شناسهٔ خبر: 68885770 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فودپرس | لینک خبر

کارخانه‌های ماکارونی، تخصیص گندم به قیمت تمام شده واقعی را می خواهند

سخنگوی انجمن صنفی کارخانه‌های ماکارونی تصریح کرد: با گذشت ۶ ماه از آغاز سال جاری، کماکان چالش‌های جدی بر صنعت ماکارونی کشور حاکم است که مهم‌ترین آن، قیمت‌گذاری دستوری به تبع تأمین گندم یارانه‌ای از سوی دولت است.

صاحب‌خبر -

 طی چند سال اخیر، گندم مورد نیاز صنعت ماکارونی کاملاً به صورت انحصاری از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران تأمین شده که بعضاً تفاوت قیمت کمی تا قیمت تمام شده واقعی داشته و همین امر موجب دخالت جدی دولت در قیمت‌گذاری محصول نهایی شده است. تولیدکنندگان همواره بعد از گذشت چند ماه از سال، در انتظار اعلام نرخ جدید گندم صنف و صنعت به سر می‌برند و مشخص نیست دولت قصد دارد به گندم صنف و صنعت یارانه تخصیص دهد یا به قیمت تمام شده عرضه کند، هرچند که صنعت ماکارونی چه از دولت‌های قبل و چه دولت جدید، خواستار گندم یارانه‌ای نبوده و مطالبه اصلی ما، تخصیص گندم به قیمت تمام شده واقعی است.
رسول مژده شفق در گفت‌وگو با غلات نیوز بیان کرد: دولت‌ها همواره برای حمایت از کشاورز، قیمت خرید تضمینی گندم را به صورت غیرمعمول و غیرمتعارف افزایش می‌دهند به طوری که نرخ خرید تضمینی حتی فراتر از قیمت جهانی گندم اعلام می‌شود. البته که ما هم موافق حمایت از کشاورزان هستیم اما حمایت همیشه از طریق مکانیزم افزایش قیمت، راهکاری درست نیست چرا که تبعات منفی و تورمی را برای صنایع استفاده‌کننده از گندم صنف و صنعت به دنبال خواهد داشت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: آخرین قیمت‌گذاری ماکارونی به مهرماه سال ۱۴۰۱ برمی‌گردد و اکنون به مهرماه سال ۱۴۰۳ نزدیک می‌شویم و کارخانه‌های ماکارونی همچنان در انتظار تعیین قیمت از سوی دولت به سر می‌برند! در اردیبهشت‌ماه سال جاری، آنالیز قیمت را با فرض ثابت بودن قیمت گندم ارائه کردیم اما متأسفانه هنوز دولت تصمیمی در خصوص نرخ ماکارونی نگرفته است.
به گفته سخنگوی انجمن صنفی کارخانه‌های ماکارونی، قیمت‌گذاری ماکارونی در شرایطی دستوری است که دولت صرفاً گندم را برای صنعت به صورت یارانه‌ای به نرخ ۱۲ هزار تومان عرضه می‌کند و از سایر عوامل اثرگذار در قیمت تمام شده محصول من‌جمله هزینه تأمین انرژی، حمل و نقل، بسته‌بندی، دستمزد و غیره غافل است لذا اگر قرار است دولت در تعیین قیمت ماکارونی نقش ۱۰۰ درصدی داشته باشد، باید همه عوامل مؤثر در قیمت تمام شده محصول را کنترل نماید، در غیر این صورت اجازه دهد صنعت، گندم را به نرخ واقعی و مستقیم از کشاورز خریداری کند.
مژده شفق در ادامه با اشاره به مشکل تأمین سرمایه در گردش در صنعت ماکارونی اظهار کرد: تا زمانی که چالش سرمایه در گردش تولیدکنندگان ماکارونی در کشور برطرف نشود، ما از دولت انتظار داریم تسهیلاتی را برای این صنعت قائل شود، یکی از این تسهیلات که خوشبختانه با پیگیری وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است، تأمین گندم به صورت ضمانت‌نامه بانکی با تاریخ سررسید ۹۰روزه است.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه سال‌ها است صنعت ماکارونی با چالش تعیین قیمت ارزش صادراتی مواجه است، تصریح کرد: علاوه بر اینکه متأسفانه قیمت‌های صادراتی که از سوی گمرک تعیین می‌شود، غیرواقعی است، اکنون صادرات گرفتار تحریم‌ها بوده و علی‌رغم پتانسیل‌های بالقوه در کشور، مسیر برای صادرات ماکارونی با ریسک بالا همراه است. از همه مهم‌تر، قیمت‌های رقابتی که سایر کشورها مانند ترکیه، عربستان و غیره در بازارهایی چون آفریقا و آسیای میانه دارند، اصلاً با کشور ما قابل مقایسه نیست. هزینه‌های تولید در ایران هرساله با رشد تورمی افزایش می‌یابد در صورتی که در دنیا بازار رقابتی است. در کشوری مانند ترکیه، علاوه بر اینکه هزینه‌های تولید به نسبت کشور ما پایین‌تر است، سیاست‌های تشویقی برای صادرکنندگان لحاظ می‌شود اما کارخانه‌های ماکارونی در ایران باید با ارز آزاد وارد بازارهای صادراتی شوند و آن وقت ارز حاصل از صادرات را برگردانند و به قیمت تالار دوم به دولت بفروشند. متأسفانه باید گفت نه تنها حمایتی از صادرکنندگان نمی‌شود بلکه حتی صادرکننده به دولت یارانه می‌دهد!
سخنگوی انجمن صنفی کارخانه‌های ماکارونی با بیان اینکه پانزده الی ببیست درصد از تولیدات ماکارونی در ایران قابل صادرات به کشورهای دنیا است، گفت: در مقطعی، برندهای ایرانی در بازارهایی چون آفریقا به عنوان برندهای شاخص از جایگاهی ویژه برخوردار بودند و رقابت می‌کردند اما به مرور زمان، مشکلات ناشی از تحریم‌ها، قیمت‌گذاری دستوری، عدم تأمین بموقع مواد اولیه، سیاست‌های بخش دولتی، نوسانات ارزی و عدم حمایت بخش دولتی، قدرت چانه‌زنی تولیدکنندگان ایرانی را در بازارهای صادراتی بسیار محدود کرد.  
مژده شفق در ادامه به مشکل کمبود برق در صنعت اشاره نمود و گفت: به یقین قطعی‌های مکرر برق بر کاهش تولید و ایجاد ضایعات اثرگذار است و انتظار می‌رود این مسأله از سوی بخش دولتی مدیریت شود.
وی افزود: امیدواریم دولت چهاردهم به فریاد صنعت غذا خصوصاً تولیدکنندگان ماکارونی به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان گندم صنف و صنعت برسد و برای چالش‌های این صنعت مهم در کشور، راهکاری مؤثر بیندیشد و اجرایی کند.
سخنگوی انجمن صنفی کارخانه‌های ماکارونی در خاتمه از اعمال ارزش افزوده بر صنعت ماکارونی انتقاد کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مطالبات ما از دولت‌های گذشته و همچنین دولت چهاردهم، حذف ارزش افزوده از صنعت ماکارونی بوده است. تأثیر آن ابتدا کاهش قیمت نهایی برای مصرف‌کننده است و علاوه بر این کمک می‌کند که ماکارونی به عنوان یک غذای سالم، همچنان در سبد غذایی خانواده‌ها حضور پررنگ داشته باشد.

کد خبر 55250

نظر شما