نسخه‌های مختلف آن با کارکردها و اثرات مختلف در اختیار جمهوری اسلامی است قادر است موازنه هر جنگی را تغییر دهد. پایگاه مشرق نیوز موشک‌های مورد استفاده در عملیات وعده صادق 2را از نوع عماد، قدر و فتاح خوانده و درباره این موشک‌ها آورده است: «عماد ازجمله موشک‌های دوربرد ایران با برد ۱۷۰۰ کیلومتر، توان حمل کلاهک ۷۵۰ کیلوگرمی، طول ۱۵.۵ متر و وزن بیش از ۱۷ تن است. این موشک با سرجنگی هدایت‌شونده همراه بالک روی آن قابلیت هدایت و کنترل موشک تا لحظه اصابت را فراهم می‌کند. موشک قدر از موشک‌های بالستیک میان‌برد با ۱۹۵۰ کیلومتر، طول ۱۶/۵ متر، قطر ۱/۲۵ ‌متر و وزن ۱۵ تا ۵/۱۷ تن است. سرجنگی این موشک تا ۱۰۰۰ کیلوگرم و سرعت آن حدود ۹ ماخ است. سرعت بالای آمادگی برای شلیک، هدایت‌پذیری مناسب و قدرت تخریب بالای سرجنگی از ویژگی‌های این موشک است.» مشرق نیوز درباره موشک‌های فتاح نیز آورده است: «موشک «فتاح-۱» در فاز نهایی به سرعتی در حدود ۱۳ تا ۱۵ برابر سرعت صوت دست می‌یابد و به این ترتیب موشک فتاح در رده موشک‌های هایپرسونیک دسته بندی می‌شود. «فتاح-۱» از دقت اصابت فزاینده، سرعت بسیار بالا، قابلیت مانورپذیری فوق‌العاده و همچنین از توان پنهان‌کاری و عبور از سامانه‌های راداری برخوردار است. این موشک به‌دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به‌منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد.»

 «سی‌ان‌ان»: رگبار موشکی ایران؛ بزرگ‌ترین حمله در نوع خود
شبکه خبری آمریکایی «سی‌ان‌ان» با بیان اینکه رگبار عظیم موشک‌های بالستیک ایران سه‌شنبه‌شب به سوی اسرائیل شلیک شد، نوشت: «ایران حدود 200 موشک بالستیک به سمت اهداف نظامی اسرائیل پرتاب کرد که بزرگ‌ترین حمله‌ از این نوع است که تا به حال انجام شده؛ حمله‌ای که آژیرهای خطر را در سراسر اسرائیل به صدا درآورد و سیستم‌های دفاعی پیشرفته این کشور را فعال کرد. اسرائیل قول پاسخ داده، آنچه خاورمیانه را روز به روز به سمت جنگ منطقه‌ای تمام‌عیار نزدیک می‌کند. رهبری ایران گفته است هدف از این حمله هشداری بود به اسرائیل مبنی بر اینکه وارد جنگ مستقیم با دشمن دیرینه خود نشود و هرگونه پاسخ اسرائیل با ضربات قوی‌تر و دردناک‌تر مواجه خواهد شد. حمله روز سه‌شنبه مناسبات درگیری را تغییر داد و از جنگی که متحدان ایران در آن شرکت داشتند به رویارویی مستقیم بین دو قدرت نظامی منطقه‌ای تبدیل شد. این دومین‌بار است که ایران در سال جاری اسرائیل را هدف حمله هوایی قرار می‌دهد، اما رگبار روز سه‌شنبه اهمیت و وسعت متفاوتی داشت. این‌بار، اسرائیل فقط ساعاتی قبل از حمله تهران به اهدافی شامل مقر سازمان اطلاعاتی اسرائیل موساد در تل‌آویو، دومین شهر بزرگ اسرائیل، پایگاه هوایی نواتیم و پایگاه هوایی تل‌نوف، از تهدید قریب‌الوقوع مطلع شد. حمله روز سه‌شنبه ایران شاید واضح‌ترین نشانه‌ای باشد که ممکن است جنگ منطقه‌ای بسیار ترسناک در شرف آغاز باشد. با وجود این، هم اسرائیل و هم آمریکا اثربخشی این حمله را کم‌اهمیت جلوه دادند.»

 «تایمز اسرائیل» : ترورهای هدفمند در دستور کار
«تایمز اسرائیل» به نقل از مقامات اسرائیلی گزارش داد که «اسرائیل ممکن است به حمله موشکی بالستیک ایران با حمله به زیرساخت‌های استراتژیک مانند سکوهای گازی یا نفتی یا با هدف قرار دادن مستقیم سایت‌های هسته‌ای ایران پاسخ دهد. کابینه اسرائیل گفته مصمم به پاسخ نظامی است، اما تصمیم نگرفته است که چگونه. مقامات همچنین ترورهای هدفمند، حملات به پدافند هوایی را بررسی می‌کنند، اما چگونگی پاسخ باید با آمریکا هماهنگ شود. آکسیوس هم گزارش داد که ترورهای هدفمند و حملات به سامانه‌های پدافند هوایی ایران نیز پاسخ‌های احتمالی هستند.»

