شناسهٔ خبر: 68964667 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

روایت خبرنگار مشهور آمریکایی از حمله موشکی ایران به اسرائیل؛ آمریکا به دنبال آرام کردن اسرائیل است

«لورا روزن» خبرنگار مشهور آمریکایی می گوید دولت بایدن در تلاش است تا از شروع جنگی منطقه ای متعاقب حمله ایران به اسرائیل جلوگیری کند.

صاحب‌خبر -

بین الملل تابناک: «لورا روزن» خبرنگار مشهور آمریکایی و مدیر سایت «دیپلماتیک» تحیلیلی درباره حمله موشکی ایران به اسرائیل و گمانه زنی درباره شکل گرفتن جنگی منطقه ای پرداخته که در ادامه آمده است.

پس از روزها تشدید حملات اسرائیل به حزب‌الله لبنان که منجر به کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله شد و یک روز پس از اعلام حملات زمینی محدود اسرائیل به جنوب لبنان، ایران 180 موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد.

دولت بایدن گفت که ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که تلفات بسیار کمی و احتمالاً هیچ تلفاتی در اثر این حمله عظیم رخ نداده است که با این وجود آن را تشدید قابل توجهی خواند.

بایدن گفت: «اشتباه نکنید، ایالات متحده به طور کامل از اسرائیل حمایت می کند.»

اما اسرائیل متعهد شد که تلافی کند. و به نظر می‌رسید که دولت بایدن به طور فزاینده‌ای در حال تلاش برای جلوگیری از کشاندن ایالات متحده توسط دولت اسرائیل به جنگ با ایران، درست یک ماه قبل از انتخابات ایالات متحده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، بعد از حمله ایران به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «بر اساس آنچه در این مرحله می دانیم، به نظر می رسد این حمله بی اثر شده است.»

در کوتاه مدت، دولت بایدن نشان داد که در تلاش است تا در صورت امکان، واکنش اسرائیل را کند کند.

سالیوان گفت: «این یک وضعیت سیال است. ما با اسرائیلی‌ها در مورد گام‌های بعدی در زمینه واکنش و نحوه برخورد با آنچه ایران اخیراً انجام داده است، مشورت خواهیم کرد. و ما همچنان به نظارت برای تهدیدها و حملات بیشتر از سوی ایران و نیروهای نیابتی آن ادامه خواهیم داد. ما به ویژه بر حفاظت از نیروهای آمریکایی در منطقه متمرکز هستیم.»

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست توجیهی وزارت امور خارجه به خبرنگاران گفت: از نظر پاسخ احتمالی، «ما می خواهیم این گفتگوها را با همتایان اسرائیلی خود در روزهای آینده داشته باشیم.»

میلر گفت: «ما فقط چند ساعت از وقوع این رویداد می گذریم. این مهم است که همه ما در داخل ایالات متحده قادر به ارزیابی حمله باشیم... ما به زمان نیاز داریم تا همه اطلاعات را جمع آوری کنیم، و ما به زمان نیاز داریم تا با همتایان اسرائیلی خود صحبت کنیم، و ما به زمان نیاز داریم تا با شرکای دیگر در منطقه درباره راه پیش رو صحبت کنیم. ما این کار را در روزهای آینده انجام خواهیم داد.»

میلر گفت: «اما واضح است که این یک بار دیگر تنش قابل توجهی از سوی ایران بود. وقتی می‌بینید ایران به کشور دیگری حمله کرد. اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند، اما ما با آنها هماهنگ خواهیم کرد که هر واکنشی چگونه باشد.»

سالیوان گفت که پرزیدنت بایدن و معاون رئیس جمهور کامالا هریس حمله و واکنش را از اتاق موقعیت کاخ سفید زیر نظر داشتند.
ارتش ایالات متحده از نزدیک با نیروهای نظامی اسرائیل برای کمک به دفاع از اسرائیل هماهنگ شد. سالیوان گفت: «ناوشکن‌های نیروی دریایی ایالات متحده برای شلیک موشک‌های رهگیر به واحدهای دفاع هوایی اسرائیل پیوستند.»

