شناسهٔ خبر: 68969338 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

كشف راز تابوت سربی ۴۶۰ ساله

صاحب‌خبر -
گروه گوناگون: باستان‌شناسانی که پس از آتش‌سوزی کلیسای نوتردام پاریس در حال کار در این بنا هستند می‌گویند بقایای مرموزی را که در یک تابوت سربی مهر و موم در زیر شبستان کلیسا پیدا شده بود، سرانجام شناسایی کرده‌اند.
کلیسای نوتردام در سال ۲۰۱۹ دچار آتش‌سوزی مهیبی شد و طی آن بخشی از این بنای تاریخی قرن سیزدهمی فرو ریخت. سقف این کلیسا نیز که از چوب‌های جنگلی ساخته شده بود طعمه حریق شد.
پس از آتش‌سوزی، محققان در مؤسسه ملی تحقیقات باستان‌شناسی فرانسه تلاش کردند تا آنجا که می‌توانند از محوطه تاریخی این بنا محافظت کرده و آن را بازسازی کنند. در روند کار اما آنان به طور تصادفی با تابوت‌های سربی زیر شبستان کلیسا برخورد کردند.این تیم ابتدا یک دوربین کوچک را به درون سوراخ یکی از تابوت‌ها فرستادند تا محتویات آن را بررسی کنند. آن‌ها متوجه شدند که در این تابوت علاوه بر بقایای انسانی و تکه‌های پارچه و مو، یک بالشتک بزرگ نیز در بالای سر جسد دیده می‌شود؛ شیءای که معمولا به هنگام دفن رهبران مذهبی زیر سر آن‌ها گذاشته می‌شد.
محققان با انجام آزمایش‌های دی‌ان‌ای روی دندان یکی از جسدها دریافتند که این بقایا متعلق به یکی از کشیشان کلیسا به نام «آنتوان دو لا پورت» است که در سال ۱۷۱۰ درگذشته بود. با این حال شناسایی بقایای تابوت دیگر دشوارتر بود تا اینکه محققان او را نیز بالاخره شناسایی کردند.
به گفته تیم باستان‌شناسان، بقایای جسد تابوت دیگر متعلق به «یواخیم دو بلی» یک سوارکار و شاعر فرانسوی دوره رنسانس بوده که در سال ۱۵۶۰ درگذشته است. کالبد شکافی بقایای جسد نشان داد که متوفی به مننژیت مزمن و سل مبتلا بوده است. حالت استخوان‌های وی همچنین بیانگر این بود که او در زندگی یک سوارکار بوده است.
محققان می‌گویند با توجه به شواهد موجود و همچنین دفن عموی دو بلی، ژان دو بلی اسقف کلیسا، در نزدیکی وی بقایای این جسد متعلق به یواخیم دو بلی است. احتمال می‌رود پس از انتشار آثار کامل او در سال ۱۵۶۹ بقایای جسد او به محل دفن نهایی خود در زیر شبستان کلیسا منتقل شده باشد.
دکتر اریک کروبزی، استاد انسا‌ن‌شناسی زیستی در دانشگاه تولوز  و مدیر تحقیقات مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، در این باره گفت: «او یک سوارکار ماهر بوده که از دو بیماری رنج می‌برده است. وی شرح این بیماری‌ها در برخی از شعرهایش مانند ‘شکوه‌‌ای از سر استیصال’ توصیف کرده و می‌گوید این طوفان ذهنش را به هم ریخته است. خانواده وی متعلق به دربار سلطنتی بودند و از حلقه نزدیکان پاپ محسوب می‌شدند.»
 کروبزی اضافه کرد: «او از پاریس به رم را سوار بر اسب طی کرد. با در نظر گرفتن این‌که مبتلا به سل بوده، این دستاورد بدی نیست. در واقع او تقریباً به خاطر همین جان خودش را از دست داد.»این شاعر پس از سال‌ها تحمل شرایط بیماری در سن ۳۷ سالگی درگذشت.
کریستف بسنیه، باستان‌شناس که هدایت حفاری‌ها را به عهده داشت، در کنفرانس مطبوعاتی گفت تجزیه و تحلیل ایزوتوپ‌ها در استخوان‌ها و دندان او نشان می‌دهد که او در پاریس یا لیون بزرگ شده است.علاوه بر بقایای جسد وی تیم کاوشگران در محوطه کلیسا ۱۰۰ قبر دیگر نیز یافته‌اند. به گفته آنان، جهت قبرها نشان می‌دهد روحانیون کلیسا رو به محراب و شرق دفن شده‌اند، در حالی که افراد غیرروحانی رو به مومنان و غرب به خاک سپرده شده‌اند.کاوش‌های باستان‌شناسی در این سایت باعث کشف مجسمه‌ها و قطعات سنگی قابل توجه دیگری نیز شده که برخی از آن‌ها پس از هشت قرن هنوز رنگ‌های اولیه خود را حفظ کرده‌اند.
کلیسای نوتردام قرار است پس از پنج سال بازسازی، اواخر سال جاری به روی عموم بازگشایی شود.

برچسب‌ها:

نظر شما