نیویورک‌تایمز: نتانیاهو به وضوح از نعمت آمریکا برای مقابله برخوردار است
«نیویورک‌تایمز» با بیان اینکه به نظر می‌رسد ایران از پیشرفته‌ترین موشک‌های خود در حمله به اسرائیل استفاده کرده است، نوشت: «از نظر منتقدان، جو بایدن در جناح چپ، آنچه در 10 روز گذشته رخ داده نمونه دیگری از شکست بایدن در استفاده از اهرم‌های آمریکا، از جمله تهدید به جلوگیری از ارائه تسلیحات آمریکایی به اسرائیل، پس از کشته‌شدن بیش از 41هزار نفر در غزه است.» این روزنامه با اشاره به اینکه «نتانیاهو به وضوح از نعمت آمریکا برای مقابله برخوردار است»، به نقل از جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، حمله ایران به اسرائیل را «بی‌اثر» خوانده، اما در عین حال به نقل از سالیوان نوشته است «ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که این حمله عواقب شدیدی خواهد داشت. ما با اسرائیل همکاری خواهیم کرد تا آن را مرتفع کنیم.» نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «نیروهای آمریکایی و اسرائیلی در تلاش‌های هماهنگ ماه‌ها صرف برنامه‌ریزی برای رهگیری این حمله کرده بودند.» نیویورک‌تایمز همچنین به نقل از جاناتان پانیکوف، از مدیران اتاق ‌فکر «شورای آتلانتیک» می‌نویسد: «یک جنگ تمام‌عیار، یا حتی جنگی محدودتر، می‌تواند برای لبنان، اسرائیل و منطقه ویرانگر باشد.»

روزنامه‌های «سان» و «دیلی‌میرور»: آتش جهنم؛ انتقام از بالا
روزنامه‌های انگلیس چهارشنبه تیتر و عکس یک صفحه نخست خود را به حمله ایران به اسرائیل اختصاص دادند. روزنامه «دیلی‌میرور» با تصاویری از حمله موشکی ایران به اسرائیل و همچنین تصویر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، تیتر زد: «انتقام از بالا» و «ترس از جنگ همه‌جانبه». دیلی‌میرور هشدار داد که دیپلماسی بین‌المللی در حال شکست است، اما ناامیدی هم گزینه مناسبی نیست. روزنامه «سان» هم با تیتر اصلی «آتش جهنم» و تیتر فرعی «اسرائیل زیر حمله»، حمله موشکی ایران به اسرائیل را توصیف کرد.  روزنامه «دیلی‌تلگراف» نیز با تیتر «ایران به اسرائیل حمله کرد»، از نگرانی‌ها در مورد گسترش تدریجی اقدامات اسرائیل که می‌تواند کل خاورمیانه را به سمت جنگ سوق دهد، گفته است. جوتام کونفینو خبرنگار دیلی‌تلگراف از تل‌آویو در پیامی صوتی که در تارنمای این نشریه منتشر شد، گفت: این بزرگ‌ترین حمله علیه اسرائیل طی دهه‌های اخیر به‌شمار می‌رود.

فایننشال‌تایمز: تأسیسات نظامی و اطلاعاتی اسرائیل هدف رگبار موشکی ایران
همچنین روزنامه «فایننشال‌تایمز» در گزارشی نوشت: «رگبار موشکی ایران تأسیسات نظامی و اطلاعاتی اسرائیل را در نزدیکی تل‌آویو و سایر نقاط هدف قرار داد. این حمله که با هشدار کمی همراه بود، نشانگر افزایش تنش‌ها میان ایران و اسرائیل است. رهبران ایران همواره گفته‌اند که خواهان جنگی گسترده‌تر در خاورمیانه نیستند و جمهوری اسلامی در آنچه آنها به عنوان «تله اسرائیل» توصیف می‌کنند، نمی‌افتد. اما اکنون به نظر می‌رسد تصمیم گرفته‌اند، به‌طور مستقیم دولت یهود را تهدید کنند.»

