شناسهٔ خبر: 68976145 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

از قرارداد 100 میلیاردی تا بررسی گزینه‌های خارجی

نکونام رفت، سهراب آمد

گروسی: مربی خارجی برای هماهنگی با استقلال نیاز به زمان دارد

صاحب‌خبر -

ماجرای استقلال و جواد نکونام به ایستگاه پایانی خود رسید و پس از شکست 2 بر صفر آبی‌پوشان مقابل السد قطر در لیگ نخبگان آسیا، سرمربی استقلال در نشست خبری پس از این بازی، برای دومین بار از سمت خود استعفا کرد تا همه چیز برای استقلال و نکونام به پایان راه خود برسد و سهراب بختیاری‌زاده جایگزین موقت او در استقلال شود. نکونام درباره استعفای مجدد خود از هدایت استقلال گفت: «نظرم و فکرم همان چیزی است که بعد از بازی با پرسپولیس مطرح کردم، بهتر است من از استقلال جدا شوم. اگر در این بازی هم استقلال را همراهی کردم به خاطر این بود که وظیفه‌ام بود تا لحظه آخر کنار استقلال باشم. سعی کردم سنگ‌هایی که در حال پرتاب شدن به سمت من است و اتفاقاتی که برای من رقم می‌خورد، متوجه استقلال نشود، به همین دلیل از استقلال کنار می‌روم تا لطمه‌ای به این تیم وارد نشود ولی متاسفانه با جدایی من موافقت نشد ولی بازهم تکرار می‌کنم که حرف من همان حرف قبل است.»

باشگاه استقلال:‌ در حال بررسی گزینه‌های خارجی‌ هستیم
سه‌شنبه شب، جلسه هیات مدیره باشگاه استقلال برگزار شد و این باشگاه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که با استعفای جواد نکونام موافقت شده است. این باشگاه در بیانیه خود در خصوص جذب مربی خارجی، نکاتی مطرح کرد و نوشت: «با نهایت تشکر از زحمات ارزشمند جناب آقای جواد نکونام، سرمربی محترم تیم فوتبال بزرگسالان، که در مدت تصدی مسئولیت نهایت تلاش خود را برای موفقیت تیم به کار بستند، با استعفای ایشان موافقت گردید. باشگاه در نظر دارد در اسرع وقت نسبت به انتخاب سرمربی جدید اقدام نماید. در این راستا، بررسی چندین گزینه خارجی که دارای رزومه و تجربه مناسب در سطح بین‌المللی هستند، در حال انجام است. هدف باشگاه، استخدام فردی به عنوان سرمربی است که بتواند با دانش و توانایی‌های خود، تیم را به سمت موفقیت‌های پایدار هدایت نماید.»
 نکونام و ماجرای قرارداد 100 میلیاردی
«هلدینگ سه ماه است که باشگاه را تحویل گرفته، شما نمی‌دانید مسائل درون باشگاه از گذشته چه بوده است! باید بفهمید که چه بوده. شما وقتی بفهمید که مثلا سرمربی دارید که قراردادش سه ساله است و هزینه آن 100 میلیارد است، شما باید چیکارش کنید؟» این جمله احمد شهریاری، رئیس هیات مدیره باشگاه استقلال پس از بازگشت به ایران و پایان هفته دوم رقابت‌های لیگ نخبگان آسیا بود و حالا این مساله مطرح شده است که با وجود چنین قراردادی او می‌تواند از باشگاه استقلال درخواست غرامت کند. البته استدلال‌‌های دیگری هم وجود دارد که جواد نکونام پول قرارداد فصل قبل خود را تمام و کمال دریافت کرده و بابت امسال هم قرارداد ۳۲ میلیارد تومانی دارد، او هر کجای این فصل برکنار یا اخراج شود، فقط غرامت همین فصل را می‌گیرد و قرارداد ۴۰ میلیارد تومانی سال آینده‌اش به هیچ وجه روی قرار داد امسال نمی‌آید چراکه در قرارداد نکونام بندی گنجانده شده که مطابق این بند هر زمان از فصل جاری باشگاه استقلال او را کنار بگذارد نکونام نمی‌تواند پول فصل آینده‌اش را طلب کند.

