شناسهٔ خبر: 68942494 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاهش مرگ‌ومیر مادران و نوزادان از جمله شاخص‌های بهداشتی کشور

وزیر بهداشت گفت: شاخص‌هایی مانند کاهش مرگ‌ومیر مادران، نوزادان جزو شاخص‌هایی هستند که سبب موفقیت شبکه بهداشتی می‌شوند.

صاحب‌خبر -

محمد رضا ظفرقندی در مراسم تکربم و معارفه معاونان بهداشت گفت: حوزه بهداشتی کشور سبب سربلندی جمهوری‌اسلامی در دنیا شده‌است. شبکه بهداشتی که در تمام شهرها و روستاهای کشور ایجادشده، حاصل زحمات تلاش افرادی است که طی سال‌های گذشته در حوزه بهداشت فعالیت کرده‌اند.تمام افراد حاضر در شبکه بهداشتی کشور از بهورزان تا نمایندگان مجلس در موفقیت شبکه بهداشتی کشور نقش‌آفرینی کرده‌اند. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه شاخص‌های متعددی در زمیه بهداشت تعریف شده،افزود: شاخص‌هایی مانند کاهش مرگ‌ومیر مادران نوزادان»، «کاهش مرگ‌ومیر مادران در حین زایمان» و «گسترش شبکه بهداشتی» جزو شاخص‌هایی هستند که سبب موفقیت شبکه بهداشتی می‌شوند. 

وی با بیان اینکه ماموریت‌هایی علاوه بر ماموریت‌های همیشگی به وزارت بهداشت محول‌شده، توضیح داد: یکی از ماموریت‌هایی که به وزارت بهداشت محول‌شده، موضوع جوانی جمعیت است. 
وزیر بهداشت درباره اهمیت توجه به  موضوع جوانی جمعیت گفت: اگرچه از زمان ورود به موضوع جوانی جمعیت گذشته و دیر شده است و اگر به جوانی جمعیت توجه نشود، جمعیت کشور طی ۴۰ سال آینده به ۴۲ میلیون نفر می‌رسد که اغلب آن سالمند هستند. 

ظفرقندی با بیان اینکه ریاست شورای سالمندی کشور بر عهده رئیس‌جمهور است، افزود: ریاست‌جمهوری می‌بایست با تعمیم قوانین به اجرای بهتر قانون جوانی جمعیت و حمایت خانواده کمک کند. مجلس و سازمان برنامه‌وبودجه با تامین بودجه به موضوع جوانی جمعیت کمک‌کنند.

وزیر بهداشت درباره ماموریت ویژه محوله دوم وزارت بهداشت گفت: برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع از دیگر ماموریت‌هایی است که به وزارت بهداشت محول شده است. برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع از مسئولیت‌های ملی وزارت بهداشت است که در قالب ۴ برنامه ۵ ساله مشخص و اجرا شده است. اگرچه برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اجرا شده اما نتایج مطلوبی حاصل نشده است. 

وی با بیان اینکه برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در برنامه هفتم توسعه آمده است، گفت: متاسفانه بودجه‌ای در سال جاری برای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع درنظر گرفته نشده‌است اما می‌بایست بودجه‌ای برای برنامه نظام ارجاع و پزشکی در سال آینده در نظر گرفت. 

ظفرندی با اشاره به ضرورت توجه به مسائل اقتصادی پزشکان حاضر در طرح پزشکی خانواده گفت: کسب رضایت پزشکانی که در برنامه نظام سلامت خانواده حضور دارند از اهمیت فراوانی برخوردار است و برای کسب رضایت آنها به بودجه نیاز‌داریم.
وی با بیان اینکه شبکه بهداشتی کشور باید تقویت و نوسازی شود، گفت: می‌بایست شبکه بهداشتی کشور را از ابتدا تا انتها بازسازی کنیم. با توجه به اینکه موضوع پزشکی خانواده و نظام ارجاع یک بحث ملی است، رئیس جمهور و مجلس باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.

وزیر بهداشت افزود: تا زمانی که ساختار منسجمی نداشته باشیم، تمام اعتبار در اختیار خود را از دست‌می‌دهیم. ۳ مولفه «نیروی انسانی»، «اقتصاد» و «ساختار» را می‌بایست به یکدیگر متصل کنیم، اختلال در هر کدام یک از این مؤلفه‌ها می‌تواند شاخص‌های دیگر را تحت تاثیر قراردهد.

وی گفت: مردم در مناطق محروم با مشکل مواجه هستند. توجه به مشکلات مردم نباید به حوزه بهداشت محدود شود؛ می‌بایست تمام مشکلات در کانون توجه قرارگیرد. خدمت به مردم باید با عشق باشد و نباید خدمت فقط به عنوان یک دوره مدیریتی درنظر گرفته شود. 

ظفرقندی گفت: معلمی نیز باید با عشق باشد؛ بک معلم نباید فقط به پایان ساعت کلاس بیاندیشد بلکه باید با عشق به حرف دانش‌آموزانش گوش‌فرادهد.

نظر شما