به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، تهران، پایتخت ایران، با جمعیتی بالغ بر 10 میلیون نفر یکی از پرترافیکترین شهرهای جهان به شمار میآید و حملونقل عمومی بهویژه اتوبوسها، نقش حیاتی در کاهش ترافیک و بهبود کیفیت هوای این شهر ایفا میکنند. با این حال، یکی از چالشهای بزرگ سیستم حملونقل عمومی تهران، فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی است که براساس گزارشهای اخیر، درصد زیادی از اتوبوسهای شهری به دلیل عمر بالا و استفاده طولانیمدت، نیاز به نوسازی دارند.
نوسازی اتوبوسهای شهری چه اهمیتی دارد؟
اتوبوسهای قدیمی به دلیل تکنولوژیهای قدیمیتر، مصرف سوخت بیشتر و تولید آلودگیهای زیستمحیطی بالاتر دارند، جایگزینی این اتوبوسها با مدلهای جدید و دوستدار محیط زیست، به کاهش قابل توجه آلودگی هوا کمک میکند. این در حالی است که اتوبوسهای فرسوده اغلب با مشکلات فنی مواجه هستند که منجر به تأخیر در حرکت و نارضایتی مسافران میشود و نوسازی ناوگان موجب ارتقای کیفیت خدمات و افزایش رضایت مسافران خواهد شد.
علاوه بر این نگهداری و تعمیرات مداوم اتوبوسهای قدیمی هزینههای بالایی به شهرداری تحمیل میکند که با جایگزینی اتوبوسهای جدید، این هزینهها کاهش یافته و منابع بیشتری برای بهبود زیرساختهای دیگر آزاد میشود، اما ضرورت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران فقط در موارد مذکور خلاصه نمیشود؛ تعداد اتوبوسها نیز نقش مؤثری در کیفیت خدماترسانی به شهروندان دارد که متأسفانه در این زمینه تهران وضعیت مطلوبی ندارد.
تهران در سال 1396 با حدود 5000 دستگاه اتوبوس تحویل دوره پنجم مدیریت شهری شد که این تعداد در سال 1400 به 1800 دستگاه کاهش یافت و به دلیل روند بسیار کند نوسازی و اورهال اتوبوسها، وضعیت اتوبوسرانی با پسرفت مواجه شد، این در حالی است که تهران دستکم به 9000 دستگاه اتوبوس نیاز دارد!
تلاش برای جبران پسرفتها
با آغاز فعالیت دوره فعلی مدیریت شهری، تلاش برای جبران پسرفتها آغاز شد و شهرداری تهران از طریق تولیدکنندگان داخلی و خارجی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و اورهال اتوبوسهای فرسوده اقدام کرد. بر این اساس قراردادهایی با تولیدکنندگان داخلی منعقد کرد و مقرر شد 2500 دستگاه اتوبوس برای تهران ساخته و 2500 اتوبوس برقی نیز از طریق قرارداد با چین تأمین شود.
سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در گفتوگو با تسنیم اظهار کرد: خودروسازان توانایی تولید ماهانه 100 دستگاه اتوبوس را دارند، اما این امر نیازمند تأمین منابع مالی است تا بتوانند تولید را ادامه دهند.
وی گفت: در صورت انجام پرداختها و با توجه به اینکه تاکنون بیش از 500 دستگاه اتوبوس تحویل داده شده، میتوانیم حدود 1000 دستگاه باقیمانده از قرارداد را طی 10 ماه آینده یا حتی زودتر تحویل بگیریم.
مهدی علیزاده؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز درباره پرداخت مطالبات تولیدکنندگان داخلی به تسنیم گفت: طبق تفاهم و متن قرارداد باید در چند مرحله هزینه ساخت اتوبوس را به صورت نقد و غیرنقد به تولیدکنندگان داخلی پرداخت کنیم که این امر تاکنون به خوبی انجام شده است.
وی ادامه داد: تولیدکنندگانی که شهرداری تهران برای خرید اتوبوس با آنها قرارداد دارد شامل اسنا، عقاب افشان، شتاب، سبلان خودرو و پارسیان است که طبق مفاد قرارداد مطالباتشان را دریافت کردهاند مگر در مواردی که پرداخت غیرنقد یا همان زمین و ملک را نپذیرفته اند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تصریح کرد: درباره پرداخت هزینه ساخت اتوبوسها جای نگرانی وجود ندارد و شهرداری به دنبال این است که با سرعت بیشتری اتوبوسها را دریافت کند.
همکاری با تولیدکنندگان داخلی نهتنها به کاهش وابستگی به واردات و حمایت از تولید ملی کمک میکند، بلکه فرصتهای شغلی جدیدی را نیز برای جوانان ایجاد میکند. علاوه بر این، در شرایط فعلی اقتصادی کشور، این اقدام میتواند نقش مهمی در توسعه صنعتی و اقتصادی ایفا کند.
اکنون، امید است، با همتی که مدیریت شهری تهران برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی به خرج داده ضمن تأمین بخشی از اتوبوسهای مورد نیاز از چین، با تکیه بر تولیدکنندگان داخلی زخم کهنه کمبود اتوبوس در تهران درمان شود و تولیدکنندگان داخلی نیز مسیر تولید اتوبوسها را هموارتر کنند تا هرچه زودتر گره مشکلات اتوبوسرانی تهران باز شود.
انتهای پیام/
نظر شما