شناسهٔ خبر: 68939013 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های مازندران:

نرم‌افزارها به کمک مدیریت پسماند در مازندران می‌آیند

ساری- ایرنا- مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران گفت: برای ترویج و فراگیری تفکیک زباله از مبدا در استان به عنوان نخستین و مهم‌ترین راهکار مدیریت پسماند به زودی با به کارگیری چند مجری و بهره‌گیری از نرم‌افزارهای ویژه این طرح، مدیریت هوشمند تفکیک زباله مازندران آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -

سید حمید هاشمی امروز –سه‌شنبه- در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بنا به دستور و تاکید استاندار مازندران مبنی بر ورود سازمان همیاری شهرداری‌ها به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در استان برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای این طرح به صورت جامع و فراگیر در گستره استانی انجام شده است.

وی افزود: سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران با بررسی دقیق اجرای طرح‌های تفکیک زباله از مبدا در کلانشهرها، به جمع‌بندی کلی برای اجرای طرح در مازندران به عنوان یک کلانشهر رسیده و در نظر دارد با استفاده از ظرفیت مدیریت هوشمند برای جمع‌آوری پسماند اقدام کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: نگاه ما به پسماند در مازندران محدود به شهر و شهرستان نیست و معتقدیم که در این موضوع باید مازندران را با توجه به تراکم جمعیت و نزدیکی مناطق مسکونی به هم و همچنین شرایط ویژه اقلیمی و محیط زیستی یک کلانشهر دید.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط حاد پسماند در مناطق مختلف استان و آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از دفع نامناسب زباله‌ها در طبیعت، دستور استاندار مازندران در خصوص اجرای این طرح فوری و لازم‌الاجرا است و بر همین اساس نیز سازمان همیاری شهرداری‌های استان چند مجری توانا و موفق در اجرای این طرح را شناسایی و توان‌سنجی کرده است.

نرم‌افزارها به کمک مدیریت پسماند در مازندران می‌آیند

هاشمی خاطرنشان کرد: در این طرح مردم با اپلیکیشن‌های مخصوص میزان پسماند خشک خود را به اطلاع پیمانکاران و مجریان طرح می‌رسانند و پیمانکاران نیز برای دریافت پسماند خشک اقدام می‌کنند. اجرای این طرح موجب افزایش راندمان و کارآیی مدیریت تفکیک زباله از مبدأ خواهد شد.

وی افزود: دیروز -دوشنبه- در جلسه بررسی و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا استان که با حضور مدیرکل حوزه استاندار، مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری، مدیرکل امور روستای و دهیاری‌های استانداری و مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان برگزار شد جزئیات این طرح که با بهره‌گیری از ظرفیت مدیریت هوشمند برای جمع‌اوری پسماند اجرا می‌شود تشریح شد.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران با اشاره به مشکلات عدیده در حوزه پسماند استان اظهار کرد: البته در کنار ایجاد زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به همراهی و مشارکت جدی مردم نیز در این زمینه نیاز داریم.

هاشمی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی‌ که باید در جامعه نهادینه شود فرهنگ تفکیک زباله از مبدا است که اشاعه این فرهنگ در راستای تسهیل در بازگشت مواد بازیافتی به چرخه مصرف و کاهش میزان زباله تولیدی در استان تاثیر فراوانی دارد.

به گزارش ایرنا، روزانه حدود سه هزار تن زباله در مازندران تولید می‌شود که این میزان در زمان حضور مسافران به ۲ تا سه برابر در روز نیز افزایش می‌یابد. زباله‌های تولیدی مازندران عمدتا در سایت‌های دپو که در دل جنگل‌ها یا حاشیه رودخانه‌ها قرار دارند دپو می‌شوند و به چالشی جدی برای محیط زیست و سلامت شهروندان این استان تبدیل شده‌اند.

نظر شما