شناسهٔ خبر: 68961702 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

نسخه دوگانه BBC برای نسل Z و حسین فهمیده‌ها

بی‌بی‌سی فارسی که در حوادث سال ۱۴۰۱ نوجوانان را با نسخه‌ای جعلی از نسل Z ترغیب به حضور در خیابان‌ها می‌کرد، برنامه‌های متعددی علیه ارزش‌های جنگ تحمیلی و جوانانی که زمان دفاع مقدس به جبهه رفتند، در حال ساخت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، بی‌بی‌سی فارسی یکی از رسانه‌های ضدانقلاب است که حرکت خزنده‌ای برای تغییر نگرش افکارعمومی ایران دارد. این رسانه انگلیسی به‌صورت قطره چکانی تلاش دارد باور نسل‌های آینده را با اهداف خود همراه کند.

از این روست که سعی دارد با پمپاژ اطلاعات غلط و با پوشش شبه کارشناسی به جامعه القا کند نسل زد و غیر باورمندی در جامعه ایران وجود دارد که با آرمان‌های انقلاب زاویه دارد. موضوعی که با جامعه چندلایه ایران از لحاظ فرهنگی و تاریخی منافات دارد و تعریف کننده ویژگی‌های نسل‌های آینده ایران نیست.

نسل Z در جهان چه تعریفی دارد؟

در اصل نسل زد (Z) اصطلاحی برای جامعه آمریکا و مختص جوامع غربی و گروه جمعیتی است که جانشین نسل وای (Y) است و قبل از نسل آلفا در این جامعه با برخی ویژگی‌های جمعیتی این کشور‌ها شناخته می‌شد.

سازمان‌های آماری ایالات متحده آمریکا و مجمع جهانی اقتصاد سال ۱۹۹۷ میلادی مصادف با ۱۳۷۶ شمسی را سال آغاز تولد این نسل و سال ۲۰۱۰ برابر با ۱۳۸۹ شمسی را پایان آن تعریف می‌کنند. بیشتر اعضای نسل زد، فرزندان نسل ایکس هستند.

برخلاف موارد عصیانگرانه و ناباوری که در ایران از این نسل تعریف می‌شود، اعضای نسل Z در غرب در مقایسه با نسل‌های پیشین، در برخی از کشور‌های پیشرفته تمایل به خوش‌رفتاری، پرهیزکاری و ریسک‌گریزی و متمایل به این رفتار هستند که آهسته‌تر زندگی کنند.

مفاهیمی، چون بومیان عصر دیجیتال با چنین نسل‌هایی که در زمانه دسترسی به اینترنت متولد شده‌اند شکل گرفته و بیگانگان عصر دیجیتال به نسل‌های گذشته آنان اطلاق می‌شود که به این فناوری دسترسی نداشتند و یا بعد از تولد آنان اینترنت ایجاد شده است.

مهمترین شاخصه این نسل نیز زیست در فضای دیجیتال و پسامجازی است. رفتار هدفمند نسل زد در کشور‌های غربی نشان دهنده نوع استفاده بهینه‌تر از فضای مجازی است؛ موضوعی که در ایران به طور وارونه سعی در القای نسخه جعلی از آن هستند.

مستندسازی برای تخریب باور نسل‌های آینده

حالا این رسانه انگلیسی در برنامه خود با حضور یک سلبریتی که قرابت و ارتباطی با تحلیل چنین موضوعاتی ندارد، تلاش می‌کند نسل جوانی که در جنگ تحمیلی حماسه‌سازی کرده و در مقابل دشمن بعثی به دفاع از میهن خود پرداخته را احساسی توصیف کند.

«پگاه آهنگرانی» که همواره تمایلاتی اصلاح‌طلبانه داشته و حالا مستندی را در حوزه اهداف بی بی سی ساخته است، مدعی می‌شود که همیشه فکر می‌کردم شهدایی، چون «حسین فهمیده‌ها» عاقله مردی بوده و بعد متوجه شدم آنها کودک بودند و چه بسا درکی از آن شرایط نداشتند.