روایت خبرنگار اسکای‌نیوز از سرزمین‌های اشغالی: چنین چیزی در عمرم ندیده بودم
گزارشگر شبکه اسکای نیوز در گزارشی زنده از سرزمین‌های اشغالی در صبح چهارشنبه در مورد حمله سپاه به اسرائیل گفت: «خیلی سخت بود که بفهمیم چه اتفاقی افتاد. من هرگز چنین چیزی در عمرم ندیده بودم. ما برخی از این موشک‌ها را در آسمان می‌دیدیم. موج موشک‌ها با پرتوهای نارنجی رنگ درست بالای سر ما دیده می‌شد. واقعا صحنه‌های عجیبی بود. مسیر این موشک‌ها به‌سوی اهدافی در مرکز اسرائیل بود»

 تحلیل جالب فائز الدوری کارشناس نظامی مشهور اردنی از ضرب شست سپاه
فائز الدوری نظامی بازنشسته و تحلیل‌گر معروف اردنی در یک برنامه تلویزیونی درباره بانک اهداف مورد حمله سپاه در وعده صادق-2عنوان کرد: «ایران با قریب 250موشک که حداقل 1400کیلومتر را طی کردند به اسرائیل حمله کرد. موشک‌هایی که از انواع مختلف بودند. حتی موشک‌های بالستیک متداول ایران هم 85درصد سرعت صوت را دارند و به این ترتیب طی زمانی ویژه خود را می‌رسانند. اما موشک‌های هایپرسونیک فتاح اگر از ایران شلیک شوند به 10دقیقه زمان برای رسیدن نیاز دارند. پایگاه‌های ایران که مبدا شلیک بوده، متعدد و در مناطق مختلف کشور بوده‌اند و این به‌معنای آماده‌سازی‌ مستحکم و هماهنگی بالاست. سکوت چند روزه مقامات ایران هم جالب توجه بود. حتی ما به‌عنوان تحلیل‌گر مطمئن بودیم اگر حمله‌ای رخ دهد در حد وعده صادق-1خواهد بود اما این حمله متفاوت بود». الدوری درباره تلفات حمله ایران و پنهان کاری رژیم صهیونیستی در این مورد نیز گفت: «آیا انتظار دارید دانیل هاگاری یا هرتزی هالیوی در مورد خسارات و تلفات صحبت کنند؟ قطعا صحبت نمی‌کنند. اما من معتقدم قطعا خساراتی وارد شده و تلفات و کشته و زخمی نیز در میان نظامیان اسرائیلی وجود داشته است»

ضربه سخت ایران به اسرائیل با وجود حمایت «آهنین» آمریکا از این رژیم
الجزیره درباره حمایت آمریکا از اسرائیل در برابر حمله ایران نوشت: «واکنش آمریکا به عملیات سه‌شنبه شب ایران علیه ترورهای جنایتکارانه رهبران مقاومت، مثل همیشه در راستای حمایت از رژیم اسرائیل بود؛ ایالات متحده متعهد شد که از رژیم اسرائیل «سفت و سخت» حمایت کند. جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور گفت که کشورش «به‌طور کامل، کاملاً و همه جانبه از اسرائیل حمایت می‌کند». متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفت:«واشنگتن در این لحظه حساس در کنار مردم اسرائیل خواهد بود.» پنتاگون همچنین مدعی شد که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده و یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم اسرائیلی در مورد «عواقب شدید برای ایران» درصورت انجام «حمله نظامی مستقیم» به اسرائیل گفت‌وگو کرده‌اند با این حال او نگفت که این عواقب چه خواهد بود.

واکنش آلمان به حمله ایران: تشدید تنش، منطقه را به پرتگاه تبدیل می‌کند
آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان گفت که این کشور به ایران نسبت به «تشدید خطرناک تنش» هشدار داده است. به‌گفته این مقام آلمانی تشدید تنش می‌تواند منطقه را به لبه پرتگاه بیشتر پیش ببرد.»

اسرائیل از ورود دبیرکل سازمان ملل به اراضی اشغالی ممانعت کرد چون او حمله ایران را محکوم نکرد!
به گزارش الجزیره آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، «گسترش درگیری خاورمیانه با تشدید تنش‌ها را محکوم کرد». او در پستی در ایکس نوشت: «گسترش درگیری باید متوقف شود. ما کاملاً به آتش بس نیاز داریم.» گفتنی است دبیر کل سازمان ملل قرار بود روز چهارشنبه از اراضی اشغالی فلسطین بازدید کند که مقامات رژیم صهیونیستی او را ممنوع الورود کردند. یسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در اسرائیل عنصری نامطلوب است و از ورود او به اسرائیل جلوگیری به عمل می‌آید.» به نوشته الجزیره کاتس ادامه داد، این تصمیم به‌دلیل واکنش گوترش به حملات ایران علیه اراضی اشغالی گرفته شده، چون دبیرکل سازمان ملل این اقدام از سوی ایران را محکوم نکرده است!»

