شناسهٔ خبر: 68927010 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

درباره نخست وزیر جدید ژاپن

چرا نخستین گام افزایش دستمزدهاست؟

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایشیبا در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پیروزی در رقابت رهبری حزب حاکم در روز جمعه گفت: "تولید ناخالص داخلی ژاپن در دو دهه گذشته ثابت بوده است" و رشد دستمزدها هنوز از تورم فراتر رفته است. او گفت: "تا زمانی که مصرف افزایش پیدا نکند، اقتصاد خوب نخواهد شد."

صاحب‌خبر -

دیپلماسی ایرانی: شیگرو ایشیبا، نخست‌وزیر جدید ژاپن، بر نیاز به خروج کامل اقتصاد این کشور از کاهش تورم تاکید کرد و متعهد شد که اقداماتی را برای افزایش دستمزدها انجام دهد، نشانه‌ای که تمرکز کوتاه‌مدت او بر حفظ فعالیت در مسیر بهبود پایدار خواهد بود. او گفت که احیای مصرف برای ژاپن برای خروج از رکود اقتصادی کلیدی است و افزود که دولت جدید باید موثرترین ابزار را برای کاهش ضربه به خانوارها از افزایش تورم در نظر بگیرد. 

ایشیبا در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پیروزی در رقابت رهبری حزب حاکم در روز جمعه گفت: "تولید ناخالص داخلی ژاپن در دو دهه گذشته ثابت بوده است" و رشد دستمزدها هنوز از تورم فراتر رفته است. او گفت: "تا زمانی که مصرف افزایش پیدا نکند، اقتصاد خوب نخواهد شد." 

این اظهارات حاکی از آن است که ایشیبا بسیاری از سیاست های اقتصادی دنبال شده توسط کیشیدا را که بر اقداماتی برای افزایش دستمزدها تمرکز کرده و خروج بانک مرکزی ژاپن از محرک های پولی گسترده را تایید کرده است، ادامه خواهد داد. 

پارلمان ژاپن قرار است روز سه شنبه ایشیبا را به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب کند و پس از آن وی در همان روز کابینه جدید را تشکیل دهد. 

ین، پول ملی ژاپن، روز جمعه پس از آنکه ایشیبا، وزیر دفاع سابق که منتقد محرک های پولی تهاجمی گذشته بود، در رقابت رهبری حزب حاکم لیبرال دموکرات پیروز شد، جهش کرد و زیان های قبلی را جبران کرد. 

او سنائه تاکایچی، یکی از حامیان سرسخت سیاست‌های محرک «آبنومیکس» نخست‌وزیر سابق شینزو آبه را در دور دوم نهایی شکست داد. 

در حالی که ایشیبا در کنفرانس خبری روز جمعه در مورد سیاست های پولی اظهار نظر نکرد، تحلیلگران پیروزی او را حذف یک مانع برای BOJ در افزایش بیشتر نرخ بهره دانستند. 

کازوتاکا مائدا، اقتصاددان در موسسه تحقیقاتی میجی یاسودا، گفت: «پیروزی ایشیبا به BOJ دست بازتری می‌دهد، زیرا ایشیبا، که به نظر نمی‌رسد دیدگاه قوی‌تری در مورد سیاست‌های پولی داشته باشد، احتمالاً به تصمیمات بانک مرکزی احترام می‌گذارد. به نظر میرسد نرخ بهره در اوایل دسامبر افزایش داشته باشد و «با نتیجه امروز، تأثیر Abenomics اساساً از بین خواهد رفت.» 

پیروزی ایشیبا، عادی سازی سیاست های پولی را برای بانک مرکزی تسهیل می کند چراکه از نظر سیاست اقتصادی، ژاپن با آبنومیکس خداحافظی خواهد کرد. 

ایشیبا احتمالاً طرحی را برای تدوین یک بسته محرک جدید با تمرکز بر اقداماتی برای کاهش قیمت مواد غذایی و سوخت اعلام خواهد کرد که با بودجه تکمیلی تامین می شود. 

در زمان فرماندار کازوئو اوئدا که توسط کیشیدا منصوب شد، BOJ در ماه مارس از نرخ‌های منفی خارج شد و هزینه‌های استقراض کوتاه‌مدت را به 0.25 درصد افزایش داد تا از محرک‌های پولی طولانی‌مدت و رادیکال فاصله بگیرد. 

اوئدا گفته است که اگر تورم همچنان که پیش بینی می شود در مسیری قرار گیرد که به طور پایدار به 2 درصد برسد، بانک مرکزی به افزایش نرخ ها ادامه خواهد داد، هرچند او تاکید کرد که این بانک زمانی را صرف سنجش چگونگی تاثیر عدم قطعیت های اقتصادی جهانی بر بهبود شکننده ژاپن خواهد کرد.

نظر شما