وی می‌افزاید که مهمترین موضوع این است که خانواده‌ها در موارد مشابه حذر و سعی کنند در این شرایط قرار نگیرند.

«حسین باستانی» کارشناس وابسته به بی‌بی‌سی فارسی نیز در همین برنامه با بیان اینکه این نوجوانان با باورهایی، چون دفاع از خانواده و ناموس و شهرشان به جبهه رفتند؛ درواقع اینها مبتنی بر اطلاعات غلط بوده است.

نگاهی به این به اصطلاح تحلیل‌ها نشان از ضعف بنیادی و مبنایی نقد دارد. دفاع از میهن، خانواده و ناموس به خوبی از قوه عاقله بالای این شهدا و رزمندگان حکایت دارد که قطعا می‌دانستند با چه هدفی به دفاع از کشور می‌روند و قطعا افراد با سن بالا نیز همین هدف را در موقعیت‌های مشابه در همه کشور‌ها دنبال می‌کنند.

نگاهی به وصیت‌نامه شهدای جنگ تحمیلی به خوبی نشان از بالندگی و عمق اهداف آنان برای حضور در جبهه‌های جنگ و آمال و آرزوهایشان برای ایران اسلامی دارد. خود وصیت‌نامه نویسی در این حوزه قابل تحلیل است که رزمندگان به چه بینشی و درکی از آینده و مخاطرات حضور در جبهه دست یافته بودند که دست به نوشتن وصیتنامه می‌زدند.

بسیاری از جوانانی که در جبهه‌های جنگ حضور یافتند و به نوعی در جنگ رشد کردند امروز در قامت سرداران جنگ به مهره‌های کلیدی علیه استکبار جهانی و حافظ امنیت کشورمان تبدیل شده‌اند.

شهید «عباس نیلفروشان» که اخیرا در لبنان به خیل شهدا پیوستند نیز از همین جوانان بود که در سن ۱۴ سالگی به‌عنوان بسیجی داوطلب به جبهه‌های غرب و سپس جنوب رفت و در طول جنگ ایران و عراق با سمت‌های مختلفی در لشکر ۱۴ امام حسین و لشکر ۸ زرهی نجف اشرف نقش ایفا کرد.

اینکه یک سلبریتی می‌گوید احساس می‌کرده که این شهدا افرادی عاقل و مانند بزرگسالان عمل می‌کردند نشان دهنده بلوغ فکری آنان و تاثیر و تصویری است که عملکرد این شهدا در ذهن افراد حتی این سلبریتی غربگرا به جای گذاشته‌اند.

نکته اصلی که استاندارد دوگانه بی‌بی‌سی و اقدام تزویرگونه این رسانه را نشان می‌دهد توصیه این سلبریتی است که به خانواده‌ها توصیه می‌کند که در شرایط مشابه از حضور خانواده‌ها در جنگ تحمیلی علیه دشمن خارجی قرار نگیرند.

بی‌بی‌سی فارسی و رسانه‌های مشابه ضد انقلاب در سال ۱۴۰۱ سعی کردند با القاسازی دروغین و ساخت یک نسل مصنوعی با عنوان نسل زد کودکان و نوجوانان را تهییج و به خیابان‌ها بکشانند. این گفت‌وگو نیز با بهانه ساخت یک مستند بر ضد ایران توسط این بازیگر زن برگزار شد.

طی همین موارد متاسفانه برخی از این افراد دست به خشونت زده و موجب قتل هموطنان خود شدند که بعد‌ها در دادگاه به فریبی که خورده بودند و فضای غیرعقلانی که در آن حضور داشتند اعتراف و اشاره کردند. رسانه‌هایی، چون بی‌بی‌سی فارسی به‌خوبی نشان داده‌اند با چه نیاتی برای ضربه زدن به ایران تشکیل شده‌اند.

<div id="video-display-embed-code_2631551" ><script type="text/JavaScript" src="https://defapress.ir/fa/news/play/embed/695507/2631551?width=400&height=300"></script></div>

انتهای پیام/ 118

نظر شما