شناسهٔ خبر: 68849190 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نباید اجازه دهیم خاطرات دفاع مقدس فراموش شود

معاون اول قوه قضاییه گفت: امام که سال ۵۷ آمد، همان احیاگری بود که از مکتب پیامبر (ص) آموخته بود.

صاحب‌خبر -

به مناسبت هفته دفاع مقدس مراسم بزرگداشتی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمزه خلیلی، معاون اول قوه قضائیه، اصغر جهانگیر، معاون پیشگیری از وقوع جرم و جمعی از مسئولان فرهنگی و فرمانده‌هان بسیج دستگاه قضایی به میزبانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمزه خلیلی؛ در سخنانی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تقدیر از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برای اهتمام به برگزاری این مراسم گفت: انسان کمترین تلاش بر خودایستادگی دارد، اما پیامبر (ص) من و شما را اینطور تربیت کرد که مقابل خودمان بایستیم. آنچه تعلقات دنیوی است را پیامبر (ص) برداشت و این رسالت بزرگ پیامبر (ص) بود.

خلیلی بیان کرد: ما باید از خاطرات دفاع مقدس بیشتر بگوییم خصوصاً برای نسلی که طعم دوران دفاع مقدس را نچشیده‌اند و نگذاریم این خاطرات فراموش شود. ما امروز وارث یک میراث بزرگ هستیم که در دفاع مقدس اتفاق افتاده است، ما هم به لحاظ شرعی و هم اجتماعی باید از این خاطرات که ارزش‌های بزرگ را برای ما یادآوری می‌کند، با تکرار محافظت کنیم.

وی افزود: تا تعلقات دنیوی از بین نرود، انسان دیگر خلق نمی‌شود. پیامبر (ص) مقابل خفتگانی بود که خود را بیدار می‌دانستند و بیمارانی بودند نه خود را سالم می‌پنداشتند و از این رو هدایت آنان خیلی سخت بود.

در آیه قرآن آمده که انسان‌ها را دوباره حیات داد و مردگان را دوباره احیا کرد، آنانکه خود را زنده می‌پنداشتند، پیامبر (ص) آمد گفت که شما مرده‌اید و تا نمیرید متنبه نمی‌شوید لذا باید بمیرید تا جان دیگری بگیرید. پس مبدأ آفرینش دوباره ما پیامبر (ص) است.

خلیلی ادامه داد: ما در دفاع مقدس یک بار مردیم تا به ما هشدار داده شود و ما مردگانی بودیم مملو از تعلقات دنیوی و وابستگی به آنها داشتیم. امام که سال ۵۷ آمد همان احیاگری بود که از مکتب پیامبر (ص) آموخته بود و با او ماهیت ما تغییر کرد و با ایمان جدید، فهم جدید پیدا کردیم و ۸ سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشتیم. در دفاع مقدس دیدید و دیدیم که رزمندگان در هر سنگری که می‌رفتند خلوت می‌کردند و گریبان خود را می‌گرفتند و التماس می‌کردند که از گذشته خود فارغ شدیم که در پی آن باید وصال جدیدی باشد و بریدیم تا به وصل برسیم و اینطور شد که جبهه ما معطر به زیبایی‌ها شد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: اگر خاطره بخوانیم و قلم بزنیم اینگونه باشد که درگیر آن شهدا و ایثارگران و رزمندگانی شویم که رفت و برگشتی داشتند و بعضی فقط رفتند و برگشتی نداشتند. آیا با خود گفتیم که روح ما با روح آنها هم‌نوا شد یا نه؟ اینکه تغییر به ماهیت یافتیم یا نه؟

وی افزود: ما قلم زدیم و کتاب‌هایی تدوین کردیم و در مسیر‌هایی رفتیم که در آن یک ارزش و فضیلت زاده شد که امروز باید آم فضایل‌ها باید احیا شود. صداقت و راستی را از ائمه (ع) گرفتیم گه اگر می‌خواهید زندگی را ارزیابی کنید، به ظاهر ارزیابی نکنید. انسان باید صادق باشد و در امانت خیانت نکند و آنچه فضیلت است باید در رفتار او ظهور و بروز داشته باشد، رفتار‌هایی که در جبهه به تمام دیدیم. ما در حرکت دفاع مقدس، صدق و راستی و ایثار و خودفراموشی را دیدیم و حضور خدا را دیدیم.

خلیلی در پایان با بیان اینکه آیا در روز آنچه به آن می‌اندیشیم، در اندیشه ما درصدی برای دیگران قائل هستیم یا نیستیم؟ گفت: امام صادق (ع) گفت؛ وقتی قرآن می‌خوانید خداوند در کلام خودش ظهور می‌کند و اینکه چه میزان خدا را می‌بینیم باید به عرصه فضیلت‌های جبهه مراجعه کنیم. باید برای تک تک فضایل در هر نوبت آنها را با هم مرور کنیم.

نظر شما