شناسهٔ خبر: 68882384 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اشعار مولانا تجلی‌گاه آیات قرآن است

در آستانه هشتم مهرماه روز بزرگداشت مولانا نشست علمی مولانا؛ صلح دورن و بیرون با هدف بررسی اندیشه‌های صلح جویانه مولانا در مثنوی و بزرگداشت این عارف بزرگ ایرانی در کوالالامپور برگزار شد.

صاحب‌خبر -

در آستانه هشتم مهرماه، روز بزرگداشت مولانا نشست علمی مولانا؛ صلح دورن و بیرون با هدف بررسی اندیشه‌های صلح جویانه مولانا در مثنوی، بزرگداشت این عارف بزرگ ایرانی و ترویج شعر و ادب فارسی در بین ملل مختلف از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی با همکاری گالری هنر شهر کوالالامپور  برگزار شد.

این مراسم با حضور محمدرضا بک صحرایی معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در مالزی، خانم مایزون عمر رئیس گالری هنری Kl city، پروفسور احمد مراد مریکن، حبیب رضا ارزانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی، ایرانیان مقیم مالزی، جامعه فرهیختگان کشور مالزی و سفرای برخی از کشور‌های مسلمان مانند تاجیکستان و افغانستان برگزار شد.

در این مراسم، حبیب رضا ارزانی رایزن فرهنگی جمهوی اسلامی ایران در مالزی، با اشاره به اینکه حضرت مولانا یکی از افتخارات و سرمایه‌های ایران محسوب می‌شود، گفت: در جنوب شرق آسیا این عارف و شاعر بزرگ را با نام" رومی" می‌شناسند. 

وی با بیان اینکه مردم مالزی با نام و اندیشه مولانا آشنا هستند، اظهار کرد: مثنوی مولانا در شش جلد توسط پروفسور اجمل به زبان مالایی ترجمه شده، اما یکی از آرزو‌های مردم مالزی خواندن این کتاب ارزشمند به زبان فارسی است.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی، به بررسی" صلح درون و بیرون از نگاه مولانا" پرداخت و ادامه داد: موضوع صلح و آرامش یکی از ضروریات دنیای امروز است که در اشعار و افکار مولانا به چشم میخورد. 

وی با اشاره به حملات گسترده اسرائیل به لبنان، فلسطین و غزه، افزود: دنیای امروز نیازمند یک اتحاد برای مقابله با ظلم است برای اینکه بتوانیم در منطقه صلح و آرامش را برپا کنیم. 

ارزانی، به دیدگاه مولانا در خصوص صلح پرداخت و گفت: در اندیشه مولانا برای ایجاد صلح بیرون باید ابتدا به صلح درون رسید در واقع اگر کسی در دورن خود آرامش داشته باشد می‌تواند در مناسبات اجتماعی هم به تعامل و صلح دست پیدا کند. 

وی مقدمه صلح درونی را از نگاه مولانا زیست صادقانه دانست و گفت: زیست صادقانه یعنی انسان بتواند بین باورها، اعتقادات، خواسته‌ها، آرمان‌ها و بینش خود یک انطباق ایجاد کند و به مسئله یکپارچگی وجود برسد ما آنچه که از اشعار و اندیشه مولانا فهم می‌کنیم این است که کسی که آرامش درون ندارد در جهان نیز به دنبال صلح نیست و اگر هم باشد، موفقیت ندارد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی، ادامه داد: انطباق بین رفتار، گفتار و کردار؛ صلح درونی را به ارمغان می‌آورد لذا فردی که در دورن به صلح رسیده باشد می‌تواند صلح را نیز در جامعه برقرار کند.

نماینده فرهنگی کشورمان، با اشاره اینکه باید از رهنمود‌های مولانا برای رسیدن صلح بهره ببریم، اضافه کرد: اگر مردمی و یا گروهی در دنیا تنها به فکر قدرت و منافع شخصی خویش باشند برون دادش جنگ است من امیدوارم به زودی در جهان شاهد صلح و آرامش پایدار باشیم. 

وی با عنوان اینکه در اندیشه مولانا عالم الهی، جهان صلح است و ما باید به عالمی ورای این عالم پر تزاحم برویم، افزود: وقتی به صلح درون رسیدیم با جهان حقیقی یکی می‌شویم و در آن عالم بی رنگی و وحدانیت با خداوند ملاقات می‌کنیم. 

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی، با اشاره به اینکه اشعار، اندیشه و باور‌های عرفانی مولانا نشأت گرفته از قرآن است، بیان کرد: مولانا خود را فرزند قرآن و کلامش را گفتار قرآن می‌داند و ما امروز در جای جای مثنوی به وفور، زیبایی بهره گیری از آیات و روایات را می‌بینیم و این تنها ظاهر آیات نیست بلکه در متن و مفهوم اشعار رنگ قرآنی مثنوی پیداست.

ارزانی، با بیان اینکه مولانا زمانی که مهار نفس خود را بدست آورد، وارسته شد و سالک طریق پروردگار شد، گفت: البته شاعران فارسی زبان همواره در سایه شریعت اسلام به فضای ادب و فرهنگ روی آورده اند و در بسیاری از نقاط دنیا شناخته شده اند.

در ادامه، پروفسور احمد مراد مریکن از اساتید حوزه ادبیات مالزی، با اشاره به اینکه مولانا در ردیف افلاطون و ارسطو شناخته می‌شود، گفت: مولانا منبع و مولد برخی از علوم پایه است.

وی با بیان اینکه پایه و بنیان علوم اجتماعی در افکار مولانا آشکار است، افزود: نگاه عالمانه ارتباط روح با اجتماع و زیستن در جهان در کتب مولانا به چشم می‌خورد.

همچنین، اجرای موسیقی ویژه غوطه‌ور شدن در ریتم‌های ایرانی پژواک عرفان و اجرای تک نوازی دف سرکار خانم مژده افشارفر ایرانی مقیم مالزی از قطعه همنوازی تصنیف «افسانه دل» از آلبوم جدید شمس از دیگر بخش‌های این نشست بود.

نظر شما