شناسهٔ خبر: 68939079 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل بهزیستی اردبیل:

کاشت حلزون بر ۱۳۰ کودک دارای اختلال شنوایی در اردبیل انجام گرفت

اردبیل - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: برای درمان اختلال شنوایی بیش از ۱۳۰ نفر از کودکان تحت حمایت کاشت حلزون انجام گرفته و آموزش‌های مرتبط نیز به آنها ارائه شده است.

صاحب‌خبر -

حامد رضایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: روز جهانی ناشنوایان و هفته مربوطه از (۲ تا ۸ مهر) با شعار" زبان دست ها بنشویم و درک کنیم" با اجرای برنامه‌هایی در استان گرامی داشته شد و در حال حاضر ۱۳ هزار و ۲۸۷ نفر در استان دارای اختلالات شنوایی هستند و از خدمات سازمان بهزیستی بهره مند می‌شوند.

وی غربالگری شنوایی را امر بسیار مهمی در پیشگیری از ناشنوایی و اختلالات شنوایی دانست و افزود: در این زمینه طی یکسال گذشته ۱۹ هزار نوزاد در ۲۳ پایگاه سنجش شنوایی، غربالگری شنوایی را تجربه کرده اند.

مدیرکل بهزیستی استان اظهار داشت: به دنبال این غربالگری، ۱۳۰ نوزاد باید از خدمت کاشت حلزون بهره مند می شدند که برای رفع اختلالات شنوایی آنها به این امر اقدام شد و چهار مرکز در حوزه اختلالات شنوایی و ارائه آموزش‌های مرتبط به بچه‌ها در استان فعال است.

رضایی پرداخت مستمری و خدمات غیرمستمر از قبیل تامین مسکن، سمعک و سایر نیازهای توانبخشی را از خدمات بهزیستی به جامعه هدف در حوزه اختلالات ناشنوایی و کم شنوایی اعلام کرد.

او تعداد پرونده‌های افراد یا خانوارهای زیرپوشش در این استان را ۴۰ هزار و ۱۵۸ فقره اعلام کرد و افزود: ۲۶ هزار و ۱۹۰ نفر از این تعداد، مستمری‌بگیر بوده و بقیه نیز خدمات غیرمستمری دریافت می‌کنند.

به گزارش ایرنا؛ بر اساس اظهار نظر کارشناسان امر، کاشت حلزون از سن ۹ ماهگی قابل انجام است و حلزون شنوایی وسیله‌ای است الکترونیکی که انرژی مکانیکی صوت را به علامت الکتریکی تبدیل می‌کند و برای افرادی که دچار کاهش شنوایی حسی - عصبی هستند با عمل جراحی در گوش داخلی کار گذاشته می‌شود.

استان اردبیل با بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال غربی ایران واقع شده است.

نظر شما