شناسهٔ خبر: 68925022 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاون اول رئیس جمهوری:

پیش‌نویس اولیه برنامه توسعه دریامحور در دولت تدوین شده است

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه پیش نویس اولیه برنامه توسعه دریا محور در دولت تدوین شده است، گفت: دولت چهاردهم مصمم است برنامه‌های جامع تری در حوزه توسعه دریامحور تدوین و عملیاتی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا عارف روز دوشنبه با ارسال پیامی خطاب به کشورهای عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)، جامعه بزرگ دریایی جمهوری اسلامی ایران، دریانوردی و فعالان حوزه دریایی، «روز جهانی دریانوردی» را گرامی داشت.

در این پیام آمده است: ظرفیت‌های بالقوه دریا در هر کشوری بر هیچکس پوشیده نیست، به نحوی که از ابتدای خلقت بشری، دریا، عرصه ارتباطات و بسترساز توسعه و تمدن بوده است. آن دسته از کشورهایی که به دریا راه دارند از پتانسیل‌های بالقوه قدرتمند شدن در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای، جهانی و همچنین از توانایی توسعه یافتگی سریع‌تر برخوردار هستند. دریا در یک کشور، فرصت بزرگی برای پیشرفت و حفظ منافع ملی به شمار می‌رود.

این پیام می‌افزاید: حمل‌ونقل حجم انبوهی از کالاها و مایحتاج، منابع فراوان نفت و گاز نهفته در بستر دریاها، صید و صیادی، تنوع زیستی و طبیعت‌های متنوع دریاها به جهت سیر و سیاحت و منافع مختلف دیگر آن در اتصال به خشکی، از مواهب الهی و گویای اراده پروردگار کریم در اتمام نعمت‌هایش در گستره خلقت است. با درک این واقعیت، در سیاست‌های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، توجه ویژه به دریا، خطوط مواصلاتی دریایی، سواحل، بنادر و آب‌های مرزی مورد توجه خاص قرار گرفته و مقام معظم رهبری نیز بارها و بارها بر ضرورت استفاده از این نعمت خدادادی و ظرفیت‌های کم نظیر دریا تاکید فرموده اند. با ابلاغ سیاست‌های کلی «توسعه دریا محور» نقطه عطفی در این جهت رقم زده شده که با تاکید بر اهتمام دولت در اجرای فرامین ایشان، امید است ابعاد مختلف آن اجرایی گردد.

در بخشی از این پیام بیان شده است: پیش نویس اولیه برنامه توسعه دریا محور در دولت تدوین گردیده و دولت چهاردهم مصمم است طرح و برنامه‌های تکمیلی و جامع‌تری در حوزه توسعه دریا محور تدوین و عملیاتی نماید. با اغتنام از فرصت روز جهانی دریانوردی، بر ضرورت تقویت زنجیره تأمین (لجستیک) و مسیرهای کریدوری، توسعه بازار و ورود به بازارهای نو ظهور و جدید، استفاده از فن‌آوری های جدید و هوشمندسازی، تقویت اشتغال، ایجاد واحدهای تولیدی در مقیاس بزرگ و کوچک در بنادر و حاشیه سواحل، نوسازی و جوان سازی ناوگان تجاری و تجهیزات بندری، خطوط ریلی و جاده‌ای، مهارت افزایی و تربیت نیروهای انسانی مسئولیت پذیر و کارآمد برای توسعه دریامحور، حفظ و پاسداشت محیط زیست دریایی با رعایت مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی و سرمایه گذاری در همه این زمینه‌ها و تفکر راهبردی، تاکید نموده و لازم است گروه‌های نخبگانی و هسته‌های اندیشه ورزی برای تحقق برنامه‌های دولت در توسعه دریامحور یاری گر دولت باشند.

در ادامه پیام آمده است: روز جهانی دریانوردی را به تمامی کشورهای عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)، جامعه بزرگ دریایی جمهوری اسلامی ایران، دریانوردی و فعالان حوزه دریایی تبریک عرض نموده و از خداوند قادر متعال توفیقات روز افزون همگان را در دستیابی به اهداف بلند توسعه پایدار دریایی خواستارم.

نظر شما