شناسهٔ خبر: 68965417 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد

احداث ۱۲ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در طول برنامه هفتم توسعه

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اولویت وزارت نیرو را توسعه تجدیدپذیرها دانست و گفت: با هدف‌گذاری برنامه هفتم توسعه برای تولید ۱۲ هزار مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر، به پنجره واحد اجرایی و تشکیل قرارگاه در وزارت نیرو برای تقسیم کار ملی به صورت همه جانبه نیاز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت نیرو، علی آقامحمدی در ششمین همایش نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران اظهار کرد: یکی از مسائل مهم کشور، تأمین انرژی است که این روزها به‌عنوان موانع تولید از آن یاد می‌شود. بیش از ۱۵ جلسه متعدد و مداوم در مجمع برگزار شد تا مشخص شود چگونه می‌توان از انرژی تجدیدپذیر برای رفع این مشکل استفاده کرد و اهتمام برای ادامه این کار است.

وی افزود: ما در منطقه پرآشوب باید مدل‌های اقتصادی محکم و قوی داشته باشیم و ساختار تأمین مالی برای توسعه تجدیدپذیرها باید مبتنی‌بر خودکفایی باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه صحبت از تولید ۱۰۰ هزار مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر در ۲۰ سال است، تاکید کرد: باید به گونه‌ای فعالیت شود تا کل زنجیره تولید با هم دیده شود، چراکه قابلیت آن در کشور وجود دارد، بنابراین در مرحله نخست، باید هدف درست تبیین شود در غیر این صورت، مشکل تأمین مالی، تخصیص زمین برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به وجود می‌آید.

آقامحمدی با بیان اینکه توسعه برق تجدیدپذیرها باید به صورت واحد یکپارچه جهانی دیده شود، عنوان کرد: نیاز دارد دست‌اندرکاران این حوزه به توافق جمعی و اجماع کامل برسند و ما نیز حمایت همه جانبه از این برنامه خواهیم داشت.

وی بر لزوم برنامه‌ریزی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در چشم‌انداز آینده بیان کرد: باید برای سرمایه‌گذاری در حوزه تجدیدپذیرها کل منطقه دیده شود؛ شرکت‌های خارجی درست انتخاب شوند و نباید همه فعالیت‌های توسعه را خودمان به تنهایی انجام دهیم.

ساختار تضمین منابع مالی برای حوزه تجدیدپذیر باید اصلاح شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ساختار تضمین منابع مالی برای حوزه تجدیدپذیر باید اصلاح شود، اظهار کرد: بانک جهانی در غزه، یمن و نیز لبنان توسط بخش خصوصی در حال اجرای پروژه است و تضمین‌های لازم را برای بخش خصوصی مجری پروژه داشته است، همچنین توسعه تجدیدپذیرها باید در یک خانه روستایی در زاهدان و کردستان تا یک دشت بزرگ و یک کویر عظیم در برنامه دیده و تقسیم کار ملی برای تحقق آن انجام شود.

آقامحمدی با بیان اینکه روش‌های تأمین مالی باید برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر متنوع شود، اضافه کرد: باید به موضوع صادرات برق تجدیدپذیر پرداخته شود و بانک مرکزی ظرفیت برای همکاری در این زمینه را دارد.

وی با اشاره به نگاه مثبت وزیر نیرو به توسعه تجدیدپذیرها بیان کرد: اولویت وزارت نیرو توسعه تجدیدپذیرها است، هدف‌گذاری برنامه هفتم توسعه، تولید ۱۲ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر است که برای آن هدف‌های کوتاه مدت و بلندمدت مشخص شده و نیاز به پنجره واحد اجرایی و تشکیل قرارگاه برای این منظور است و این قرارگاه باید در وزارت نیرو تشکیل شود.

نظر شما