شناسهٔ خبر: 68968864 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر کل صمت استان خبرداد

۲۵۰۰ نفر ظرفیت اشتغالزایی معادن خراسان شمالی

اعظم قهرمانی

مدیر کل صمت خراسان شمالی گفت: ظرفیت اشتغالزایی استان در حوزه معدن حدود ۲۵۰۰ نفر است.

صاحب‌خبر -

 حسین حاجی بگلو در گفت و گو با ایسنا اظهارکرد: ظرفیت اشتغالزایی استان در حوزه معدن این استان ۲۴۸۸ نفر و سرمایه‌گذاری در این بخش ۴۸۱۵ میلیارد ریال است.

 وی با اشاره به اینکه این استان در حوزه معدن شاخص، اما در کشور ناشناخته است، بیان کرد: خراسان شمالی در حوزه معدن ظرفیت‌های زیادی دارد که اگر مواد معدنی فرآوری شود، شاهد جهش اقتصادی بزرگی در این منطقه خواهیم بود. 

 حاجی بگلو افزود: اختصاص تسهیلات به معدن‌کاران استان که از نیازهای اولیه آنهاست می‌تواند فرآوری محصولات معدنی را رقم بزند و مانع از فروش خام مواد معدنی شود.

وی ادامه داد: به استناد گزارش موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، رتبه بندی استان های محروم و کمتر توسعه یافته کشور، استان خراسان شمالی با توجه به ظرفیت هاو تعداد بنگاه و اشتغال در حوزه صنعت، معدن، تجارت و خدمت بررسی و سنجیده شده است.

حسین حاجی بگلو بیان کرد: در حال حاضر با ارائه خدمات شاهد ارتقاء چند رتبه ای استان بودیم.
 
 به گفته این مقام مسئول با توجه به ظرفیت های استان و تعداد بنگاه ها در حوزه صنعت، معدن، تجارت و خدمات؛ سهم اشتغال صنعتی و معدنی استان در کشور سنجیده شده است که از لحاظ محرومیت خراسان شمالی جزء استان های محروم کشور است و در حال حاضر با ارائه خدمات مدیران دستگاه های نظارتی و اجرایی و رهنمود های استاندار و نمایندگان این استان جایگاه استان ارتقا و رشد یافته است.

 به گفته وی رتبه بندی استان های محروم کشور با توجه به سطح توسعه یافتگی صنعتی، معدنی و تجاری بر اساس شاخص های اشتغال بخش صنعت، معدن و تجارت، تعداد بنگاه های صنعتی و معدنی استان، درصد سهم اشتغال صنعتی و معدنی استان از کل کشور،  تعداد بنگاه‌های راکد صنعتی و معدنی، تعداد شهرک و ناحیه صنعتی، جمعیت، نرخ بیکاری و نرخ مشارکت استان صورت گرفت.

مدیر کل صمت استان با بیان اینکه در تمامی شاخص ها شاهد رشد چندین برابر بودیم از رشد صدور مجوزهای معدنی و صنعتی در استان خبر داد.

وی با اشاره به افزایش صدور پروانه های بهره برداری صنعتی و ایجاد اشتغال در استان اظهار کرد: طی یک سال اخیر صدور ۶۳ پروانه بهره برداری صنعتی با اشتغالزایی ۷۲۹ نفر و سرمایه گذاری ۱۵۶۱۹۸۱۱ میلیون ریال، همچنین صدور پنج پروانه بهره برداری معدنی با اشتغالزایی ۳۵ نفر و میزان سرمایه گذاری ۱۳۲۸۸۳ میلیون ریال و ۱۴ پروانه اکتشاف و دو گواهی کشف تاکنون به ثبت رسیده است.

 حاجی بگلو افزایش صدور جوازهای تاسیس صنعتی را و پای کار آوردن سرمایه گذاران را نیز مهم برشمرد و از صدور ۷۴۳ جواز تاسیس صنعتی طی یک سال اخیر و رشد ۴۰ درصدی صدور جوازهای تاسیس صنعتی خبر داد.

 به گفته وی طی این مدت تعداد ۱۵۳۸ مورد جواز صنعتی فعال به مبلغ سرمایه گذاری ۴۳ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۲۴ هزار نفر انجام گرفته است.

انتهای پیام

نظر شما