شناسهٔ خبر: 68972471 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

آقای رئیس؛ در شورای شهر چه خبر است؟

روزنامه آرمان

تعامل میان شورای شهر تهران و شهرداری در نوع خود جالب توجه و قابل تامل است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

شورایی که در ابتدای روی کارآمدن در شهریورماه ۱۴۰۰ با وجود انتقادات فراوان با رای بالا علیرضا زاکانی را چه به لحاظ تحصیلاتی و چه سابقه اجرایی ارتباطی با امور شهری نداشت به شهرداری تهران برگزید امروز با گذشت ۳ سال از آن زمان ۱۸۰ درجه از تصمیم خود بازگشته و در طرف مقابل او ایستاده و طرح سوال و استیضاح شهردار را مطرح می‌کند. حتی چیزی به گزافه نرفته است اگر بگوییم که هر هفته در جلسات شورای شهر انتقاد یا تذکری خطاب به شهردار تهران مطرح می‌شود. حال در چنین شرایطی وضعیت تهران انتقادات به عملکرد شهردار تهران در حوزه‌های مختلف فزونی یافته است. از مساله تاکسی‌های برقی و حواشی آن گرفته تا قرارداد با چینی‌ها و...؛ اما نکته‌ای که طی سال‌های گذشته نیز بار‌ها بدان اشاره داشتیم و همچنان نیز محل بحث است اینکه شهردار تهران بیش از آنکه به امور شهری بپردازد امور دیگر را در اولویت قرار می‌دهد و هر جا هم انتقادی بابت کار‌های برزمین مانده یا عملکرد نه چندان مطلوب از او مطرح شود با فرافکنی و فرار به جلو از پاسخ دادن شانه خالی می‌کند. البته فشار‌ها از جانب مردم همیشه هم بی‌نتیجه نبوده است. چرا که مثلا در جریان ماجرای ساخت مسجد در پارک قیطریه و از بین بردن بخشی از بافت زیست‌محیطی کارزار‌هایی که علیه این اقدام صورت گرفت نتیجه داد و با ورود وزارت میراث فرهنگی و شورای شهر آن اتفاق رخ نداد. اما نگاهی به عملکرد شهردار تهران و مواجهه شورای شهر با او نشان می‌دهد که نه اکثریت شورا چندان تمایلی به ادامه کار با زاکانی دارد و نه زاکانی چندان وقعی به مخالفانش در شورا می‌نهد. جالب اینکه شورای شهر تاکنون ۴ سوال از شهردار پرسیده که در نوع خود قابل تامل است. البته پروژه استیضاح شهردار نیز مطرح بوده؛ اما به نظر نمی‌رسد با توجه به حمایت رئیس و برخی از اعضا از زاکانی این اتفاق رخ دهد. چنانکه اواسط ماه گذشته مهدی اقراریان، عضو شورا در خصوص اینکه سوال چهارم از شهردار تهران منجر به استیضاح زاکانی می‌شود، گفت: تلاش‌ها و گفتگو‌هایی می‌شود که عزل زاکانی به صلاح نیست. برخی فشار‌ها از سوی افراد برای عدم استیضاح زاکانی وجود دارد و بهترین گزینه استعفا زاکانی است. اما آنچه مشخص است با توجه به شواهد و قرائن آقای شهردار استعفا نخواهد داد.

