شناسهٔ خبر: 68963370 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با افت قیمت لیتیوم و کبالت در جهان

بازار از کاهش سرعت و قیمت خودروهای الکتریکی جان سالم به در می‌برد؟

محبوبه محمدآبادی

قیمت کبالت، یک فلز حیاتی که برای تولید باتری خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود، در معاملات چین به پایین‌ترین حد خود در هشت سال گذشته رسیده است و تحلیلگران می‌گویند این رکود به دلیل عواملی از جمله افزایش تولید چین و کاهش تقاضا برای باتری‌های کبالت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به دلیل افزایش تولید عظیم شرکت‌های معدنی چینی در جمهوری دموکراتیک کنگو، بازار از این فلز پر شده است. به ویژه شرکت معدنی CMOC، تولید خود را در نیمه اول سال ۲۰۲۴ تا ۱۷۸ درصد افزایش داد. CMOC، یکی از بزرگترین معدنکاران کبالت در چین، افزایش ۳۹۲ درصدی تولید کبالت را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ گزارش کرد و قصد دارد بین ۶۰ هزار تن تا ۷۰ هزار تن کبالت در سال ۲۰۲۴ تولید کند.

سازندگان خودروهای الکتریکی در چین و جاهای دیگر به طور فزاینده‌ای به باتری‌های بدون کبالت مقرون به صرفه‌تر مانند باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) و باتری‌های سدیم یونی روی می آورند. اصول بازار دلیل اصلی پایین بودن قیمت‌ها هستند.

عرضه داخلی فلز کبالت بسیار بیشتر از تقاضای فعلی است. یکی از تاجران فلز کبالت چینی گفت با توجه به اینکه پروژه‌های فلز کبالت بیشتری در نیمه دوم سال پیش‌بینی می‌شود، احساسات بازار به دلیل پیش‌بینی مازاد عرضه به‌ویژه نزولی شده است.

کبالت، عنصر کلیدی در باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی و دستگاه‌ها، با دوران پرتلاطمی مواجه است. قیمت کبالت که زمانی یک کالای پرطرفدار بود، اکنون به سطحی کاهش یافته است که در سال‌های گذشته مشاهده نشده بود.

قیمت کبالت نسبت به لیتیوم کاهش شدیدتری را تجربه کرده است. قیمت فلز کبالت اروپا در ۱۹ آگوست ۲۰۲۴ به کمترین میزان سالهای گذشته یعنی ۱۲.۷۵ دلار به ازای هر پوند رسید که از اکتبر ۲۰۱۶ مشاهده نشده است. این کاهش قیمت تا حد زیادی به دلیل تقاضای ضعیف برای سولفات کبالت مورد استفاده در باتری‌های کششی است که باعث می‌شود تولیدکنندگان برای سودآوری بهتر تمرکز خود را به تولید فلز تغییر دهند.

فست میکرز گزارش داد که افزایش صادرات فلز کبالت ساخت چین به اروپا، با افزایش ۲۹۵.۸ درصدی سالانه ۲۹۵.۸ درصدی صادرات کبالت خام در نیمه اول سال، قیمت‌ها را بیشتر تحت فشار قرار داده است. طبق تحقیقات، تخمین زده می‌شود که عرضه داخلی فلز کبالت چین در سال ۲۰۲۴ به ۳۲ هزار تن برسد که از ۲۱هزار تن در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

منابع تولیدکننده اعلام کردند که این افزایش عمدتاً به دلیل برنامه‌ریزی چندین تولیدکننده فلزی چینی برای گسترش تولید کبالت در پاسخ به افزایش دسترسی به مواد خام، هیدروکسید کبالت است. طبق تحقیقات، تخمین زده می‌شود که عرضه معدنی هیدروکسید کبالت در سال جاری به ۱۶۰ هزار تن برسد که از ۱۵۲ هزار تن در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

کبالت که در برخی از مناطق به عنوان محصول جانبی مس استخراج می شود و به دلیل افزایش تولید مس در جمهوری دموکراتیک کنگو با افزایش مازاد عرضه مواجه شده است.  افزایش قیمت مس انگیزه ای برای افزایش معدن مس و در نتیجه افزایش تولید کبالت بود.

