شناسهٔ خبر: 68939651 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس بهداشت بوشهر:

خواب کافی نقش مهمی در سلامت جسم و روان دانش آموزان دارد

بوشهر- ایرنا- کارشناس مسئول سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: خوابیدن یک رفتار بهداشتی مهم در جهت سلامتی جسم و روان دانش آموزان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، سارا صالحی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بدن و مغز در زمان خواب خود را ترمیم می‌کند خواب کافی و عمیق و آرام با افزایش سطح هورمون ملاتونین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها و سرطان شده و بدن را سم‌زدایی کرده و باعث بازسازی و جوان‌سازی جسم می‌گردد و عوامل التهابی‌ترمیم و بهبود می‌ شود.

وی افزود: در زمان خواب شب، هورمون ملاتونین سموم را از مغز جمع می‌کند تا اعصاب آسیب نبیند ملاتونین هورمون ویژه چرخه روشنایی و تاریکی است، نور درخشان در روز ملاتونین را به سروتونین تبدیل می‌کند و از افسردگی و اضطراب پیشگیری می‌کند.

این کارشناس مسئول تصریح کرد: اگر کودک خواب کافی نداشته باشد، دچار پرخاشگری و استرس شده، کج‌خلق و حواس‌پرت می‌شود و توانایی یادگیری و تمرکز خود را به‌طورجدی از دست می‌دهد و فراموش‌کار، کسل و بی‌حال و دچار بی‌انگیزگی در مدرسه می‌ شود.

صالحی گفت: دشمن بی‌خوابی و کمبود خواب کودکان استفاده از گوشی تلفن در شب قبل از خواب است زیرا نور آبی آن باعث پایین آمدن هورمون ملاتونین می‌شود و کودک خواب عمیقی نخواهد داشت و با خستگی و بی‌حالی و کسلی از خواب بیدار خواهد شد.

کارشناس مسئول سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت شهرستان بوشهریادآور شد: اگر کودک خواب کافی نداشته باشد به دلیل کمبود ملاتونین است، کمبود ملاتونین در ابتدا بدون هیچ علائمی است و بی‌خبر آرام‌آرام به نورون‌های مغز آسیب می‌رساند.

وی توصیه کرد: فقط اوقات خواب را در تختخواب بگذرانید، سپری کردن زمان طولانی در تختخواب، خواب را منقطع می‌کند.

صالحی افزود: افراد باید مصرف کافئین چای، قهوه و نوشابه و سایر محرک‌ها) را به‌ویژه قبل از خواب متوقف کنند، از چرت زدن روزانه بپرهیزند.

وی گفت: ورزش و فعالیت فیزیکی به بهبود خواب کمک می‌کند که بهترین زمان آن شش ساعت پیش از خواب است.

صالحی ادامه داد: حمام با آب گرم و به مدت ۲۰ دقیقه قبل از خواب نیز می‌تواند به داشتن خواب بهتر کمک کند.

نظر شما