شناسهٔ خبر: 68930645 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی عنوان‌کرد:

افزایش ۲۰۰ میلیون مترمکعب تولید گاز با سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها

تهران- ایرنا- دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به ۱۰ تفاهم‌نامه توسعه میدان بین پتروشیمی‌ها و شرکت ملی نفت به‌منظور تامین خوراک پایدار و رفع ناترازی گاز در کشور، گفت: با نهایی‌شدن این قراردادها، حدود هشت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در میدان‌های گازی کشور انجام می‌شود که نزدیک به ۲۰۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور می‌افزاید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «احمد مهدوی ابهری» امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی صنعت پرمزیت کشور است، خاطرنشان‌کرد: این صنعت نقش اساسی و بسزایی در صادرات غیرنفتی و بازار سرمایه دارد، بنابراین باید به توسعه این صنعت به‌منظور افزایش صادرات، ارزآوری و ایجاد اشتغال پایدار کمک کرد.

وی درباره عملکرد صنعت پتروشیمی در ۶ ماه نخست ۱۴۰۳، گفت: تولید این صنعت با هشت درصد افزایش از ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در ۶ ماه نخست ۱۴۰۲ به ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در ۶ ماه نخست امسال رسیده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی افزود: افزایش چهار درصدی حجم صادرات محصولات پتروشیمی، از ۱۵ میلیون و ۲۰۴ هزار تن در ۶ ماه نخست ۱۴۰۲ به ۱۵ میلیون و ۸۶۴ هزار تن در ۶ ماه نخست ۱۴۰۳ رسیده و بقیه محصولات خوراک بین مجتمعی بوده است.

مهدوی ابهری، از افزایش ۱۲ درصدی ارزآوری صنعت پتروشیمی در ۶ ماه نخست ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه پارسال خبر داد و گفت: ارزآوری این صنعت از ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به ۶ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار افزایش داشته است.

عرضه ۸۰ درصد درآمدهای صنعت پتروشیمی به سامانه نیما

وی ضمن اشاره به افزایش ۱۲ درصدی فروش ارز در سامانه نیما، ادامه داد: حدود ۸۰ درصد صادرات صنعت به سامانه نیما عرضه شده و بقیه برای اجرای پروژه‌ها و نیازهای تولید مصرف شده است.

این مقام صنفی با بیان اینکه افزایش ۳۵ میلیون‌تنی ظرفیت صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است، افزود: درحالی‌که ظرفیت صنعت در ۶ برنامه توسعه پیشین به ۹۶ میلیون تن یعنی به طور متوسط سالیانه ۱۷ میلیون تن افزایش داشته است، بنابراین افزایش حدود ۲ برابری ظرفیت صنعت پتروشیمی در دوره پنج‌ساله و تحقق این برنامه نیازمند الزامات و زیرساخت‌هایی است.

مهدوی ابهری خاطرنشان‌کرد: این انجمن از ابتدای آغاز برنامه هفتم توسعه تلاش کرده زیرساخت‌های لازم توسعه این صنعت در دولت و بخش خصوصی فراهم شود که تامین خوراک پایدار یکی از الزام‌ها است.

وی ادامه‌داد: همچنین در زمینه صرفه‌جویی در مصرف گاز کشور نیز به دنبال این هستیم که تا دو ماه آینده در دو استان به‌صورت پایلوت مقدار گاز صرفه‌جویی‌شدن از سوی مردم در فصل سرد سال را به قیمت خوراک پتروشیمی‌ها خریداری کنیم که قیمت هر مترمکعب حدود یک دلار نیمایی می‌شود. با موفقیت این طرح، این برنامه در دیگر استان‌ها نیز اجرا خواهد شد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: این انجمن برای فراهم‌کردن زیرساخت‌های توسعه صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم توسعه با بانک مرکزی توافق کرده است تا به تامین مالی پروژه‌هایی که در مراحل پایانی هستند و برای تکمیل حداکثر تا حدود ۵۰ میلیون دلار یا تا ۲ هزار میلیارد تومانی به‌صورت ریالی نیاز دارند، کمک کند. غیر از پروژه‌هایی که برای امسال آماده بهره‌برداری هستند، حداقل ۱۰ پروژه شامل این برنامه برای جهش تولید می‌شوند.

مهدوی ابهری اضافه‌کرد: تکمیل ۴۹ طرح در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است که از ۵پنج تا ۹۰ درصد پیشرفت دارند. انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی همه این طرح‌ها را به طور مداوم بررسی می‌کند تا به سرانجام برسند.

وی افزود: با تحقق اهداف برنامه‌ریزی‌شده برای صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم توسعه، درآمد ارزی صنعت پتروشیمی ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد که برای کشور بسیار موثر است و می‌تواند نقش مطلوبی در اقتصاد ملی داشته باشد.

نظر شما