شناسهٔ خبر: 68882853 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اولیانوف: غرب مانع ازسرگیری مذاکرات برجام شده است

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین می‌گوید که برجام با یک یا دو هفته مذاکرات قابل احیا است اما غربی‌ها مانع ازسرگیری مذاکرات برجامی شده‌اند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین:  میخائیل اولیانوف امروز (شنبه) در گفت‌وگو با شبکه روسی «ریانووستی» تصریح کرد گرچه احیای برجام با یک یا دو هفته مذاکره امکانپذیر است اما موضع و جایگاه طرف‌های غربی برجام در فرایند مذاکرات، این امر را غیرممکن می‌کند.

وی ادامه داد که در نتیجه مذاکرات احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، پیش‌نویس اقدام برای احیای توافق هسته‌ای ایران تقریباً تا مارس ۲۰۲۲ آماده شد اما در لحظه آخر، کشورهای غربی، این فرایند را متوقف کردند و ایران را به تضعیف مذاکرات برجام متهم کردند که چنین چیزی صحت نداشت.

اولیانوف توضیح داد «هر سه کشور ایران، روسیه و چین برای ازسرگیری مذاکرات آماده هستند. اگر مذاکرات ازسرگرفته شود، توافق به سرعت و شاید ظرف یک هفته یا دو هفته و یا حتی زودتر قابل دستیابی باشد اما غربی‌ها اجازه وقوع چنین چیزی را نمی‌دهند».

این دیپلمات روس در ادامه افزود که در وضعیت فعلی، کشورهای غربی مسئول این انفعال و خطر تشدید غیرقابل کنترل اوضاع هستند.

در سال ۲۰۱۵، گروه موسوم به ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) به همراه ایران، توافق موسوم به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) را به امضا درآوردند تا یکسری از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در قبال لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی، کاهش یابد.

با این‌حال، ایالات متحده تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در می ۲۰۱۸، به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران را در پیش گرفت.

جمهوری اسلامی ایران یکسال پس از آن و بعد از بدعهدی طرف‌های غربی برجام در قبال مفاد این توافقنامه، یکسری تعهدات برجامی خود را کاهش داد.

نظر شما