ماجرای چهارمین سوال از شهردار

یازدهم شهریورماه بود که در جریان دویست و پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران سوده نجفی، عضو این شورا به طرح سوال از شهردار تهران پرداخت و اظهار داشت: عملیات اجرایی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهر تهران که در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۳ با حضور آقای مخبر، سرپرست وقت ریاست جمهوری، مهندس چمران رئیس شورای شهر تهران و آقای ز شهردار تهران و سایر مدیران شهرداری در منطقه ۲۱ برگزار شد، در این طرح بنا به گفته شهردار تهران ۲۶ شهرک الگو قرار است ساخته شود که ساخت ۶ شهرک به‌صورت همزمان در منطقه ۲۱ شروع به کار کرد. متاسفانه با گذشت بیش از ۳ ماه هنوز هیچ اقدامی در سطح شهر تهران نسبت به ساخت این شهرک‌ها دیده نمی‌شود و اصلا محلی که قرار است این شهرک‌ها ساخته شود مشخص نیست. وی یاد‌آور شد: مشکل مسکن یکی از مشکلات مهم شهر تهران است که در سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش اجاره‌بها این مساله تشدید شده و به نظر می‌رسد شهردار تهران که در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نیز ثبت‌نام و حضور داشت و ۳ روز قبل از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری اقدام به آغاز عملیات ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی کرده است، از مشکل مسکن برای پیشبرد اهداف انتخاباتی استفاده و بعد از ناکامی و انصراف از انتخابات به فراموشی سپرده شده است که این امر مصداق بارز وعده خلاف واقع به شهروندان بوده و قطعا سبب بی‌اعتمادی مردم به مدیریت شهری خواهد شد. نجفی بیان کرد: برخی از همکاران و رسانه‌ها به این موضوع اشاره داشتند، اما شهرداری تاکنون به آن پاسخ روشنی نداده است لذا بنده برای شفاف‌سازی این مورد و موارد دیگر به‌عنوان عضو شورای اسلامی شهر تهران در راستای ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، سوال خود را از شهردار تهران در خصوص ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی در ۲۶ شهرک الگو به ریاست محترم شورای شهر تهران تقدیم می‌کنم که بر اساس قانون حداکثر بعد از ۱۰ روز از ابلاغ این سوال، شهردار موظف به حضور در جلسه شورا و پاسخ به سوالات است. البته در همان روز نجفی در گفت‌وگویی اظهار کرد که اگر خود بنده قانع نشوم قطعا به سمت استیضاح پیش خواهم رفت. اما این پایان کار نبود و به نظر می‌رسید که پاسخی به این پرسش داده نشود یا به تعویق بیفتد.

پاسخ به سوال شاید وقت دیگر

دویست و شصت و هفتمین جلسه شورای شهر تهران که قرار بود در آن شهردار تهران حاضر شده و به سوال سوده نجفی در خصوص مساله مسکن و ساخت شهرک‌ها پاسخ دهد مطابق انتظارات به نحو دیگری پیش رفت. چنانکه رئیس شورای شهر بیان داشت: این جلسه با محوریت سفر شهردار به سوریه برگزار و سؤال از شهردار به زمان دیگری موکول شده است. مهدی چمران تأکید کرد: این جلسه بر اساس توافق انجام‌شده با اعضای شورای شهر، قرار نیست شهردار تهران در خصوص موضوعات ساختمانی و ساخت‌وساز صحبت کند. جالب اینکه خود شهردار نیز این گفته چمران را تایید کرد و گفت: من آماده بودم به سوالات حوزه مسکن پاسخ بدهم آقای مهندس چمران صبح زنگ زد و گفت درباره سوریه و لبنان صحبت کنید، چون دستور جلسه را ایشان تنظیم و ابلاغ می‌کنند. زاکانی ادامه داد: آقای مهندس چمران گفتند این اصلا سوال نیست، چون مسیر اصلی خودش را طی نکرده است، طرح سوال یک رویه‌ای دارد باید فرد تذکر بدهد و تذکر را رئیس شورا منعکس بکند و پاسخ بگیرد و در صورت اقناع نشدن شهردار در صحن حاضر شود و پاسخ بدهد.

تذکر نرجس سلیمانی به زاکانی

یک عضو شورای شهر تهران بر لزوم توضیح شهرداری تهران برای حذف یکی از استعلامات صدور پروانه تاکید کرد. نرجس سلیمانی در تذکری با اشاره به نامه‌نگاری اداره کل نظارت و صدور پروانه و حذف یکی از استعلامات گفت: شهرداری باید توضیح دهد که علت حذف استعلام چه بوده است. وی افزود: گزارش‌های متعددی از منطقه ۱، ۲ و ۲۲ به دست می‌رسد که نشان‌دهنده پدیده خطرناک بی‌توجهی به قدرالسهم شهرداری و تخریب باغات است. بخشی که قرار است زیرساخت شهر را تأمین کند دوباره به چرخه بارگذاری برمی‌گردد و باید به این چرخه بی‌پایان دقت شود. سلیمانی تاکید کرد: شهرداری نسبت به دریافت قدرالسهم خود اقدام کند. دریافت زمین خارج از حریم برای شهرداری وجود ندارد و اساسا خلاف و غیرقابل توجیه است. درخواست من است آیین‌نامه تعیین تکلیف بانک زمین را سریع‌تر ارائه دهد و زمین‌ها تعیین کاربری شوند. از همه مهمتر فرآیند شهرفروشی که دهه‌هاست قابل مهار نبوده، کنترل شود.

نظر شما