شناسهٔ خبر: 68885494 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

نقش حضرت معصومه(س) در شیعه‌ شدن زرتشتیان

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به برکات حضرت معصومه(س) در سفر پایانی عمرشان، گفت: ایشان از مسیر مدینه به کوفه، بغداد، همدان و ساوه به قم رفتند و وقتی به قم رسیدند زرتشتیان با ایشان بیعت کردند و در نهایت شیعه شدند.

صاحب‌خبر -

آیت الله احمد عابدی، استاد درس خارج حوزه علمیه، هفتم مهر در سخنانی به مناسبت سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم با بیان اینکه حضرت معصومه(س) در سه دهه آخر قرن دوم هجری یعنی تقریبا از سال ۱۷۳ قمری تا حدود ۲۰۱ هجری قمری زندگی کرده‌اند، گفت: نیمه دوم قرن دوم زمانی است که اگر بخواهیم بدانیم وضعیت فرهنگی چگونه بوده است باید به کتاب ۲۵ جلدی «الاغانی ابوالفرج اصفهانی» مراجعه کنیم که فقط به موسیقی و  فحشاء و منکرات و لهو و لعب دوران بنی‌عباس پرداخته است. نقل است که رقاصه‌ای به مکه آمد تا نزدیک کعبه و خانه خدا لهو و لعب برپا کند؛ به  قدری مردم استقبال کردند و روی پشت‌بام‌ها رفتند که یک خانه‌ خراب شد و چند نفر زیر آوار ماندند یعنی کنار خانه خدا هم این کار را می‌کردند.

استاد حوزه علمیه افزود: حضرت معصومه(س) و خاندان موسی بن جعفر(ع) یکی از وظایف اصلی‌شان این بود که با فساد مبارزه کنند. هر جا خاندان موسی بن جعفر(ع) قدم گذاشتند فرهنگ مهدویت و تشیع و انس با خدا را گسترش دادند و هر جا تشیع هست همین وضعیت وجود دارد. پیامبر(ص) خدا یکبار به یمن تشریف بردند و حضرت علی(ع) هم سه بار به یمن تشریف بردند و ببینید یمن چقدر بابرکت است؛ پیامبر(ص) فرمودند: اللهم بارک فی یمننا؛ خدایا یمن را مایه برکت قرار بده و در سالیان اخیر شاهد بودیم که به قتلگاهی برای وهابیون تبدیل شده بود و چقدر جنایت که در حق مردم مظلوم یمن از سوی دولت وهابی سعودی صورت گرفت.

وی ادامه داد: فردی خطاب به پیامبر(ص) گفت شما که در مورد یمن فرمودید سخنی هم در مورد نجد بگویید و ایشان فرمودند: شاخ شیطان از اینجا بیرون می‌آید یعنی نه تنها برکتی ندارد بلکه شیطنت در آنجا وجود دارد؛ خاندانی از بیت امیرمؤمنان(ع) یعنی فرزندانی از زینب کبری(س) به مناطقی از آفریقا تشریف بردند یعنی مراکش و مغرب و الان به برکت این خاندان فرهنگ تشیع وجود دارد؛ لیبی که اهل سنت هم دارد ولی همه علی، مهدی، حسن و حسین؛ در مغرب و فاس هم همینطور.

استاد درس خارج حوزه علمیه اضافه کرد: فاس منطقه دوردستی در آفریقاست و مسجدی مانند جمکران دارد و معروف است هر کسی ۴۰ شب چهارشنبه به این مسجد برود عنایاتی از امام زمان(عج) شامل حال او می‌شود و در آنجا یک زن بدون چادر نمی‌توانید پیدا کنید و این هم از برکت خاندان حضرت زینب(س) است.

