شناسهٔ خبر: 68897182 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

«شهروند» در گفت وگو با معاون بین‌الملل جمعیت هلال‌احمر از دستاوردها و افتخارات بین‌المللی در سه سال اخیر گزارش می‌دهد

کارنامه درخشان هلال‌احمر ایران در جهان

صاحب‌خبر -

  [ سیما فراهانی ]جمعیت هلال‌احمر ایران همیشه در حوادث ملی و بین المللی  به عنوان اولین گروه امدادرسان و کمک‌رسان حضور پیدا کرده است. نیروهای هلال‌احمر در هر حادثه‌ای که نیاز به کمک و پوشش امدادی باشد، حاضر است و در کنار مردم می‌ماند. این کمک‌ر سانی‌ها هیچگاه فقط به داخل مرز  منتهی نبوده و همیشه نیروهای سرخ‌پوش هلال‌احمر در آنسوی مرزها نیز خوش درخشیده‌اند. در همه این سال‌ها هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، دستاوردهای درخشانی در کارنامه بین‌المللی خود ثبت کرده است. با این حال در سه سال اخیر، این دستاوردها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و جمعیت هلال‌احمر ایران را در عرصه‌های بین‌المللی درخشان‌تر کرده است. بعد از سال 1400 تعاملات بین‌المللی هلال‌احمر ایران که در اقدامات و   عملیات‌های امدادی و  بشردوستانه فر امرزی حضور فعالی داشت، توسعه چشمگیری پیدا کرد.

اقدامات بهداشتی و درمانی درخشان
راضیه عالیشوندی، معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه هلال‌احمر در گفتگو با خبرنگار «شهروند» به بخشی از این دستاوردها و افتخارات بین‌المللی در سه سال اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید: «هلال‌احمر در این سال‌ها در راستای استراتژی ارائه کمک‌های بین‌المللی در مناطق آسیب‌دیده از حوادث» اقدامات موثری انجام داده است. از جمله این اقدامات می‌توان به حضور فعال در زلزله کشورهای ترکیه و سوریه با اعزام تیم‌های عملیاتی، لجستیک و کمک‌های بشردوستانه، حضور در زلزله کشور افغانستان با اعزام تیم‌های درمانی، کمک‌های بشردوستانه، اعزام تیم و کمک‌های بشردوستانه در حادثه شکستن سد در کشور لیبی، اعلام آمادگی در کمک رسانی به سیل کشور پاکستان و ... اشاره کرد.  همچنین اعلام آمادگی برای انجام کمک‌های امدادی در قالب ارسال محموله کمک‌های بشردوستانه و اعزام نیروی امدادگر و نجاتگر متعاقب درخواست فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر یا کشورهای عضو به لبنان به انجام رسیده است. هلال‌احمر در حوزه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی نیز در مناسبت‌های ویژه با تعامل با کشورهای میزبان خوش درخشیده است. به عنوان مثال، هماهنگی‌های بین‌المللی به منظور حضور زائران ایرانی در کشور عربستان سعودی جهت انجام اعمال حج تمتع و عمره مفرده با راه‌اندازی بیمارستان، درمانگاه و به کارگیری امداد هوایی کشور مزبور به منظور ارائه خدمات درمانی، امدادونجات به زائران کشورمان صورت گرفت. هماهنگی با مسئولان کشور عراق به منظور ارائه هرچه بهتر خدمات بهداشتی، درمانی، امداد و نجات در آن کشور با همکاری مسئولان وزارت بهداشت، حشد الشعبی، وزارت مخابرات، وزارت کشور و ... تعاملات لازم انجام شد.»

