شناسهٔ خبر: 68884695 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

تلف شدن بیش از هزاران قطعه ماهی در یکی از تالاب های کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:بدلیل ایجاد حفره های عظیمی در کف بستر تالاب شِرُم دِرُنگ زیلایی حجم زیادی از آب تخلیه شده و هزاران قطعه ماهی بدلیل کم شدن آب در این تالاب تلف شده اند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:بدلیل ایجاد حفره های عظیمی در کف بستر تالاب شِرُم دِرُنگ زیلایی حجم زیادی از آب تخلیه شده و هزاران قطعه ماهی بدلیل کم شدن آب در این تالاب تلف شده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛به فردترین تالاب‌های استان بوده که در بخش مارگون و یکی از روستاهای زیلایی واقع شده که اخیرا"بدلیل ایجاد حفره های عظیمی در کف بستر تالاب،آب تالاب فرو می رود و همین امر باعث کاهش حجم آب تالاب و ناپایداری جریان آب آن شده است.

براساس این گزارش مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از کاهش شدید آب تالاب"شرم درنگ "و تلف شدن هزاران قطعه ماهی در این تالاب خبر داد .

اسلام جاودان خرد گفت: تالاب شِرُم دِرُنگ سه کیلومتر پایین دست تالاب"مورد زرد"در شهرستان"مارگون"بخش زیلایی واقع شده که سرریز آب تالاب"مَور زرد"وارد تالاب "شرم درنگ"می شود.

جاودان خرد ادامه داد: متاسفانه با کاهش دبی آب تالاب مور زرد از یک طرف و از طرف دیگر،بدلیل حفره های عظیمی که در کف بستر تالاب شرم درنگ بوجود آمده، بخش اعظمی از آب تالاب از طریق این حفره ها فر می رود و باعث  شده تالاب خشک شود و در نتیجه تعداد زیادی ماهی و زیستمند در این موقع از سال دراین تالاب تلف شوند.

وی افزود:مردم محلی  و ساکن اطراف تالاب معتقدند  که با زلزله سی سخت،حفره ها آب زیادی در کف تالاب ایجاد شده و آب زیادی تخلیه می شود اگرچه راست آزمایی آن نیاز به مطالعه دقیق دارد.

جاودان خرد گفت:در این راستا با توجه به سوابق گدشته  این موضوع ، اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد بدنبال مطالعه و بررسی ارائه راهکارهای اجرایی جهت مدیریت و کنترل روند تخلیه آب این تالاب می باشد.

گفتنی است:کهگیلویه وبویراحمد سه تالاب دایمی و یکی فصلی دارد که سه تا از آنها از جمله "مور زرد"، "برم الوان" و "شِرُم دِرُنگ"دایمی و یکی مجموعه تالاب های"کوه گل" فصلی است.

تالاب"بَرم الوان"در شهرستان بهمئی،"مَور زردِ" "زیلایی"و "شِرُم دِرُنگ"در شهرستان مارگون و مجموعه تالاب های "کوه گل"در سی سخت شهرستان دنا واقع شده اند که مجموعه تالاب های فصلی"کوه گل"، ۹ برکه در کنار هم بنام مجموعه تالاب های "کوه گل" نامگذاری شد.

مجموعه تالاب "کوه گل"۴۴.۸ هکتار، "بَرم الوال"۲۰ هکتار، "مَور زرد"۱۷.۵ هکتار و تالاب"شِرُم دِرُنگ" ۳۴ هکتار مساحت دارد .

انتهای پیام 

برچسب‌ها:

نظر شما