عملکرد جمعی شرکت‌های استخراج لیتیوم همگی با کاهش جدی سالانه مواجه شده‌اند. در مقایسه با وضعیت سال ۲۰۲۲ که قیمت کربنات لیتیوم به اوج نزدیک به ۶۰۰ هزار یوان در تن رسید، در سال ۲۰۲۳، قیمت همچنان رو به پایین بود و نرخ رشد سود خالص آنها به طور قابل توجهی کمتر از سال ۲۰۲۲ است.

فعالان بازار انتظار کاهش بالقوه نرخ بهره فدرال رزرو ایالات متحده را داشتند که می‌تواند هزینه‌های تامین مالی خودروهای برقی شارژی را کاهش دهد و شرایط اقتصادی را بهبود بخشد. علاوه بر این، انتظار می‌رود چین شاهد افزایش فروش خودروهای برقی شارژی به دلیل یارانه‌های اخیر برای تجارت خودرو باشد و ۲۰ هزار یوان برای اسقاط خودروهای موتور احتراق داخلی به نفع خودروهای برقی شارژی ‌جدید ارائه کند.

چاینا گلوبال گزارش کرد که با این حال، بهبود گسترده تر در بازار خودروهای برقی به چیزی بیش از این اقدامات کوتاه مدت نیاز دارد. بهبود مستمر به بهبود اعتماد مصرف کننده، مقرون به صرفه بودن، اطمینان از سیاست و سرمایه گذاری مستمر در مدل ها و زیرساخت های جدید بستگی دارد.

بازار از کاهش سرعت و قیمت خودروهای الکتریکی جان سالم به در می‌برد؟

بازارهای لیتیوم و کبالت نیز ممکن است در آینده نزدیک مسیرهای متفاوتی را ببینند. در حالی که تولیدکنندگان لیتیوم در واکنش به قیمت‌های پایین، تولید خود را کاهش می‌دهند که ممکن است در نهایت عرضه را با تقاضا متعادل کند، تولید کبالت همچنان به دلیل قیمت‌های بالای مس تقویت می‌شود. این می تواند مازاد بازار را طولانی کند و قیمت کبالت را برای مدت طولانی تحت فشار نگه دارد.

عرضه بیش از حد فعلی در بازار کبالت را تایید کرده و پیش‌بینی کرده است که حداقل تا دو سال آینده ادامه خواهد داشت. این مازاد عرضه با افزایش تولید در اندونزی و جمهوری دموکراتیک کنگو تشدید شده است، جایی که کبالت به ترتیب به عنوان محصول جانبی معدن نیکل و مس استخراج می‌شود. این پویایی تأثیر قیمت‌های پایین کبالت را بر تصمیمات کلی تولید محدود می‌کند.

اندونزی با افزایش تولید ۸۶ درصدی به ۱۷ هزار تن در سال گذشته رسید و به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ کبالت در جهان ظاهر شده است. این افزایش سریع به توسعه گسترده تاسیسات استخراج و فرآوری نیکل در اندونزی نسبت داده می‌شود.

آژانس بین المللی انرژی (IEA) افزایش قابل توجهی در تقاضای کبالت در دهه‌های آینده را پیش بینی می‌کند. بر اساس سناریوی توسعه پایدار، انتظار می‌رود تقاضای کبالت بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۴۰ پنج برابر شود.

طبق گزارش کربن کردیت، بازار لیتیوم همچنان با چالش‌های مهمی روبرو است. این گزارش بر تعامل پیچیده بین روندهای اقتصاد کلان جهانی، تغییر الگوهای تقاضا در بخش خودروهای الکتریکی و تأثیرات مربوطه بر عرضه و قیمت این فلز حیاتی باتری تاکید می‌کند.

بر اساس داده‌های S&P Global بازار جهانی خودروهای برقی با کاهش اعتماد مصرف کننده کند می‌شود و بازار جهانی خودروهای پلاگین هیبریدی با کاهش ۲.۲ درصدی فروش در سراسر بازارهای اصلی در جولای ۲۰۲۴ نوسانات قابل توجهی را تجربه می‌کند.

تضعیف اعتماد مصرف کننده، کاهش تقاضای فصلی در نیمکره شمالی و تحمیل تعرفه های بالاتر، به ویژه در بازار اروپا که فروش به میزان ۲۹.۹ درصد کاهش یافت، از مهترین عوامل موثر در کاهش فروش خودروهای برقی هستند.

انتهای پیام

نظر شما