شناسهٔ خبر: 68923117 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گلوبال تایمز: موفقیت پکن، دلیل اصلی اقدامات چین‌هراسانه آمریکاست

تهران- ایرنا- نشریه گلوبال تایمز در تحلیلی نوشت: با گذشت ۷۵ سال از تاسیس جمهوری خلق چین و تبدیل سریع آن به دومین اقتصاد بزرگ جهان، سیاستمداران آمریکایی تلاش می‌کنند تا با ادعای تهدید ایدئولوژیک، هراس‌افکنی و پکن را دشمن توسعه جهانی معرفی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نشریه گلوبال تایمز به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین نوشت: چین در طول این ۷۵ سال از یک کشور فقیر و عقب‌مانده به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شد و حدود یک ششم از جمعیت جهان را از فقر نجات داد.

این نشریه چینی افزود: با ادامه رشد و پیشرفت چین، رویکرد آمریکا نسبت به این کشور به طرز چشمگیری تغییر کرده و سیاستمداران این کشور با نگرانی فزاینده از توسعه پکن، تلاش می‌کنند تا چین را به عنوان یک نیروی تهدیدکننده توسعه جهانی معرفی کنند.

در همین پیوند، یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی به تازگی ادعا کرده است که چین قصد دارد ایدئولوژی خود را بر جهان تحمیل کند و تهدید بی‌سابقه‌ای برای ایالات متحده ایجاد کرده است.

گلوبال تایمز با توجه به ادعای مقام‌های آمریکایی می‌نویسد: زمانی که چین کشوری فقیر و عقب‌مانده بود، ایالات متحده هرگز نگران تهدید ایدئولوژی پکن برای جهان نبود. اما به محض اینکه چین به رشد اقتصادی دست یافت، سیاستمداران آمریکایی شروع به بزرگ‌نمایی تهدید ایدئولوژیک پکن کردند. اگر ایدئولوژی چین در طول ۷۵ سال گذشته برای توسعه مضر بود و به پیشرفت خود و کشورهای جهانی آسیب می‌رساند، این کشور اکنون نمی‌توانست در مقابل آمریکا صف آرایی کند. پس توسعه چین نشان می‌دهد که ایدئولوژی این کشور به رشد جهانی کمک کرده است.

در نگاه راهبردی آمریکا در سال ۲۰۲۰ به جمهوری خلق چین، آمده بود که پکن «تلاش‌های خود را برای نمایش بهتر بودن نظام حکومتی خود نسبت به آنچه آن را کشورهای توسعه‌یافته و غربی می‌نامد، تسریع کرده است.» بر این اساس، چنین رقابتی باید به توسعه جهانی کمک کند. در واقع، تنها از طریق چنین رقابتی است که می‌توان نشان داد، توسعه انسانی یک فرایند متنوع است و هر کشوری حق دارد مسیر توسعه خود را انتخاب کند.

این نشریه چینی افزود: چین همواره به اصل عدم دخالت در امور داخلی سایر کشورها پایبند بوده و هرگز سعی نکرده است ایدئولوژی خود را به کشورهای دیگر صادر کند. با این حال، چین ثابت کرده است که می‌توان بدون تقلید از الگوهای غربی به رشد اقتصادی و پیشرفت اجتماعی دست یافت و این نگاه، قدرت گفتمان و سلطه دیرینه غرب به‌ویژه آمریکا را به چالش کشیده است و به همین ترتیب در مسیر راهبرد جهانی واشنگتن یک مساله بزرگ محسوب می‌شود؛ یعنی اگر مدل و مسیر توسعه‌ای که ایالات متحده از آن حمایت می‌کند دیگر تنها مسیر درست نباشد، پایه‌های راهبرد جهانی و نفوذ آن متزلزل خواهد شد.

این گزارش حاکی است: وقتی برخی از سیاستمداران آمریکایی ادعا می‌کنند که ایدئولوژی چین، یک تهدید است، در واقع به مشکلی برای هژمونی‌طلبی واشنگتن اشاره می‌کنند. «نظم بین‌المللی مبتنی بر قواعد» که از زبان سیاستمداران آمریکایی شنیده می‌شود، در واقع همان نظمی است که در آن ایالات متحده قواعد را تعیین می‌کند و سایر کشورها باید از آن پیروی کنند و هر کشوری که بخواهد این نظم را به چالش بکشد، صرف نظر از نیت آن به عنوان «تهدید ایدئولوژیک» محسوب می‌شود.

این نشریه در پایان آورد: درهمین حال، چین مسیری مناسب برای خود انتخاب کرده و به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است اما این موفقیت نباید دلیلی برای شیطانی جلوه دادن آن باشد. اگر واشنگتن نتواند یک چین مرفه و باثبات را بپذیرد و آن را به عنوان حریف یا حتی دشمن خود ببیند، این امر می تواند تهدید بزرگی برای صلح و توسعه جهانی محسوب شود.

نظر شما