شناسهٔ خبر: 68969180 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

معرفی مستندهایی در باب محور مقاومت/ از «اسرائیلیسم» تا «مرزهای مقاومت»

هرچند که گفتنی ها در ارتباط با شهید سید حسن نصرالله زیاد است اما قصد داریم قسمت کوچکی از آثاری که منش و افکار نصرالله، ظلم‌های رژیم صهیونیستی و جنگ‌های چند وقت اخیر را به تصویر کشیده اند را در این مطلب معرفی کنیم.

صاحب‌خبر -

شهید سید حسن نصرالله، سومین دبیرکل حزب‌الله لبنان، سال ۱۹۶۰ به دنیا آمد و ۱۶ فوریه‌ی ۱۹۹۲، پس از ترور «سید عباس الموسوی» در یکی از حملات موشکی اسرائیل، رهبری این حزب را به عهده گرفت.

نصرالله که به «سیدِ مقاومت» معروف است، تحصیلات دینی را در حوزه‌های علمیه‌ شیعه در لبنان، عراق و ایران پشت سر گذاشته بود. حزب‌الله لبنان، تحت رهبری شهید نصرالله، دست به عملیات‌های نظامی چشم‌گیری علیه رژیم صهیونیستی زد. این عملیات‌ها سال ۲۰۰۰ به نقطه‌ اوج خود رسیدند و این رژیم را پس از ۱۸ سال اشغالگری، از جنوب لبنان بیرون کردند. در این سال ها مستندهای زیادی در ارتباط با سید مقاومت ساخته شده است که قرار است فردا چند مستند خوب در این حوزه از صداوسیمای کشورمان پخش شود.  مستندهای «اسرائیلیسم»، «مرزهای مقاومت»، «معادله نصر» و «منهای ۷۵» که از تلویزیون پخش می‌شوند، تاریخچه تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی و کشتار بی رحمانه مردم بی دفاع فلسطین را شرح می‌دهند.

اسرائیلیسم

مستند «اسرائیلیسم» (Israelism) نحوه آموزش و نمایش نزاع اسرائیل و فلسطین در مؤسسات یهودی آمریکا را زیر ذره‌بین برده است. این مستند انتقادی است به رفتار اسرائیل با فلسطینیان و آموزش‌هایی که در جامعه یهودی آمریکا ارائه می‌شود و شکاف نسلی بر سر هویت یهودی و دیدگاه‌های در حال تکامل جوانان آمریکایی درباره رژیم صهیونیستی را به تصویر کشیده است.

«اسرائیلیسم» روایت دو جوان یهودی آمریکایی به نام سیمون زیمرمن و ایتان است. آنها با این باور بزرگ شده‌اند که باید به هر قیمتی از دولت اسرائیل دفاع کنند. ایتان به ارتش اسرائیل می‌پیوندد و سیمون در میدان نبرد دیگر یعنی دانشگاه‌های آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند. اما بعد از مدتی هر دوی آن‌ها از مسیر خود برمیگردند و به جنبش های مخالف رژیم صهیونیستی می‌پیوندند.

مستند «اسرائیلیسم» که به کارگردانی ارین اکسلمن، فیلمساز یهودی و سام آیلرتسن تولید شده است، پنجشنبه ۱۲ مهر ماه حوالی ساعت ۱۸:۴۵ میزبان مخاطبان شبکه دو سیماست.

 معرفی مستندهایی در باب محور مقاومت/ از «اسرائیلیسم» تا «مرزهای مقاومت»

مرزهای مقاومت

مرزهای مقاومت به تاریخچه تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی در شبکه مستند به تهیه‌کنندگی و کارگردانی وحید فرجی روایت می شود. این مجموعه شش جنگ بزرگ میان رژیم غاصب صهیونیستی و کشورهای عربی از جمله مصر، لبنان، سوریه و اردن را روایت می‌کند. همچنین به تاریخچه تشکیل این رژیم در سال ۱۹۴۸ نیز می‌پردازد. «مرزهای مقاومت» در ۶ قسمت ۵۶ دقیقه‌ای تا پنج شنبه ۱۲ مهرماه ساعت ۱۹ از شبکه‌ی مستند سیما پخش خواهد شد.

 معرفی مستندهایی در باب محور مقاومت/ از «اسرائیلیسم» تا «مرزهای مقاومت»

معادله نصر

در این مجموعه شهید سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان از مراودات خود با حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای و توصیه‌ها، تصمیمات و نقش ایشان در برهه‌های مختلف و حساس منطقه سخن گفته است. این مستند گفت‌وگویی اختصاصی و مفصل است که میان نشریه مسیر وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب و شهید سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان انجام‌ شده است و درباره مکاتبات، مراودات و دیدارهای خصوصی رهبر مقاومت با رهبر معظم انقلاب اسلامی است. مجموعه مستند «معادله نصر» تا پنجشنبه ساعت ۲۰ از شبکه مستند سیما پخش می شود و تکرار آن ساعت ۲۴ بامداد و روز بعد ساعت ۱۰ روی آنتن می رود.

 معرفی مستندهایی در باب محور مقاومت/ از «اسرائیلیسم» تا «مرزهای مقاومت»

منهای ۷۵

مستند «منهای ۷۵» به موضوع عملیات تاریخی طوفان الاقصی و شکست مفتضحانه صیونیست ها؛ سکوت نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل؛ جامعه بین الملل؛ اتحادیه عرب اشاره شده و اهداف اسرائیل از جنگ در غزه تشریح و تبیین می شود. این مستند تا پنجشنبه ۱۲ مهر ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

 معرفی مستندهایی در باب محور مقاومت/ از «اسرائیلیسم» تا «مرزهای مقاومت»

نیایش احمدی _ خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها:

نظر شما