اخذ نظر ۸۶ کشور برای اعلام جرم علیه رژیم صهیونیستی
یکی دیگر از اقدامات مهم هلال‌احمر در مدت زمان اخیر، تلاش برای کمک‌رسانی هرچه بهتر به مردم غزه بود که عالیشوندی در این خصوص نیز می‌گوید: «پیگیری پرونده امداد و نجات و ارائه خدمات بهداشتی درمانی به صورت ویژه پس از جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه از دیگر اقدامات مرتبط با هماهنگی‌های بین‌المللی بوده است. در این راستا تعاملات بین‌المللی منجر به تشکیل کمیته ملی حقوق بشردوستانه و صدور بیانیه محکومیت رژیم صهیونیستی، برگزاری کنگره بین‌المللی اشغال فلسطین از دیدگاه حقوق بین‌المللی و نشست واکاوی نقش حقوق بین‌الملل در خصوص وقایع غزه، شد. همچنین تعاملات بین‌المللی به منظور کمک‌رسانی به مردم غزه در بین کشورهای اسلامی، انجام شد. حضور نمایندگان هلال‌احمر ایران در کنفرانس منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه فدراسیون صلیب سرخ و هلال‌احمر و انجام مذاکرات، تعاملات و برگزاری و پیگیری جلسات در خصوص کمک به مردم غزه و اخذ نظر ۸۶ کشور برای اعلام جرم علیه رژیم صهیونیستی در این زمینه انجام شد. جمع‌آوری و ارسال محموله‌هایی به وزن 10 هزار تن اقلام امدادی و زیستی، برگزاری تجمعات حمایتی در سراسر کشور و تشویق سایر کشورهای عضو فدراسیون بر انجام این تجمعات و ارسال پیام‌های مقام معظم رهبری به تمامی اعضای هیأت حاکمه فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر و برگزاری کنفرانس بشردوستانه حمایت از مردم غزه از دیگر اقدامات در این زمینه از سوی هلال‌احمر بود.»

انعقاد ۱۹ تفاهمنامه با ۱۹ کشور
در حوزه امدادرسانی نیز بیش از ۳۵۰ نفر از مصدومان عملیات تروریستی اسرائیل در لبنان با حمایت و هدایت جمعیت هلال‌احمر وارد کشور شده و تحت عمل جراحی و رسیدگی پزشکی قرار گرفتند. معاون امور بین‌الملل هلال‌احمر در این خصوص نیز به خبرنگار ما می‌گوید: «به‌منظور انجام تعاملات بین‌المللی، عقد تفاهم‌نامه‌های چند جانبه با کشورهای عضو فدراسیون از دیگر اقدامات و استراتژی‌های اساسی این جمعیت بوده است. در این مسیر انعقاد ۱۹ تفاهمنامه با ۱۹ کشور نشان دهنده عزم و اراده لازم جهت ارتقای ارتباطات بین‌المللی است. همچنین شرکت در کنفرانس‌ها، نشست‌ها و پیگیری مسائل روز طرح شده در این جلسات از دیگر راهبردهای اصلی هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران است که در این مورد اشاره به موضوعات ذیل لازم خواهد بود. شرکت در اولین نشست مدنی اجلاس گروه اقتصادی بریکس و انتخاب ایران به عنوان رئیس کارگروه سلامت و اقدامات بشردوستانه، شرکت در دومین نشست مدنی اجلاس بریکس و استقبال معاون وزیر خارجه کشور روسیه از تبادل تجربیات متقابل ایران و روسیه در حوزه تعاملات و مراودات فی‌مابین و همچنین ارائه نظرات و پیشنهادات جمعیت هلال‌احمر ایران در خصوص بانوان و تاثیرگذاری این قشر بر عملکرد جامعه به ویژه در حوزه بهداشت و امداد و نجات از دیگر دستاوردهای این معاونت است. راه‌اندازی، مدیریت و انجام اقدامات لازم برای گسترش خدمات بهداشتی و درمانی در کشورهای دیگر، که در این مسیر ارتقای تجهیزات و تخصص‌های درمانی در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر جمعیت هلال‌احمر با ۲۵ مرکز درمانی در ۱۴ کشور در قالب بیمارستان، درمانگاه و مراکز توانبخشی مشغول فعالیت است. اخذ لایسنس تجاری بیمارستان ایرانیان در کشور امارات، شروع راه‌اندازی بیمارستان امام خمینی (ره) در کشور پاکستان، اقدام به راه‌اندازی مرکز همودیالیز و درمان کشور تاجیکستان، شروع مذاکرات راه‌اندازی مرکز جمعیت در کشور ازبکستان از دیگر اقدامات مهم در این زمینه است. ارائه بیش از یک میلیون خدمت سلامت محور در کشورهای مختلف، نشان از تعاملات ویژه این جمعیت دارد.»

