شناسهٔ خبر: 68950241 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تجدید نظر در بهای گاز مصرفی/ مطالبه فعالان صنعتی خراسان رضوی

مشهد-ایرنا- رییس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: تجدیدنظر در تعیین بهای گاز مصرفی صنایع خواسته فعالان اقتصادی در این استان است، بهای گاز مصرفی باید بر اساس ارزش گاز حرارتی به جای مصرف بر متر مکعب باشد.

صاحب‌خبر -

علی اکبر لبافی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نتایج سی و پنجمین نشست دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی افزود: در این نشست نمایندگان حوزه صنایع و بخش خصوصی و همچنین نمایندگان دستگاه های اجرایی متولی به بررسی خواسته فعالان اقتصادی مبنی بر تجدیدنظر در تعیین بهای گاز مصرفی برای صنایع پرداختند.

وی اظهار کرد: موضوع تعیین قیمت گاز طبیعی مصرفی بر اساس ارزش گاز حرارتی یکی از خواسته های تشکل های بخش خصوصی استان است که مدت زیادی از اعلام و پیگیری برای آن در خراسان رضوی می‌گذرد.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: بررسی های کارشناسی نشان می‌دهد که ارزش گاز حرارتی در استان خراسان رضوی نسبت به میانگین کشوری پایین است، لذا گاز بیشتری باید بر اساس مترمکعب مصرف کرد که انرژی مورد انتظار بدست آید، این موضوع باعث شده است تا سهم انرژی (گاز) در قیمت تمام شده محصول نهایی به ویژه در صنایع بزرگ سیمانی و فولادی و شهرک های صنعتی استان افزایش یابد.

لبافی تاکید کرد: در جمع بندی نظرات فعالان اقتصادی بخش خصوصی و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در این نشست، دو پیشنهاد برای ارایه در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی برای رفع این مشکل مطرح شد، نخست اینکه "تعیین بهای گاز مصرفی در قالب ۲ مولفه کیفیت و ضرایب منطقه ای در چارچوب تبصره یک ماده یک قانون هدفمندی یارانه ها انجام گیرد" و دوم آنکه "تعیین بهای گاز مصرفی از مصرف بر مترمکعب به ارزش انرژی حرارتی تغییر کند.

به طور متوسط هر متر مکعب گاز طبیعی، هشت هزار و ۶۰۰ کیلوکالری ارزش حرارتی دارد. این میزان بسته به ترکیبات گاز طبیعی تغییر می کند. با افزایش درصد متان، ارزش حرارتی گاز طبیعی پایین تر می آید. در شرایط استاندارد، ارزش یک متر مکعب گاز طبیعی تقریباً به اندازه یک لیتر بنزین و یا یک لیتر نفت سفید است.

نظر شما