به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهران سالاریه در نشست مجمع انجمن صنفی خودروهای فرسوده کشور اظهار کرد: اسقاط خودرو از ابتدای سال جاری مثبت و افزایشی بوده و در مقایسه با سال گذشته روند جهشی داشته است که نشان از سرمایهگذاری و همکاری خوب از سوی مراکز اسقاط است.
وی افزود: روند افزایشی و جذابیت ایجاد شده در بازار اسقاط خودرو موجب شده تا مراکزی که در سالهای گذشته راکد و غیرفعال بودند یا تمایلی به همکاری نداشتند دوباره فعال شوند و سرمایهگذاری در این زمینه در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به خطرپذیری سرمایهگذاری در این بازار اشاره کرد و ادامه داد: فعالان این صنعت باید به نحوی وارد بازار شوند که حضورشان مداوم و سودآور باشد، زیرا افرادی که برای کسب سود مقطعی وارد این بازار میشوند بهطور معمول ضرر میکنند.
سالاریه از تدوین آئیننامهای با مشارکت انجمن و دستگاههای مرتبط در این حوزه خبر داد و عنوان کرد: این آئین نامه بعد از تکمیل برای تصویب به هیئت دولت ارسال میشود.
وی به حجم ۶۰ همتی بازار اسقاط خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: بر اساس برآوردها با سرمایهگذاری و گردش مالی در شش ماهه نخست سال جاری حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان جذب این بازار شده است که با همت هر یک از فعالان این میزان قابل افزایش است.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده با بیان اینکه مسئولان این ستاد پای کار اسقاط خودروهای فرسوده هستند؛ گفت: خودروی فرسوده هرچه بیشتر از رده خارج شود میتوانیم به تکلیف برنامه هفتم حتی اسقاط ۵۰۰ هزار خودرو در سال نخست اجرای آن دست پیدا کنیم. هر چند این عدد آرمانی است، اما برنامهریزی ما این است که بتوانیم با اسقاط ۳۰۰ هزار خودرو از حدنصاب سال ۱۳۹۳ عبور کنیم.
سالاریه با بیان اینکه ادامه این مسیر مستلزم تداوم همکاری است، گفت: خودروسازان را برای ارائه گواهی اسقاط پای کار آوردهایم تا به جای پرداخت عوارض نقدی، گواهی اسقاط بدهند. بعد از این نقش و همکاری اعضای مجمع انجمن صنفی خودروهای فرسوده کشور را میطلبد که گواهی اسقاطها را به اندازه کافی تولید کنند و موارد تولید، سرمایهگذاری، پذیرش و احراز اصالت شده را به تأیید ناجا برسانند تا بتوانیم انباشت ۴۰ هزار خودرو فرسوده در مراکز اسقاط را که عدد کمی نیست حداقل به ۵۰ درصد و حتی کمتر کاهش دهیم.
وی تصریح کرد: هر چه انباشت خودروی اسقاطی کمتر شود دست ما بازتر است و میتوانیم خودروسازان را به مرحلهای برسانیم که صددرصد عوارض را به صورت گواهی اسقاط بدهند و این یک موقعیت و فرصت است.