شناسهٔ خبر: 68919887 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بهره‌برداری از ۶ واحد تصفیه‌خانه جدید فاضلاب تا پایان سال

مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: تا پایان سال و با بهره‌برداری از شش واحد تصفیه‌خانه جدید فاضلاب حدود ۱۱۳ میلیون مترمکعب در سال به ظرفیت تولید پساب در استان تهران افزوده خواهد شد.

صاحب‌خبر -

اردکانی مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: تا پایان سال و با بهره‌برداری از شش واحد تصفیه‌خانه جدید فاضلاب حدود ۱۱۳ میلیون مترمکعب در سال به ظرفیت تولید پساب در استان تهران افزوده خواهد شد و ظرفیت تولید پساب استان تهران به ۶۶۰ میلیون مترمکعب در سال افزایش خواهد یافت.

او می‌گوید: هم‌اکنون ۳۱ واحد تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیتی افزون‌بر ۵۴۷ میلیون متر مکعب در سال در گستره استان تهران در مدار بهره‌برداری است و فاضلاب را که تهدیدی ۱۰۰ درصدی برای محیط زیست و جامعه است پس از جمع‌آوری و تصفیه به پساب قابل استفاده در صنعت و کشاورزی تبدیل می‌کند.

 اردکانی به همسویی قوانین مبنی بر  استفاده از پساب اشاره کرد و افزود: در قانون هفتم برای آن مراکز و نهاد‌ها که برای آبیاری فضای سبز از آب شرب استفاده می‌کنند در حالیکه بستر استفاده از پساب نیز وجود دارد، جرم‌انگاری شده است.

مدیرعامل آبفای استان تهران با بیان اینکه صنایع این استان در حال ایجاد شبکه و تاسیسات لازم برای بهره‌مندی از پساب هستند، افزود: چنانچه بستر استفاده از پساب برای صنایع مهیا باشد، اما آنان از استفاده از پساب اجتناب کنند، بر اساس قانون باید آب را مطابق قیمت تمام‌شده و آزاد خریداری کنند که قیمت آن چند برابر قیمت پساب خواهد بود.

او عنوان کرد: اخطار‌های لازم به صنایع ارسال شده است و برخی صنایع تمکین کرده و زیرساخت‌های بهره‌مندی از پساب را فراهم کرده‌اند مانند پالایشگاه نفت تهران که آب مصرفی دستگاه‌های خنک‌کننده را از محل پساب تولیدی این استان تامین می‌کند.

به گفته وی بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در طول برنامه هفتم، کل استان تهران زیر پوشش خدمات بهداشتی جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب قرار خواهد گرفت. هم‌اکنون نزدیک به۴۵۰ میلیون مترمکعب پساب در شهر تهران تولید می‌شود که عمدتا در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و از محل تصفیه فاضلاب۱۵ مگاوات برق تولید و به شبکه سراسری برق تحویل می‌شود. در استان تهران چرخه تصفیه فاضلاب در بخش‌های مایع، لجن و بیوگاز با به‌کارگیری بالاترین سطح تکنولوژی تکمیل شده است.

نظر شما