اسپوتنیک: خویشتن‌داری را نباید با موضع ضعف اشتباه گرفت
اسپوتنیک روسیه در تحلیلی حمله ایران به اراضی اشغالی را با این تیتر که نباید خویشتن‌داری و قرار گرفتن در موضع ضعف را با هم اشتباه گرفت، نوشت: «اگر حمله این کشور در آوریل نشان‌دهنده توانایی تهران برای نفوذ به گنبد آهنین اسرائیل بود، در حمله روز سه‌شنبه به قولش عمل کرد که درصورت تحریک، اقدامی اساسی‌تر را دنبال کند. ایران اعلام کرد سه پایگاه نظامی اسرائیل را در حمله‌ای هدف قرار داده و بنا بر گزارش‌ها چندین جت جنگنده اف-35را هدف قرار داده است.» اسپوتنیک ادامه داد:«جنگنده اف-35 هواپیمای آمریکایی است که برای هدف قرار دادن رهبر حزب‌الله، در هفته گذشته مورد استفاده قرار گرفت. این جنگنده بخش مهمی از تجهیزات نظامی اسرائیل را تشکیل می‌داد.»

شاهد یک تاکتیک بسیار منظم از پاسخ سنجیده از سوی ایران بودیم
به نوشته اسپوتنیک، تحلیل‌گران خاطرنشان کردند که تهران پس از اعمال خویشتن‌داری برای مدت طولانی، قدرت نظامی قابل توجهی از خود نشان داده است. ویلمر لئون، مفسر سیاسی به این خبرگزاری گفت:« به‌نظر می‌رسد که در اینجا یک تاکتیک بسیار منظم از پاسخ سنجیده وجود دارد.» رابرت فانتینا، روزنامه نگار، نویسنده کتاب استعمار شهرک نشینان در فلسطین و کشمیر، نیز با تأیید این واقعیت که خویشتن‌داری را نباید با ضعف اشتباه گرفت، گفت: «پاسخ ایران بسیار سنجیده و بسیار برنامه‌ریزی‌شده بود و نه نوعی بمباران تصادفی و نه همان کاری که اسرائیل با لبنان و غزه می‌کند.»

روزنامه نگار مستقل: حمله قبلی ایران نمایش قدرت بود و این حمله نمایش ضربه
استر ایورم نویسنده و روزنامه‌نگار مستقل نیز به اسپوتنیک گفت:« حمله قبلی ایران تقریبا شبیه به یک نمایش بود تا به اسرائیل بفهماند که «نه تنها می‌توانیم به شما ضربه بزنیم، بلکه می‌توانیم به‌شدت به شما ضربه بزنیم.»

هاآرتص: این لحظه‌ای است که اسرائیل درگیر جنگ منطقه‌ای شده است
روزنامه اسرائیلی هاآرتص در تحلیلی درباره حمله بی‌سابقه ایران به اراضی اشغالی با تأکید بر اینکه ایران با اجرای یک حمله موشکی گسترده و بی‌سابقه به خاک اسرائیل، خود را در قلب مناقشه قرار داده است، نوشت:« پس از نزدیک به یک سال جنگ در غزه، از شامگاه سه‌شنبه اسرائیل درگیر یک جنگ منطقه‌ای شد.» این روزنامه با اشاره به اینکه دیگر جنگ اسرائیل با مقاومت فلسطین در غزه و حتی درگیری با حزب‌الله لبنان از نظر اهمیت در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند؛ تشدید تنش بین ایران و اسرائیل در صدر اهمیت است.» هاآرتص مدعی شد آمریکا که کمتر از پنج هفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری فاصله دارد، برخلاف میل خود احتمالاً وارد رویارویی خواهد شد.

گاردین: حمله‌ای تهاجمی‌تر و احتمالا پرپیامدتر
روزنامه «گاردین» نیز که تصویر و تیتر اصلی خود را به حمله ایران به اسرائیل اختصاص داد، در این‌باره نوشت: «به نظر می‌رسد درگیری خارج از کنترل است.» در سرمقاله گاردین هشداری است مبنی بر اینکه «نتانیاهو استراتژی برون‌رفت مشخصی از بحران ندارد. بدون فرآیند دیپلماتیک، این بحران محدود نخواهد شد». گاردین در تحلیل دیگری با تأکید بر اینکه این دومین حمله ایران به اسرائیل در سال‌جاری است، نوشت: «این حمله به‌طور گسترده‌ای تهاجمی‌تر و احتمالاً پر پیامدتر است.» خبرنگاران گاردین در اورشلیم (بیت المقدس) شاهد پرتاب ده‌ها موشک از آسمان به سمت شهرهای ساحلی اراضی اشغالی بودند.» این روزنامه انگلیسی درحالی‌که مدعی شد بیشتر موشک‌ها توسط پدافند هوایی اسرائیل با پشتیبانی متحدان غربی رهگیری شدند، اذعان داشت که تصاویر متعددی از آسیب‌های وارد شده و دهانه‌های باقی مانده از موشک‌ها در مرکز و جنوب اسرائیل ثبت شده است.

نظر شما