شناسهٔ خبر: 68891686 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

دادستان کل کشور: دادگاه‌های صلح به تسهیل امور مردم در قوه قضاییه کمک می‌کند

دادستان کل کشور گفت: رسیدگی تخصصی، مراجعه مستقیم به قاضی و کاهش اطاله دادرسی نظارت بر کیفیت سازش از جمله مزایای دادگاه‌های صلح است که به تسهیل امور مردم کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی در آیین افتتاح دادگاه‌های صلح خراسان‌جنوبی گفت: در سند تحول قضایی، موضوع استفاده از فناوری اطلاعات مورد تاکید قرار گرفته که در همه بخش‌ها باید جریان پیدا کند.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه شورا‌های حل اختلاف بازوی کمکی دادگاه صلح می‌شوند تصریح کرد: دادگاه صلح به سند توسعه قوه قضاییه متکی بوده و یکی از اهداف تشکیل آن‌ها پایین آوردن پرونده‌های وارده کیفری و حقوقی است.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم قانون دادگاه‌های صلح را دقیق و به درستی اجرا کنیم منفعت زیادی برای مردم و قوه قضاییه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی عنوان کرد: این دادگاه‌ها از لحاظ تشکیلات همان محاکم کیفری و حقوقی است یعنی شکل کار یکی بوده، اما از لحاظ چارت سازمانی زیر نظر دادگستری کل استان قرار داشته و از شورای حل اختلاف خارج شده و این شورا حق رای ندارد.

وی با تاکید بر اینکه رسیدگی به دعاوی و اختلافات در این دادگاه با رویکرد سازش است عنوان کرد: یکی از تکالیف اخلاقی و قانونی قضات در این دادگاه‌ها این است تا پرونده‌ها به سازش ختم شود. 

دادستان کل کشور بر لزوم راه‌اندازی دادگاه‌های صلح تاکید کرد و گفت: رسیدگی تخصصی، مراجعه مستقیم به قاضی و کاهش اطاله دادرسی نظارت بر کیفیت سازش از جمله مزایای دادگاه‌های صلح است که به تسهیل امور مردم کمک می‌کند.

وی یکی دیگر از مزایای دادگاه صلح را استفاده موثر از زمان و وقت دانست و گفت: دادگاه صلح می‌تواند برای رفع اطاله رسیدگی و ارائه خدمت به کسانی که در وقت اداری نمی‌توانند حضور یابند، در روز‌های تعطیل و خارج از دوقت اداری تشکیل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی افزود: نظارت بر کیفیت سازش، کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم و استفاده از نیرو‌های باتجربه در صلح و سازش به عنوان مزایای این محاکم سبب رضایتمندی مردم خواهد شد، چون قضات به عنوان نگاه اسلامی به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به تشکیل شعب دادگاه‌های صلح در خراسان جنوبی اظهار کرد: امیدوارم دادگاه صلح استان عالم پرور و دانشمند خیز خراسان‌جنوبی پربرکت باشد و آمار پرونده‌های کیفری و حقوقی محاکم کاهش پیدا کند.

دادستان کل کشور اظهار امیدواری کرد: با سعه صدر، دیانت، فضل و گذشت مردم این استان و به احترام موسس و مولف اصلی سند تحول قوه قضاییه شهید آیت الله رئیسی که نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان بود، عموم پرونده‌های این استان به صلح و سازش خاتمه یابد.

وی با اشاره به سند تحول قوه قضاییه گفت: مقام معظم رهبری در حکم انتصاب مرحوم آیت الله رئیسی به تمرکز بر اجرای این سند تاکید کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی ادامه داد: در قالب سند تحول قوه قضاییه کمیته‌هایی تشکیل شد تا اینکه در چند ماه قبل رئیس فعلی قوه قضاییه آن را تایید و دستور ابلاغ آن را صادر کرد.

وی بیان کرد: بخش‌های قابل توجهی از این سند تحول اکنون در متن قانون برنامه هفتم توسعه آمده است که از جمله آن می‌توان به بحث فناوری اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به تحولات منطقه گفت: امام (ره) درباره شهید و شهادت فرمود از هر قطره خون شهید که به زمین می‌ریزد انسان‌های مصمم تری بوجود می‌آیند، اگر امروز در غزه نیرو‌های زیادی را از دست دادیم و در لبنان فرماندهانی شهید و عده زیادی مجروح شدند جوانان زیادی هم جایگزین خواهند شد و شاهد نابودی اسرائیل خواهیم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی اضافه کرد: امام فرمود تربت پاک شهیدان تا قیامت مزار عاشقان، عارفان، دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود همچنین مقام معظم رهبری می‌فرمایند شهیدان مظهر هدف، تلاش و تداوم هستند.

وی با بیان اینکه خون شهیدان تضمین کننده استقلال ملت و سربلندی اسلام است تصریح کرد: در طول تاریخ دشمنان تلاش زیادی کردند کربلا را از بین ببرند، اما امروز کربلا زنده‌تر از هر روز است؛ بدون شک غزه و لبنان نیز زنده‌تر از قبل خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما