شناسهٔ خبر: 68941357 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح جامع توسعه حرم سبزقبا (ع) دزفول با الحاق ۲ هزار مترمربع در حال انجام است

دزفول-ایرنا- رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول گفت: طرح جامع توسعه حرم سبزقبا (ع) در دزفول در حال انجام است و ۲ هزار مترمربع از املاک پشت این حرم به منظور توسعه فضا، خریداری شده است.

صاحب‌خبر -

عباس نظیری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بقعه سبزقبا از جمله بقاع درجه یک دزفول محسوب می‌شود که طرح جامع توسعه آن با همکاری شهرداری، قرارگاه خاتم و نظارت اوقاف در حال پیگیری است.

وی هزینه طراحی طرح جامع این بقعه را ۱۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: اجرای گلدسته‌ها و مقرنس‌کاری این بقعه در دستور کار است و قرار است بعد از آن، بهسازی کف حیاط بقعه انجام شود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه دزفول با بیان اینکه آینه‌کاری فضای اطراف و سنگ‌های دور رواق‌ها تا ۲ ماه آینده انجام می‌شود، اظهارکرد: نصب دوربین‌های مداربسته این بقعه با نظارت حراست اوقاف استان خوزستان و هماهنگی با نهادهای امنیتی انجام شد و سیستم به صورت کامل وضعیت داخل شبستان، حیاط و اطراف بقعه را ضبط ونگهداری می‌کند.

نظیری تاکید کرد: توسعه صحن داخلی این بقعه نیازمند کمک خیرین است زیرا منابع درآمدی بقعه توانایی تامین هزینه‌ها را ندارد؛ برای اجرای سیستم سرمایشی بقعه نیز ۲۰ میلیارد ریال نیاز است تا بتوان فضایی مطبوع برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و زایران فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه این طرح در فازهای مختلف اجرا می‌شود، افزود: زمین‌ها و خانه‌های پشت بقعه خریداری شده است که می‌توان آن‌ها به فضا اضافه و به عنوان زایرسرا و آشپزخانه استفاده کرد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول درخصوص سرویس‌های بهداشتی این بقعه نیز گفت: سرویس‌های بهداشتی فعلی برای رفاه حال زایران و مجاوران با صرف پنج میلیارد ریال طی یک سال اخیر بازسازی شدند؛ باتوجه به اینکه این سرویس‌ها به عنوان سرویس بهداشتی عمومی استفاده می‌شوند انتظار می‌رود شهرداری نیز برای نگهداری آنها همکاری لازم را داشته باشد.

به گزارش ایرنا، طرح جامع حرم حضرت سبزقبا مصوب سال ۱۳۷۳ تنها طرح جامع بقاع شهرستان دزفول است که مصوبه کمیسیون ماده پنج استانداری خوزستان را دارد و تمام دستگاه‌های مرتبط در استان از جمله استانداری، میراث فرهنگی و اوقاف این طرح جامع را تایید کرده‌اند.

محمد بن موسی کاظم (ع) ملقب به سبزقبا از فرزندان امام هفتم شیعیان و برادر تنی علی بن موسی الرضا (ع) امام هشتم شیعیان است؛ سید محمد سبزقبا(ع) از اولاد امام موسی‌ ابن ‌جعفر(ع)، سیدی جلیل‌القدر و با کرامت بود که بر اثر ظلم و ستم خاندان پلید عباسی و به قصد تبلیغ افکار پدر و ترویج امامت برادرش از مدینه خارج شد و پس از عبور از بیابان‌ شبه جزیره عربستان از بصره به خرمشهر و از آنجا به اهواز و سپس وارد شهر دزفول شد و چون اکثر اوقات مانند دیگر علویان لباس سبز بر تن می‌کرد او را سبزقبا می‌گفتند.

وقف مغازه ۵۰ میلیارد ریالی در بازار قدیم دزفول

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول گفت: حاج مهدی ترابی یک مغازه ۱۲ متری در بازار قدیم وقف کرد که ارزش ریالی این ملک ۵۰ میلیارد ریال است.

وی افزود: ۲ مورد وقف جدید از ابتدای سال جاری تاکنون در این شهرستان ثبت شده که علاوه بر این مغازه، زمینی به مساحت ۶۰۰ مترمربع برای ساخت یک مسجد در روستای خرمیزان دزفول برای ساخت مسجد و حسینیه وقف شد.

نظیری با بیان اینکه چند وقف جدید نیز در مرحله ثبت است، اظهارکرد: سال گذشته پنج مورد وقف در شهرستان دزفول ثبت شد که وقف ۶۰۰ مترمربع زمین برای ساخت حسینیه ابوالفضل العباس(ع) در روستای قلعه طوق و ۱۰۰ مترمربع زمین برای ساخت حسینیه جنب مسجد صوفی از جمله وقف‌های ثبت شده سال گذشته در دزفول است.

وی افزود: سال گذشته همچنین زمینی به وسعت ۱۰۰ مترمربع جنب مسجد حاج صوفی برای ساخت حسینیه وقف شد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه دزفول با اشاره وقف زمینی به وسعت ۷۰۰ مترمربع برای ساخت مسجد صاحب الزمان دزفول در سال گذشته گفت: شرایط وقف مشارکتی نیز فراهم است تا علاقه‌مندان به کار خیر بتوانند با مشارکت یکدیگر در این امر خداپسندانه شرکت کنند.

وی افزود: حفظ موقوفات، افزایش بهره‌وری موقوفات و تولیت و اداره بقاع متبرکه اعم از مساجد، حسینیه‌ها و بقاع، انجام فعالیت‌های قرآنی و امور اجتماعی در قالب مرکز افق بقاع متبرکه از جمله اهداف سازمان اوقاف و امور خیریه است.

نظیری به قدمت مشارکت مردم دزفول در امر وقف اشاره و تاکید کرد: دزفول ۳۵ موقوفه درآمدزا دارد که برای نیت‌های مختلف از جمله کمک به نیازمندان و مستمندان هزینه می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ نفر زیرپوشش اوقاف از محل نیت‌های موقوفات دزفول بهره‌مند می‌شوند، ادامه داد: برخی نیت‌های وقف برای عزاداری امام حسین(ع)، خیرات و مبرات، نیات خاص و تامین هزینه‌ برای حرم حضرت امیر المومنین (ع) است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه دزفول به تشریح اقدامات فرهنگی انجام شده در ۶ ماه نخست امسال اشاره کرد و گفت: اجرای طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه، طرح نشاط معنوی در تابستان و برنامه شمیم حسینی در ایام محرم و صفر از جمله برنامه‌های فرهنگی اجرا شده در دزفول است.

وی ادامه داد: اجرای برنامه مشکی‌پوشان و شروع عزاداری حسینی در بقعه علی مالک و برافراشتن پرچم عزای حسینی در سبزقبا، برنامه عصر تاسوعا و صبح عاشورا در امامزاده رودبند، جمع آوری پرچم عزای حسینی در بقعه علی مالک، اجرای برنامه ضیافت الهی با حضور مبلغان و برنامه‌های فرهنگی در شب‌های مختلف به ویژه میلاد امام حسن مجتبی(ع)، لیالی قدر، عید فطر و شهادت حضرت خدیجه (س) از دیگر برنامه‌های فرهنگی اجرا شده در دزفول است.

نظر شما