شناسهٔ خبر: 68877361 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

درخواست بهزیستی از دولت برای افزایش اعتبار یارانه مشاوره و گسترش بیمه خدمات سلامت روان

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روان‌شناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن تأکید بر ضرورت گسترش خدمات مشاوره و روان‌شناسی در کشور، از دولت چهاردهم خواست تا به صورت جدی به این موضوع بپردازد و بیمه خدمات مشاوره و سلامت روان را برای آحاد جامعه، جاری و ساری کند.

صاحب‌خبر -

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روان‌شناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن تأکید بر ضرورت گسترش خدمات مشاوره و روان‌شناسی در کشور، از دولت چهاردهم خواست تا به صورت جدی به این موضوع بپردازد و بیمه خدمات مشاوره و سلامت روان را برای آحاد جامعه، جاری و ساری کند.

معصومه توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، از جمله مهم‌ترین موانع دسترسی مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد به خدمات سلامت روان را مشکلات اقتصادی دانست و در این زمینه اظهار کرد: گسترش بیمه خدمات مشاوره و افزایش اعتبار یارانه مشاوره می‌تواند در این زمینه راهکار مؤثری باشد.

او ادامه داد: افزایش امکانات و الزامات مورد نیاز برای توسعه خطوط صدای مشاوره ۱۴۸۰ و رفع مشکل افزایش نیروهای تخصصی این خط که خدمات رایگان و تخصصی مشاوره را از ساعت هشت صبح تا ۱۲ شب و در تمامی روزهای هفته (حتی ایام تعطیل) ارائه می‌دهند، از دیگر خواسته‌های ما از دولت جدید است. بدیهی است که این اقدامات به افزایش کمیت و کیفیت خدمات مذکور می‌انجامد. علاوه‌بر موارد فوق، ایجاد مرجعیت واحد در صدور مجوز و نظارت بر مراکز مشاوره غیردولتی می‌تواند در بهبود کیفیت خدمات مؤثر باشد که این امر نیازمند توجه ویژه در دولت چهاردهم است. مدیرکل دفتر مشاوره و امور روان‌شناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور دراین‌باره، با توجه به اهمیت اقدامات سطح یک پیشگیری در کاهش شیوع و بروز اختلالات و آسیب‌های روانی اجتماعی و ارتقای سلامت روان آحاد جامعه به ارائه پیشنهادهایی پرداخت و گفت: تخصیص اعتبار ویژه به منظور اجرای برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه سطح یک، جلوگیری از موازی‌کاری‌های بین‌دستگاهی که باعث هدررفت منابع می‌شود و همچنین توجه به سوابق فعالیتی و ظرفیت تخصصی دستگاه‌های مجری این برنامه‌ها در تعیین وظایف، تکالیف و مأموریت‌ها، می‌تواند در این زمینه بسیار حیاتی و مؤثر باشد.

شیوع جهانی یک عارضه چشمی در کودکان؛ پیش‌بینی رکوردشکنی آسیا تا ۲۰۵۰

آمارها نشان می‌دهد حدود یک‌سوم از کودکان و نوجوانان در‌حال‌ رشد در سراسر دنیا دچار نزدیک‌بینی هستند و این رقم تا سال ۲۰۵۰ میلادی به بیش از ۷۴۰ میلیون نفر می‌رسد که ۴۰ درصد جمعیت کودکان و نوجوانان است. به گزارش ایسنا، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه «سان‌یات» در شهر گوانگ‌ژوی چین گزارش‌های دولتی ۵۰ کشور دنیا را در زمینه نزدیک‌بینی کودکان و نوجوانان مورد مطالعه قرار داده‌اند. نتیجه این تحقیق که در نشریه تخصصی چشم‌پزشکی بریتانیا منتشر شده است، نشان می‌دهد تقریبا از هر سه نوجوان در سراسر دنیا، یک نفر دچار نزدیک‌بینی است. این تحقیق همچنین پیش‌بینی کرده است تعداد افراد در سن رشد مبتلا به نزدیک‌بینی تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۷۴۰ میلیون نفر خواهد رسید که شامل ۴۰ درصد کودکان بالای پنج سال در سراسر دنیاست. علاوه‌بر‌این کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بالاترین میزان شیوع این بیماری در قاره آسیا و در سال ۲۰۵۰ با ۶۹ درصد خواهد بود. یک دلیل این امر در کنار دلایل دیگر می‌تواند این باشد که در این قاره کودکان زودتر از سایر مناطق دنیا به مدرسه می‌روند. این تحقیق در مجموع داده‌های بیش از پنج‌میلیون‌و ۴۰۰ هزار کودک‌ پنج تا ۱۹‌ساله را در سراسر دنیا بررسی کرده که یک‌میلیون‌و ۹۰۰ هزار نفر از آنها دچار نزدیک‌بینی هستند. در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۳ میلادی بیشترین شیوع نزدیک‌بینی در کشور ژاپن با ۸۶ درصد و کره جنوبی با ۷۴ درصد بوده است. در این سال‌ها همچنین روسیه با ۴۶ درصد، سنگاپور ۴۴ درصد و چین ۴۱ درصد در جایگاه‌های بعدی شیوع این بیماری قرار داشته‌اند. کمترین میزان ثبت این بیماری نیز در کشورهای آفریقایی مانند اوگاندا و بورکینافاسو بوده که در هر کشور فقط ۱.۳ درصد کودکان و نوجوانان به نزدیک‌بینی مبتلا بوده‌اند. پس از آن، کشور پاراگوئه با زیر یک درصد مبتلا قرار دارد. به گزارش دویچه‌وله، نزدیک‌بینی از دوران کودکی آغاز می‌شود و شروع آن با تار دیدن اجسامِ نزدیک است. دلیل این بیماری می‌تواند ژنتیکی باشد اما از آنجا که سال‌هاست این مشکل رو به افزایش است، متخصصان بیش از هر‌چیز، بودن بیش از اندازه در فضاهای بسته و گذراندن زمان زیاد مقابل صفحه نمایش کامپیوتر را از عوامل شیوع این بیماری در دهه‌های اخیر می‌دانند.

رشد سریع عارضه بینایی در ۱۰ سال گذشته

محققان در پژوهش اخیر دریافته‌اند در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳، شیوع نزدیک‌بینی بسیار افزایش داشته است. در‌حالی‌که تعداد کودکان و نوجوانان مبتلا بین سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ بین ۲۴ تا ۲۵ درصد ثابت مانده بود، از سال ۲۰۱۰ به این سو تعداد افراد مبتلا بیشتر شده است. به‌طوری‌که در سال ۲۰۲۳ میلادی ۳۶ درصد کودکان و نوجوانان به نزدیک‌بینی مبتلا بودند.

 

نظر شما