به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، علیمردان عظیمی با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: قیمتگذاری دستوری موجب شده خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایهای تبدیل شود.
او ادامه داد: نیاز بازار ایران به خودروی سواری، بین یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال است. امسال و سال گذشته بیش از نیاز، خودرو تولید شده است؛ اما در پاسخ به اینکه پس چگونه مردم این میزان تقاضا دارند، میبایست گفت؛ بخش قابل توجهی از این تقاضاها، تقاضای کسب سود ناشی از اختلاف قیمت است.اگر مشکل اختلاف قیمت را حل نکنیم، امکان پاسخگویی به این تقاضاهای کاذب وجود ندارد.
او تاکید کرد: آمار و نمودارهایی که از مقایسه اختلاف قیمت محصولات ایرانخودرو با بازار در مقایسه با دیگر خودروسازان تهیه شده، نشان میدهد محصولات ایرانخودرو بطور میانگین ۳۶ درصد اختلاف قیمت با بازار دارد (این فاصله، در سال گذشته ۶٠ درصد بوده است). در سایپا نیز این اختلاف ۲۵ درصد است. اختلاف قیمت در گروه بهمنموتور ۱۷ درصد، در محصولات کرمانموتور حدود ۱۴ درصد، در مدیرانخودرو فقط هفت درصد و در سایرین هم یک درصد اختلاف قیمت محصولات در کارخانه با بازار آزاد وجود دارد؛ این یک درصد هم به این دلیل است که قیمت محصول را بر اساس قیمت مواد اولیه و قطعات برایشان تعیین کردهاند.
٨٠ درصد خودروها با زیان تولید میشود
عظیمی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد محصولات خودروسازان زیانده هستند. چون ما اجازه رشد قیمت متناسب با افزایش نرخ مواد اولیه نداشتهایم.
لزوم عرضه خودرو در بورس کالا
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به اینکه حدود ۱۹ میلیون نفر از مردم ایران، سهامدار شرکتهای خودرویی هستند؛ تاکید کرد: ما طرحی را ارائه دادهایم که بر اساس آن اعلام کردهایم، اگر قرار است مواداولیه را از بورس خریداری کنیم، اجازه دهند محصولاتمان را نیز در بورس عرضه کنیم.
استقبال از آزادسازی واردات خودرو
عظیمی ضمن استقبال از تصمیم دولت چهاردهم برای واردات خودرو و تخصیص ارز برای این منظور، اعلام کرد: واردات سبب رقابت بیشتر در بازار و توسعه صنعت خودرو داخلی خواهد شد؛ ایرانخودرو نیز تلاش خواهد کرد تا با قیمت و کیفیت رقابتی تولید خود را ادامه دهد.
او گفت: هیچ خودروسازی با واردات خودرو مخالف نیست اما میبایست هر شرایطی که برای قیمتِ خودرو وارداتی در نظر میگیرند، برای خودروهای ساخت داخل هم در نظر بگیرند. اگر میخواهیم خودروی داخلی قابل رقابت با خودروی وارداتی داشته باشیم، اجازه دهند قیمت محصولات خودروسازان داخل هم آزاد باشد؛ این امر به سرعت سبب کاهش بهای خودرو در بازار خواهد شد.
نظر شما