راه استقلال پس از جدایی جواد نکونام
با قطعی شدن جدایی نکونام از استقلال، نیمکت آبی‌های پایتخت با سهراب بختیاری‌زاده به کار خود ادامه خواهد داد تا تکلیف سرمربی در هفته‌های آینده مشخص شود. علی شیخ‌الاسلامی، محمد نوازی و بهزاد غلامپور دستیاران بختیاری‌زاده در استقلال خواهند بود. بختیاری‌زاده از چهره‌های موردعلاقه هواداران در سال‌های گذشته بوده که تجربه سرمربیگری در تیم‌هایی مثل نفت مسجدسلیمان، نفت آبادان، پدیده مشهد و استقلال خوزستان را دارد. سرمربی موقت استقلال درباره حضور خود روی نیمکت استقلال و همچنین سیاست باشگاه برای سرمربی آینده آبی‌ها گفت: «سیاست باشگاه استقلال انتخاب یک سرمربی بزرگ خارجی است و این اتفاق قطعا رخ خواهد داد، اما ممکن است بهترین انتخاب کمی زمان ببرد. چراکه قرار است حتما بهترین تصمیم برای تیم گرفته بشود و من هم سعی می‌کنم در این زمینه اگر کمکی از دستم بربیاید به آقای شهریاری و سایر اعضای باشگاه انجام بدهم.» او در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از انتخاب سرمربی خارجی به کارش ادامه می‌دهد یا نه گفت: « این بستگی به نظر باشگاه و سرمربی آینده تیم دارد. اگر آنها بخواهند به کارم ادامه خواهم داد و اگرنه فعالیتم در استقلال به پایان
خواهد رسید.»

گروسی: مربی خارجی برای هماهنگی با استقلال نیاز به زمان دارد
محسن گروسی، پیشکسوت تیم فوتبال استقلال در گفت‌وگو با «شهروند»، در خصوص پایان همکاری جواد نکونام با این باشگاه گفت: «من خیلی موافق این مساله نبودم اما شاید پس از این اتفاق مربی جدید به استقلال بیاید، اتفاقات موفقیت‌آمیزی رخ دهد. من از این جهت موافق جدای نکونام نبودم چون  تیم بازی‌های مهمی در پیش دارد و باید مقداری صبر می‌کردند و بعد این تصمیم را عملیاتی می‌کردند اما در هر صورت این اتفاق رخ داد و آقای نکونام به این مساله پی برد که نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد. الان چیزی که مهم است، باشگاه بتواند سرمربی آینده خود را به بهترین شکل ممکن انتخاب کند.» او در خصوص حضور سهراب بختیاری‌زاده به عنوان سرمربی موقت استقلال گفت: «مربی موقت معنی ندارد و باید سرمربی در اسرع وقت مشخص شود البته مدیران استقلال می‌خواهند در انتخاب خود اشتباه نکنند اما تیم باید در سریع‌ترین حالت ممکن به روال عادی خود برگردد.» گروسی در خصوص سیاست‌گذاری باشگاه استقلال مبنی بر بررسی گزینه‌های خارجی و در پاسخ به این سوال که آیا مربی خارجی برای استقلال مفید خواهد بود یا مربی داخلی؟ گفت: «در حال حاضر چند هفته زمان می‌برد تا مربی خارجی بخواهد به هماهنگی کاملی با تیم و شرایط موجود برسد مگر اینکه باشگاه بخواهد مربی‌ای را جذب کند در فوتبال ایران شناخته شده باشد مثل ساپینتو و استراماچونی. امثال این مربیان می‌توانند زودتر تیم را جمع کند وبه حالت عادی برگرداند اما در غیر اینصورت، حداقل 3 هفته طول می‌کشد تا مربی بازیکنان را بشناسند و با شرایط کشور ما آشنا شود.» این پیشکسوت تیم فوتبال استقلال در واکنش به پیام ریکاردو ساپینتو و ابراز تمایل او برای بازگشت به نیمکت آبی‌پوشان گفت: «ساپینتو نشان داد از نظر فنی شرایط خوبی دارد و موفق یک تیم هجومی شکل دهد اما برای او حاشیه درست کردند و خودش هم به این حواشی دامن زد تا آن نتیجه‌ای که مد نظر بود، به دست نیاید. در هر صورت اگر قرار است هزینه‌ای ‌شود، طوری شود که فوتبال ما سود کند.»

نظر شما