تاثیر خاندان اهل بیت(ع) بر آفریقا

عابدی با بیان اینکه خاندانی به نام آل‌سوس در آفریقا وجود دارند و حتی فاطمیون وارد مصر شدند و همه شیعه بودند، تصریح کرد: این فاطمیون الازهر را تاسیس کردند و نام مبارک حضرت زهرا(س) را بر آن نهادند؛ این هم از برکت حضور سیده نفیسه از اولاد امام مجتبی(ع) بوده است؛ وهابیون می‌گویند پیامبر(ص) معجزه نداشته ولی این را منکر نیستند که سیده نفیسه، معجزه داشته است.

آیت‌الله عابدی با بیان اینکه تشیع امروزی در مصر به برکت سیده نفیسه و حضور مالک اشتر بوده است، اظهار کرد: یعنی این امامان و امامزادگان هر جا رفتند برکت دین و ارتباط با خدا و اخلاق را همراه خود بردند؛ حضرت معصومه(س) و حضرت امام رضا(ع) در راس همه این بزرگواران بودند؛ قم در قدیم منطقه وسیعی بود که شامل کاشان و اصفهان و قزوین و ... و معروف به جبل بوده است. زرتشتی در این منطقه زیاد بود و معبد آناهیتا هم در این منطقه وجود داشت ولی حضرت معصومه(س) در مسیر حرکتشان هر کجا که رفتند مردم آن مناطق از وجود با برکت ایشان شیعه شدند.

وی افزود: امام هشتم(ع) وقتی تشریف آوردند در منطقه توس ساکن بودند که صد کیلومتر بالاتر از مشهد فعلی بوده است؛ منطقه بلخ، سمرقند، بخارا و کاشغر و ... همه به برکت حضور ایشان شیعه‌نشین شدند؛ شیخ صدوق در مقدمه «من لایحضرالفقیه» فرموده است که به بلخ رفتم و در آنجا این کتاب را نوشتم... و مهمترین تفسیر شیعه یعنی عیاشی هم که صاحب المیزان فرموده است بهترین تفسیر است در سمرقند نوشته شد یعنی این منطقه شیعه‌نشین شد و فرهنگ شیعه رشد کرد و البته الان سنی‌نشین شده‌اند و از برکات امام رضا(ع) این است که همه مناطق آسیای مرکزی یعنی تاجیکستان و قرقیزستان و حتی روسیه ... مسلمان ماتریدی هستند؛ یعنی نه اشعری، نه معتزلی و نه وهابی هستند بلکه ماتریدی هستند.

وی افزود: ابومنصور ماتریدی یعنی رهبر این مسلمانان تحت تاثیر امام رضا(ع) تفکر ماتریدی را ترویج کرد؛ او تفسیر قرآنی در ۲۰ جلد دارد و همه این مطالبی که ما در مورد خدا و پیامبر(ص) می‌گوییم آن‌ها هم می‌گویند؛ می‌گویند خدا مجرد از ماده است و دست و پا و چشم ندارد؛ در حالی که اگر ما به عربستان برویم وهابیت می‌گویند خدا دست دارد و ۵ انگشت و موی دست هم دارد که به آن تجسیم گویند.

انحراف وهابیت در توحید

استاد حوزه علمیه افزود: وهابیت می‌گویند چون شیعه معتقد است که خدا دست و پا ندارد باید کشته شود  یعنی دعوای آن‌ها با ما بر سر امامت امام علی(ع) نیست بلکه بر سر توحید است؛ ما می‌گوییم خدا مادی نیست و وهابیت می‌گوید مادی است؛ همه اهل سنت تاجیکستان و افغانستان و قرقیزستان و ... می‌گویند خدا دیدنی نیست و دست و پا هم ندارد. 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تفکرات ماتریدی همه از برکات امام رضا(ع) است، اضافه کرد: دشمنی وهابیت با ماتریدی‌ها بیشتر از دشمنی آنان با ماست؛ اعتقاد به توحید در بین مردم این منطقه خیلی زیاد و صحیح هم هست یعنی امام هشتم شرق خراسان و این مناطق را اینگونه موحد بار آورد وگرنه بودائیان به این منطقه نزدیک بودند. بنابراین ما با ماتریدی‌ها هیچ اختلافی در این زمینه‌ها نداریم ولی وهابیت نمی‌تواند آنان را تحمل کند و آنان را مشرک می‌داند.