هرتزل هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، بعد از حمله ایران وعده داد که اسرائیل به حمله ایران پاسخ خواهد داد.
هالوی در اظهاراتی که توسط ارتش اسرائیل ارائه شده است، گفت: «ما انتخاب می‌کنیم که چه زمانی قیمت را تعیین کنیم و توانایی‌های حمله دقیق و غافلگیرکننده خود را مطابق با راهنمایی‌های رده‌های سیاسی اثبات می‌کنیم».

وزیر دفاع ایران در عین حال هشدار داد که ایران در برابر پاسخ اسرائیل واکنش نشان می دهد. وی گفت: «اگر اسرائیل واکنش نشان دهد، ما به شیوه ای شدیدتر پاسخ خواهیم داد. بخش بزرگی از موشک های پیشرفته ما هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است. هدف‌ها کاملاً نظامی بودند، به‌ویژه سایت‌های اطلاعاتی که برای ترور اسماعیل هنیه مورد استفاده قرار گرفتند.»

برخی از کارشناسان خاورمیانه معتقدند اسرائیلی که پس از کشتن رهبر حزب الله در حملات گسترده جمعه گذشته به جنوب بیروت به شدت جرات می کند، بعید است از سوی کاخ سفید با محدودیت مواجه شود.

آنشل فافر، روزنامه‌نگار اسرائیلی در توییتر نوشت: «یک چیز مسلم است: برخلاف پس از 14 آوریل، این بار اسرائیل «برنده» را نخواهد گرفت، همانطور که بایدن از نتانیاهو خواست. این بار پاسخ اسرائیل ویرانگر خواهد بود، از جمله حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران.»

جوزف باهوت، مدیر مؤسسه سیاست عمومی دانشگاه آمریکایی بیروت که در لبنان مستقر است، نوشت: «ایالات متحده تاکنون اهرم فشار ضعیفی بر [نخست وزیر اسرائیل] بنیامین نتانیاهو نشان داده است و تمایل نگران‌کننده‌ای برای منحرف شدن از دستور کار او دارد. این موضوع تا کجا می‌تواند پیش برود و آیا در صورت اقدام مستقیم اسرائیل علیه ایران اعمال خواهد شد؟»

هونگدا فان، استاد مطالعات خاورمیانه از چین در توییتر خود نوشت: دولت نتانیاهو تلاش کرده است ایران را به میدان نبرد بکشاند تا ایالات متحده مجبور شود در یک جنگ منطقه ای درگیر شود. با نزدیک شدن به روز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری، واشنگتن چگونه با دولت اسرائیل برخورد خواهد کرد؟

جان یارموت، نماینده سابق دموکرات (و یهودی) کنگره در توییتر نوشت: «من نمی‌توانم از این ایده که نتانیاهو حمله لبنان را برای ایجاد بی‌ثباتی در منطقه و کمک به کمپین ترامپ تحریک کرده است، خلاص شوم».

سالیوان مشاور امنیت ملی گفت که هنوز برای بحث درباره توصیه‌هایی که کاخ سفید ممکن است به اسرائیل بدهد، خیلی زود است.

او گفت: «ما می‌خواهیم رایزنی‌های عمیقی با اسرائیلی‌ها داشته باشیم، و بعد از اینکه فرصت گفت‌وگوهای عمیق‌تری به دست آوردیم، اطلاعات بیشتری را به شما گزارش خواهم داد». بدیهی است که این یک تنش قابل توجه از سوی ایران است، یک رویداد مهم، و به همان اندازه قابل توجه است که ما توانستیم با اسرائیل گام برداریم و شرایطی را ایجاد کنیم که تا آنجا که می دانیم هیچ کس در این حمله در اسرائیل کشته نشده است.

وی گفت: «ما اکنون به دنبال این هستیم که قدم‌های مناسب بعدی برای تأمین منافع آمریکا در درجه اول و سپس ارتقای ثبات تا حداکثر ممکن، در حالی که به جلو می‌رویم، چیست».

او گفت: «برای من خیلی زود است که به طور علنی از نظر ارزیابی خود یا از نظر انتظارات ما از اسرائیلی ها به شما چیزی بگویم.»

نظر شما