کسب مدال‌های افتخار
هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در این سه سال اخیر نشان‌ها و مدال‌های افتخارآفرینی نیز کسب کرد که راضیه عالیشوندی در پایان به برخی از آنها اشاره می‌کند و می‌گوید: «کسب عالی‌ترین نشان جهانی هانری داوینسون در بین 190 کشور، کسب مدال فداکاری از سوی دولت ترکیه و وصول کسب پیام‌های متعدد قدردانی و تشکر از اقدامات جمعیت هلال‌احمر نشان از موفقیت مطلوب این جمعیت در عرصه بین‌المللی دارد. همچنین حضور مستمر و شرکت در جلسات نمایندگان فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر در تهران و شروع فعالیت‌های گردشگری سلامت و طب ایرانی، از  نشانه‌های گسترش تعاملات این جمعیت در سال‌های اخیر بوده است که امید آن است این روند به صورت مستمر ادامه یابد.»

 برقراری ارتباط و تعامل موثر با تمام کشور‌ها
 رئیس جمعیت هلال‌احمر در همان بدو ورود خود در این جمعیت، یکی از برنامه‌های اصلی خود را افزایش نظم و توسعه حضور داوطلبان و جوانان در خدمات و فعالیت‌های بشردوستانه هلال‌احمر عنوان کرد و گفته بود:  «سیاست هلال‌احمر ایران همچون سیاست کلی کشور، برقراری ارتباط و تعامل موثر با تمام کشور‌ها بخصوص کشور‌های همسایه است. بر مبنای این سیاست، ما خواهان گسترش همکاری با سایر جمعیت‌های ملی و به دنبال صلح و دوستی و همکاری‌های مشترک برای ارتقای آگاهی، توانمندی و تاب‌آوری جوامع در برابر حوادث هستیم. امید نیازمندان به نهاد‌های بشردوستانه همچون هلال‌احمر است و بهترین دیپلماسی، خدمت به مردم نیازمند است. » جمعیت هلال‌احمر ایران حالا به عنوان عضوی از نهضت بین‌المللی صلیب سرخ طی سال‌های اخیر با نگاهی ویژه به حوزه تعاملات بین‌المللی توانسته، نسبت به ارتقای جایگاه خود در عرصه یاد شده اقدام کند. در این حوزه با دنبال کردن چند استراتژی بنیادین توانسته اقدامات و فعالیت‌های گسترده‌ای را به انجام رساند.

 فراخوان هلال‌احمر برای اعزام نیروهای داوطلب امدادی، بهداشتی و درمانی به لبنان

جمعیت هلال‌احمر ایران در راستای کمک به مجروحان و جنگ زدگان لبنانی آمادگی دارد تا با ساماندهی نیروهای امدادی، بهداشتی و درمانی، به متاثران از جنگ امدادرسانی کند.جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در راستای کمک به مجروحان و جنگ‌زدگان لبنانی و براساس وظیفه ذاتی خود در حوزه کمک‌های بشردوستانه به مردم آلام دیده، آمادگی دارد تا با ساماندهی نیروهای امدادی، بهداشتی و درمانی، به متاثران از جنگ امدادرسانی کند. براین اساس آن دسته از نیروهای داوطلب شامل امدادگران، کادر درمانی، پرستاران و نیروهای فعال در حوزه بهداشت و درمان که آمادگی و تمایل دارند تا به مردم جنگ زده لبنان خدمت‌رسانی کنند، می‌توانند از طریق این لینک https://rcs.ir/portal/CustomForms/2173  اقدام به نام نویسی در این طرح بشردوستانه کنند. لازم به ذکر است که حملات روزهای اخیر رژیم صهیونیستی به لبنان منجر به جان‌باختن بیش‌ از ۱۰۰۰ نفر و مجروحیت چندین هزار نفر دیگر از شهروندان لبنانی شده است.

نظر شما