وی با بیان اینکه برکت حضرت رضا(ع) توحیدی بود و بیشتر سخنان ایشان هم در مورد توحید است، ادامه داد: ابومنصور ماتریدی که شاگرد با واسطه امام هشتم است این تفکرات توحیدی را توسعه داد؛ حضرت معصومه(س) هم وقتی از مدینه عازم شدند ابتدا وارد کوفه و بغداد و همدان و ساوه و در نهایت قم شدند؛ در کوفه بیشترین چیزی که رواج داشت مکتب تفسیری بود؛ بعد از پیامبر(ص) سه نفر یعنی ابن مسعود، ابن عباس و ابی بن کعب جلسات تفسیری برپا کردند و هر کدام نماینده یکی از مکاتب تفسیری مدینه، کوفه و مکه شدند و هر سه شاگرد علی(ع) بودند.

برکات حضرت معصومه(س) در کوفه و قم

استاد درس خارج حوزه افزود: وقتی حضرت معصومه(س) به کوفه رفتند در آنجا مردم گرد ایشان آمدند و از ایشان بهره بردند؛ در آن زمان یهودیان در حال توطئه‌ علیه مسلمین بودند؛ فردی به نام ابوالسرایا در این زمینه کار می‌کرد و همه بازار عراق به دست یهودیان افتاده بود؛ حضرت معصومه(س) با افرادی مانند یونس بن عبدالرحمان تلاش کردند که بازار مسلمین در کوفه به دست خود آنان اداره شود و حضرت مصومه(س) بر این موضوع تاکید فراوانی کردند.

عابدی افزود: وقتی حضرت معصومه(س) به بغداد مشرف شدند یهودیان تصمیم گرفتند که ایشان را شهید کنند؛ زن یهودیه‌ای مامور شد تا آن حضرت را مسموم کند ولی افرادی مانند یونس بن عبدالرحمان و ... مانع این کار شدند تا اینکه آن حضرت به ساوه آمدند و نقشه یهودیان در آنجا محقق شد. در درگیری در اطراف قم برادران آن حضرت شهید شدند ولی همین که آن حضرت در مدت کوتاهی که به قم آمدند زرتشتیان با ایشان بیعت و زمین‌های خود را وقف آن حضرت کردند. 

استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه حضرت معصومه(س) اسلام و تشیع را به قم و مناطق محل حرکت خود آورد، تصریح کرد: البته این‌ها فقط به ظاهر مسلمان شدند و فرصتی برای آشنایی با مناسک اسلامی فراهم نشد. در تاریخ ذکر شده است اولین گروهی که خمس پرداخت کردند همین مردم قم در دوره حضرت معصومه(س) بودند و افرادی هم خودشان را به آن حضرت بخشیدند. 

عابدی با بیان اینکه این افراد احکام تشیع را نمی‌دانستند ولی ابراهیم بن هاشم، پدر علی بن ابراهیم که از اصحاب امام رضا(ع) بود، گفت: همه مردم قم مدیون این فرد بزرگ هستند زیرا او فرهنگ تشیع و احادیث اهل بیت(ع) و نماز و روزه و احکام فقهی را از کوفه به قم منتقل کرد؛ یعنی حضرت معصومه(س) که تشریف آوردند افرادی مانند ابراهیم بن هاشم همراه آن حضرت بودند و روایات را منتشر کردند و احکام را به مردم آموزش دادند و خدمات زیادی داشتند. به قول صاحب جواهر اگر دست من بود قبر این مرد بزرگ را با طلا می‌ساختم؛ البته ما قبر ایشان را دقیقا پیدا نکرده‌ایم ولی می‌دانیم در پاساژ الغدیر قم است و امیدواریم همانطور که این بزرگان علم را در دنیا به ما ارائه کردند در آخرت هم دستگیر ما باشند. 

نظر شما