شناسهٔ خبر: 68971015 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

نخستین نشست هماهنگی کارگروه نخبگانی همکاری های علمی و فناوری با عمان برگزار شد

در نخستین نشست هماهنگی کارگروه نخبگانی همکاری های علمی و فناوری با عمان، دانشگاه صنعتی شیراز به عنوان دبیرخانه همکاری های علمی و فناوری دانشگاههای ایران با این کشور معرفی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، بهروز ابطحی، معاون مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم در این نشست، با اشاره به اهمیت عمان برای جمهوری اسلامی ایران گفت: «عمان از کشورهایی است که روابط دوستانه‌ای با ایران دارد و همکاری‌های علمی بین دو کشور رو به توسعه است.».

 او افزود: «این همکاری‌ها بخشی به صورت فردی و توسط متخصصین و نخبگان ایرانی در دانشگاه‌ها و مراکز فناوری عمان انجام می‌شود و بخشی دیگر می‌تواند به صورت سازمان‌یافته توسط دانشگاه‌ها و کارگروه‌ها شکل بگیرد.».

 ابطحی به تاریخچه این همکاری‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «از سال ۱۳۹۴، مرکز همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم، دانشگاه‌هایی را به عنوان مسئول همکاری با کشورهای معین تعیین کرده است و  در روند جدید دانشگاه‌ها به عنوان دبیرخانه همکاری با کشورهای مشخص، انتخاب خواهند شد.

وی ادامه داد: اولین دبیرخانه‌ای که از وزارت علوم با حکم ریاست مرکز همکاری ها  آغاز به کار کرد؛  دانشگاه صنعتی شیراز بود که برای مدت دو سال به عنوان دبیرخانه همکاری با عمان  انتخاب شده است و در تقویت همکاری‌های علمی و فناوری بین ایران و عمان و بهره‌برداری بهتر از ظرفیت‌های علمی دو کشور  به وزارت علوم کمک می کند.

 محمد حسین شفیعی، رئیس دانشگاه صنعتی شیراز در این نشست ،  گزارشی از اقدامات انجام شده برای برقراری ارتباط علمی با دانشگاه‌های عمان ارائه داد.

 وی گفت: هدف اصلی این دانشگاه تلاش برای ایجاد همکاری های علمی و امکان تاسیس پردیس دانشگاهی در عمان بوده است.

وی افزود که دانشگاه صنعتی شیراز توانسته مجوز شورای گسترش را برای تاسیس پردیس در عمان دریافت کند. همچنین، دبیرخانه ارتباط علمی با عمان نیز به عهده دانشگاه صنعتی  شیراز واگذار شده است که این اقدامات گامی مهم در راستای تقویت روابط علمی و آموزشی بین دو کشور است.

در ادامه  محمد مهدی علویان مهر رئیس سابق دانشگاه صنعتی شیراز  اعلام کرد: روند همکاری‌های علمی بین دانشگاه‌های ایران و عمان در حال گسترش است.

 او گفت: « عمانی‌ها  تمایل دارند تا همکاری بیشتری بین دانشگاه‌ها برقرار شود و ما دبیری کارگروه نخبگانی را در دانشگاه صنعتی شیراز تشکیل داده‌ایم. وی ادامه داد: در جلسات اخیر با وزرای عمان، استقبال خوبی از همکاری‌های علمی و فناوری با ایران مشاهده شد.

او خاطرنشان کرد: «به دنبال مذاکرات با عمان ، تشکیل کارگروه نخبگانی بین دو کشور به نتیجه رسید. یک تفاهم‌نامه همکاری در دولت سیزدهم امضا شده که بخش علمی و فناوری آن به وزارت علوم واگذار شده است و دبیرخانه این کارگروه در دانشگاه صنعتی شیراز مستقر شده است.

.در انتهای جلسه، سایر حاضران نیز نقطه نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

نظر شما