شناسهٔ خبر: 68932564 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راندمان محصولات بیشتر از آب به دانش کشاورزی بستگی دارد+ فیلم

تربت‌حیدریه- ایرنا- معاون مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: به کارگیری دانش به روز در عرصه‌های کشاورزی این استان، ثابت کرده دیگر مولفه آب به طور مطلق و به تنهایی تاثیری در افزایش یا کاهش راندمان تولید محصولات کشاورزی ندارد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، فرید بدیع روز دوشنبه در هفتمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی که همزمان با سرتاسر کشور در شرکت تعاونی تولید روستایی «سُنبله» بخش رُخ شهرستان تربت‌حیدریه برگزار شد، افزود: اگر بخواهیم طبق تفکرات سنتی به کشت ادامه دهیم، باید دست از تولید بکشیم، چراکه خراسان رضوی که تا چند سال قبل استانی خشک و نیمه خشک و اینک آرام‌آرام به سمت استان تمام خشک در حرکت است.

وی گفت: دلیل این حرکت رو به خشکی، تغییر شرایط اقلیمی و بارندگی و شیوه‌های غلط و به دور از دانش روز در بهره‌برداری از منابع آبی ‌است.

معاون مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه چاره‌ای جز استفاده از دانش جدید و انتقال تجربیات نداریم، گفت: گواه این ادعا خرید ۵۳۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان در سال جاری است که این میزان پارسال 370 هزار تن بود و افزایش میزان محصول به دلیل استقبال گندم‌کاران از روش های نوین علمی حین عملیات کاشت، داشت و برداشت حاصل شده است.

بدیع اضافه کرد: پارسال با وجود کاهش ۴۰ درصدی بارندگی، شاهد افزایش ۱۵ درصدی تولید محصولات کشاورزی نسبت به سال ۱۴۰۱ بوده ایم.

افزایش ۳۸ درصدی تولیدی گندم در تربت حیدریه

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه نیز گفت: طبق الگوی کشت ملی در حوزه غلات، سه محصول گندم، جو و کلزا در دستور کار قرار گرفته که امروز به صورت نمادین شاهد آغاز کشت پاییزه هستیم.

علیرضا قادری افزود: بر این اساس تعهد امسال سطح زیرکشت گندم و جوی آبی پاییزی، ۹ هزار هکتار و در محصول کلزا نیز متعهد به کشت ۲۵۰ هکتار هستیم که از ۱۵ شهریور تاکنون ۱۲۳ هکتار کلزا به زیرکشت رفته‌ است.

وی با اشاره به افزایش ۳۸ درصدی میزان تولید گندم در تربت حیدریه در سال جاری، گفت: بر این اساس پارسال از مجموع هشت هزار و ۸۵۰ هکتار سطح زیرکشت گندم آبی و دیم، ۲۷ هزار تن تولید مازاد بر مصرف کشاورزان خریداری و تا پایان شهریور امسال ۸۵ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شد.

قادری در تبیین کارگاه آموزشی یک روزه نیز گفت: مفهوم کاروان ترویج بهره‌وری، بسیج گسترده محققان، کارشناسان و مروجان کشاورزی برای حضور در عرصه‌های تولید محصولات کشاورزی، برقراری ارتباط و پاسخگویی به سووالات است.
وی جریان‌سازی اجتماعی برای نهادینه‌سازی فرهنگ الگوی کشت ملی محصولات کشاورزی در کشور را از جمله اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی عنوان کرد.

پاسخگویی به سووال‌ها و ابهام‌های کشاورزان در مورد برنامه الگوی کشت ملی محصوالات زراعی سال ۱۴۰۴- ۱۴۰۳ ، مسئله‌یابی و ارایه راهکارهای علمی و فناورانه برای حل آنها از دیگر اهدافی بود که قادری به آنها اشاره داشت.

معان فنی جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه نیز گفت: اهمیت برگزاری چنین جلسه‌های ترویجی افزایش راندمان محصول است

مهدی شیبانی افزود: با توجه به حضور کارشناسان در عرصه مزارع که به صورت مستمر انجام گرفت، امسال میزان «سِن‌زدگی» گندم به صفر رسید.

رییس مرکز جهاد کشاورزی بخش رُخ تربت‌حیدریه نیز گفت: این منطقه به سبب شرایط اقلیمی از نقاط حاصل خیز و قطب تولیدات زراعی و باغی خراسان رضوی محسوب می‌شود.

محمد نجفی با یادآوری ترویج الگوی کشت ملی به عنوان مهم‌ترین برنامه اجرایی با هدف تأمین امنیت غذایی کشور افزود: کاروان ترویج الگوی کشت محصولات زراعی فرصت خوبی برای نشان دادن توانمندی‌ و چالش های کشاورزی هر استان است و می توان از ظرفیت همه عوامل دخیل در امر تولید به ویژه کشاورزان پیشرو استفاده کرد.

وی همچنین از شرکت تعاونی تولید روستایی سنبله رُخ به عنوان حامی مالی این کارگاه آموزشی نام برد.

هفتمین کاروان ترویجی همزمان یا سرتاسر کشور، امروز در ۳۴ شهرستان خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، جلگه رُخ ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که انواع محصولات کشاورزی و باغی در آنها کاشته می‌شود.

بخش رُخ تربت‌حیدریه به مرکزیت رباط سنگ با جمعیتی افزون بر ۳۷ هزار نفر دارای ۵۳ روستا، ۲ شهر، ۴۷ دهیاری و ۲ هزار و ۲۲ کیلومتر مربع وسعت و در ۳۵ کیلومتری شمال شهرستان تربت‌حیدریه قرار دارد.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه با مزیت‌های مختلف در حوزه کشاورزی، معدن، صنعت و تجارت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما